Rädda världen lite grann varje dag

Publicerad
2016-07-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Miljö

Svanen landar i hela Sverige, för att få ännu fler konsumenter att rädda världen lite grann varje dag. Det är budskapet i Svanens stora kampanj i början av året.

– Det är bråttom om vi ska kunna bidra till att minska vår belastning på miljö och klimat. Effekterna av klimatförändringarna drabbar många redan idag. Det är hög tid att fasa ut farliga kemikalier och tungmetaller ur kretsloppet.
– Vi måste styra bort från köp- och slängsamhället och bli bättre på att hushålla med jordens resurser, säger Nancy Holm, marknads- och kommunikationschef, Miljömärkning Sverige.

– Att välja Svanenmärkt är ett enkelt sätt att bidra till att vi ska klara dessa stora utmaningar. Därför driver Svanen kampanjen Rädda världen lite grann varje dag, säger Nancy Holm.

Kampanjen startade 2015 och gav redan då goda resultat bl a genom bredare kunskap om vad miljömärket innebär.

– Vi är särskilt glada, för att så många unga gillade och agerade efter att de sett kampanjen, säger Nancy Holm.

Under kampanjen 2015 kunde man konstatera, att den skapat bredare kunskap om Svanen som miljömärke generellt. Andelen, som förknippade Svanen med ett bra val för klimat, ökade med 20% och god kvalitet har ökat med 30%. Det var 77% i åldern 16-39 som gillade kampanjen och en kvarts miljon svenska konsumenter blev mer intresserade av att köpa Svanenmärkta produkter.
Över 720 miljoner kontakter uppnåddes förra året, dvs varje person såg kampanjen i snitt 70 gånger.