Ricoh köper AnaJet

Publicerad
2016-05-13
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Nu har Ricoh förvärvat AnaJet, ett branschledande amerikansk företag, som tillverkar skrivare för direktutskrift på kläder. Förvärvet är det senaste i den strategiska investeringsplanen, för att stärka företagets ställning inom inkjet. Samtidigt stärker man sitt engagemang för sina globala kunder, som får möjlighet att utveckla nya idéer och drivas av innovativt tänkande. AnaJet blir ett helägt dotterbolag till Ricoh
Printing Systems America, Inc.

AnaJet grundades 2006 och det var ett av de första företagen i världen att massproducera DTG-skrivare (Direct To Garmet). Idag är företaget en global marknadsledare inom DTG. Majoriteten av AnaJets produkter är utrustade med Ricohs marknadsledande skrivhuvuden för inkjet.
Ricoh har fokuserat på kontorsmarknaden och på tryck- och utskriftsteknik. AnaJets portfölj hjälper Ricoh att stärka sin position på inkjetmarknaden. En marknad där man vill vara globalt ledande inom skrivarhuvudutveckling.

Med AnaJets lösningar i kombination med Ricohs redan breda portfölj får kunderna en större möjlighet att effektivt leverera en bred lösning till sina slutanvändare.

– Ricoh har en lång historia av framgångsrika, strategiska förvärv, som har hjälpt våra kunder och samarbetspartner runt om i världen att hitta nya, effektiva sätt att möta sina slutanvändare.
– Förvärvet av AnaJet gör att våra gemensamma kunder kan dra nytta av ett större supportteam, mer innovation och tillgång till en tjänstebaserad portfölj av lösningar, som i slutändan kan hjälpa dem öka sin tillväxt.

– AnaJet har ett gott anseende som ledande inom DTG-utskrift och det är ett bra komplement till Ricohs befintliga portfölj, säger Tommy Segelberg på Ricoh Sverige.

– AnaJet har varit globala branschledare i utvecklingen av direktutskrift på kläder. Nu är vi glada att genom detta förvärv kunna förse vår växande kunddatabas med tjänster från ännu en global ledare.
– Det ska bli oerhört spännande att se vad som väntar varumärket AnaJet och våra kunder, säger Karl Tipre, CEO på AnaJet.

AnaJet kommer att fortsätta att verka under namnet AnaJet, med samma ledningsgrupp och samma kapacitet som tidigare, vilket omfattar över 50 anställda. Huvudkontoret finns i Costa Mesa, Kalifornien

ricoh_copiers