Idag finns det cirka 10 600 e-handelsföretag i Sverige, enligt statistik som Payson beställt från allabolag.se. Förra året startades en femtedel av bolagen eller 1 932 e-handelsföretag. Nästan alla svenskar, 95%, i åldrarna 18 till 65 år har någon gång handlat från en internetbutik. Det är framförallt yngre personer, 18-30 år, som har klickat hem produkter från nätet.
Det visar en ny undersökning om svenskarnas e-handelsbeteende genomförd av Norm på uppdrag av Payson.
Under 2015 spenderade närmare hälften av svenskarna, 53%, upp till 5 000 kronor på köp i en e-handel och 23% handlade för mellan 5 001 och 10 000 kronor. Männen spenderade i högre utsträckning mer pengar på e-handel. 12% bland dem lade mer än 20 001 kronor, medan motsvarande siffra bland kvinnorna endast är 5%.
I år planerar 45% att handla för lika mycket och 15% har för avsikt att spendera mer pengar på e-handel än förra året.
Männen är mest benägna på att handla för mer, det uppger 18% jämfört med 12% av kvinnorna.