Målsättningen är att minska den negativa påverkan och maximera de positiva effekterna. Därför måste hållbarhetsfrågorna integreras i företagens kärnverksamhet.
Corporate Social Responsibility eller CSR fokuserar på företagets ansvarstagande i samhället; både med hänsyn till människa och miljö. Det omfattar exempelvis arbetet med att förbättra arbetsvillkoren i produktionsländerna, effektivisera transporter och logistik samt använda material, som är ekologiska eller miljömärkta. Det handlar om ekonomi, ekologi och ergonomi.
Därför är det också viktigt att använda affärslösningar, som inte bara är lönsamma, utan även hållbara ur ett socialt och miljömässigt perspektiv.
Det handlar om hållbarhet
New Wave Group är en föregångare, som har en tydlig vision om hållbar tillväxt. Inom NWG är det Rebecka Svensson, som är ansvarig för CSR-frågorna. Hon har varit anställd som bolagsjurist på koncernen i drygt tre år och sedan 2014 har hon fått ansvar för just CSR.
– Jag kommer ursprungligen från Karlskrona, men studerat och arbetat i Göteborg i många år. Jag läste miljörätt på Handels och har också en inriktning på kinesisk rätt och kemikalielagstiftning; inte minst EU-rätt och Reach.
– Eftersom NWG har sin huvudsakliga inköpsverksamhet i Kina och jag trivs med att både jobba och vistas där, så även ur den aspekten har jag ett drömjobb.
Vi träffade Rebecka Svensson i slutet av augusti på New Waves kombinerade showroom och Stockholmskontor på Barnhusgatan 16; mittemellan LO-borgen och Folkets Hus. Det är dags för koncernens CSR Advisory Board att ha sitt andra möte sedan starten i våras.
– Det är fullständigt fantastiskt att få arbeta med CSR-frågorna på det här sättet, menar Rebecka Svensson.
– Advisory Board är en oerhört värdefull kompetensbank med personer vars integritet, kunskap, idérikedom och kontaktnät skapar oanade möjligheter att komma framåt i de sociala och ekologiska hållbarhetsfrågorna.
Försäljning är A och O
Generellt sett har textilbranschen alltid legat långt framme i de här frågorna; kanske inte minst beroende på att stora internationella aktörer som Nike, Adidas och många fler, tidigt tagit CSR-frågorna på allvar och insett att det handlar företagens överlevnad och om konsumenternas förtroende och tillit.
– Alla branscher och företag måste förr eller senare ta ställning och därför har vi i NWG valt att ha som mål att vara ledande på området, säger Rebecka Svensson.
– De tre viktigaste argumenten är a) försäljning; kan vi inte sälja, kan vi inte heller överleva, men försäljning och hållbarhet måste gå hand i hand.
– Sedan kommer b) hållbara inköpsmetoder; långsiktigt arbete och engagemang – inga quick fix för det fungerar inte.
– Slutligen c) kemikalier, som är ett komplext område, men där det är viktigt att vara påläst och aktivt söka kunskap.
Medvetet och långsiktigt
Ordförande i NWG-koncernens CSR Advisory Board är Ulrica Messing, tidigare statsråd i flera socialdemokratiska regeringar och ledamot i Sveriges Riksdag under 17 år. I dag är hon rådgivare i politiska frågor och arbetar också i ett antal nationella styrelser. Hon är också gift med koncernchefen Torsten Jansson och starkt engagerad i dess verksamhet och utveckling.
– NWG är ett börsnoterat bolag och inte minst därför är det viktigt att vi arbetar med CSR-frågorna på ett engagerat, ihålligt, medvetet och långsiktigt sätt, menar Ulrica Messing.
– Satsningen på Cottover var gigantisk och visar att vi tar de här frågorna på yttersta allvar; samtidigt som våra satsningar också gynnar hela branschen.
In i styrelserummen
En av de tunga medlemmarna i CSR Advisory Board är Elisabeth Dahlin, generalsekreterare för Rädda Barnen. Hon har många års erfarenhet av arbete i olika utvecklingsländer genom sin tidigare roll inom UD, som chef för Globalt Ansvar på Regeringskansliet och som CSR-ambassadör.
Elisabeth Dahlin har också lett det globala policyarbetet kring Barnrättsprinciper för företag tillsammans med UNICEF och Global Compact. Hon har en bred erfarenhet av internationell handel från Kammarkollegium, där hon var stf generaldirektör.
– På en eller andra sättet har jag nästan alltid arbetat med policyutveckling och hållbarhets- och rättvisefrågor har alltid legat mig varmt om hjärtat, förklarar Elisabeth Dahlin.
– Ofta är det inte avsaknaden av lagar och regler som är problemet, utan att det saknas vilja och kraft att effektuera dem.
– Här har företag en stor möjlighet att agera snabbt och effektivare än andra aktörer. Svenska företag är lite av föregångar på området och det är viktigt; även om mycket av arbetet sker i det fördolda; något som ändå ökar företagens trovärdighet.
– Det viktiga är att CSR-frågorna blir en självklar punkt på styrelsernas agenda och diskuteras i styrelserummen.
Bättre och bättre
Anders Ferbe, ordförande i IF Metall sedan 2012 och dessförinnan vice ordförande sedan 2006, är ytterligare en ledamot i CSR Advisory Board. Han har närmare 40 års erfarenhet av fackligt arbete; både nationellt och internationellt och inte minst med fokus på arbetsmiljö, arbetsvillkor och utbildning.
– För att bygga ett varumärke idag är det viktigt att fokusera på hållbarhet i en bred bemärkelse, säger Anders Ferbe.
– Från fackligt håll har vi alltid varit engagerad i de här frågorna och inte minst textilarbetarnas arbetsvillkor och arbetsmiljö i produktionsländerna.
– Mycket är gjort, men det återstår enormt mycket mer att göra, även om de stora företagen och företag i norden kommit ganska långt, men som sagt; vi kan alltid bli bättre.
– Generellt sett ökar intresset, kunskapen och medvetenheten; samtidigt som insikterna om vikten av CSR sprids till allt fler branscher.
Viktigaste frågan på agendan
Ordförande för Naturskyddsföreningen 2002-2014; Mikael Karlsson och innan det vice ordförande under några år, är också medlem i NWG CSR Advisory Board. Han är i botten agronom och filosofie doktor i miljö- och energisystem och forskar om hållbara affärer och hantering av komplexa miljörisker.
Mikael Karlsson är också ordförande i European Enviromental Bureau, Europas största miljöorganisation och föreläser runt om i världen i miljöfrågor
– Jag, precis som så många andra, vill bidra till ökad hållbarhet i ett globalt perspektiv och till ökad kunskap, insikt och perspektiv på de här frågorna, säger Mikael Karlsson.
– Det här är världens största och viktigaste förändringsarbete och den viktigaste frågan på agendan. Därför är det viktigt att ha tydliga visioner och höga ambitioner; det vill säga arbeta som vi gör inom NWG.
Plötsligt kommer jag ihåg ett citat från Platon, grekisk filosof (427-347 f Kr); Den som vill försöka bli lycklig ska inte lägga an på att öka sina tillgångar, utan på att begränsa sina krav.
Ligger det inte en viss grad av vishet i de orden?
Torsten Jansson, Rebecka Svensson, Mikael Karlsson, Ulrica Messin,g Anders Ferbe och Elisabeth Dahlin
Text – Lars Knapasjö
Foto – Eric Windahl