Epson lanserar SureLab D7 Studio

Publicerad
2015-11-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Sedan en tid tillbaka har Epson en strategi, för att ge energi åt och omvandla detaljhandel och professionell bildbehandling för foto med en rad sk smarta produktionssystem, meddelade företaget förra året på Photokina i Tyskland, världens ledande fotomässa.

– Vi ser början till något av en andra retail-våg av innovation inom bildindustrin, säger Richard Garp, ansvarig för storformatsskrivare på Epson i Sverige.
– Det öppnar spännande möjligheter för High-Street-återförsäljare och bildproffs att utforska nya affärsidéer och intäktsströmmar, som bygger på att producera ett stort utbud av förädlade personliga produkter.

– Dessa innovatörer behöver kortsiktiga produktionslösningar, som är prisvärda, lättanvända, flexibla och pålitliga – och vi tror inte att någon är bättre lämpad än Epson för att möta dessa krav.

Epson identifierar två huvudsakliga faktorer, som kommer att forma framtiden för bildindustrin; dels den enorma och växande volym av digitala bilder som skapas; Yahoo uppskattar att över 880 miljarder fotografier kommer att tas under 2014, dels individers önskan att kunna göra mer med bilder som tas.

Nya siffror från Future Consulting bekräftar, att konsumentmarknaden för foto är på väg bort från pappersbaserade utskrifter till mer kreativa foto-applikationer. Mellan 2012 och 2015 sjönk värdet av digitala kopior inom detaljhandeln med över 20%, medan ökningstakten för canvasutskrifter steg med 21%. Den här förändringen drivs av en ökad vilja att visa våra bästa fotografier med de nya möjligheter, som olika digitaltryck har att ge.

Epson förebådar nu en andra våg, som drivs av möjligheterna som avancerad digital bildteknik skapar, för att skriva ut på en stor mängd olika material förutom papper; exempelvis metall, textil, tapeter, trä, plast, laminat, gummi och keramik. Denna funktion skapar nya möjligheter för individer och deras omgivning.

– Den första vågen började med foto- och Fine Art-utskrifter och omfattas även av pappersbaserade tillämpningar av foto-produkter som fotoböcker, kalendrar och tackkort.
– I en andra våg har individer mycket större ambitioner än så. De vill inte bara beställa eller skriva ut sina egna bilder eller dela dem via sociala nätverk; de vill också kunna vara kreativa med sina bilder, förklarar Richard Garp.

– Eftersom vår omvärld blir alltmer personligt anpassad vill individer kunna använda sina bilder, för att anpassa sina ägodelar och skapa skräddarsydda gåvor; allt från flip-flops till t-shirts, väskor till aluminiumpaneler, klädsel till bordsskivor, skal till smartphones och tapeter.

– Den här efterfrågan skapar en enorm möjlighet för High Street-återförsäljare och bildproffs att öka utbudet av mervärde i form av skräddarsydda, personliga produkter; förutsatt att de har de rätta produktionslösningarna, till rätt pris, för att leverera en snabb avkastning på investeringen.

Epsons lösningar, för att tillgodose behoven är bl a SureLab-sortimentet av kompakta mini- och skalbara Microlabs, ger handeln ett urval av produktionssystem. SureLab D7 Studio är en skalbara lösning, som kan användas för självbetjäning framför kunddisken eller som ett produktions-mikrolab bakom disk för produktion av ett brett sortiment av fotoprodukter inklusive, panoramafotografier, gratulationskort och broschyrer.

SureColor SC-F2000, DTG-skrivare gör det möjligt för användare, att starta en lönsam business för T-shirt-tryck med minimala utlägg.

De mångsidiga SureColor SC-F6000 och SC-F7100 färgsublimeringsskrivare möjliggör produktion av en mängd olika tryckta produkter såsom PR-varor, personliga produkter och gåvor, kläder och inredning.

Till slut gör SureColor SC-S-utbudet av storformatskrivare det möjligt för återförsäljare och yrkesverksamma inom foto att erbjuda högkvalitativa canvas- och tapetutskrifter.

dmrwh6mwcawzkdb8tkuj