Förpackning för streetfood

Förpackning för streetfood

Publicerad
2015-09-28
Skribent
Redaktionen

Den svenska upplagan av designtävlingen PIDA (Packaging Impact Design Award)
blev en välbesökt träffpunkt, där begåvade unga förpackningsdesigners fick tillfälle att presentera sina idéer och koncept för etablerat branschfolk på jakt efter fräscha idéer och impulser.
Första priset i alla kategorier gick till Katarina Häll och Joakim Tidén från Broby Grafiska med bidraget Raw Food Café, som riktade sig mot manliga hipsters. Bakom
tävlingen står BillerudKorsnäs, en ledande leverantör av fiberbaserade förpackningsmaterial och -lösningar.

Med en allt mer flexibel och rörlig livsstil väljer fler människor att äta sina måltider i farten, vilket den växande streetfoodtrenden i svenska städer vittnar om. Idag ska maten dessutom vara spännande, trendig och estetiskt tilltalande. Mosbrickan har fått ge vika för nya rätter, som Pulled Pork-smörgåsen, vietnamesiska baguetten och semmelwrappen.
Årets tema; Style & Smart on the Go, handlar om att utveckla smarta förpackningslösningar, som tillgodoser såväl de praktiska behoven som de trendiga och estetiska aspekterna.

Årets vinnande bidrag, Raw Food Café, som riktar sig till storstadens växande kreativa klass, hipsters i dagligt tal, hyllas av juryn för dess flexibilitet, enkelhet och trendriktighet.