Det blev en stark inledning på 2015, vilket gör att HUI höjde sina prognoser för handeln.
– Det ser ut som om 2015 kan bli året, då försäljningen tar rejält fart i alla branscher. Man får gå tillbaka till år 2007, för att hitta tillväxttal över 4%, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.
Förutsättningarna för konsumtion är fortsatt starka, bl a med goda reallöneökningar och ytterligare en räntesänkning under våren. Svenskarna har pengar att spendera, även om sparandet fortfarande är mycket högt.
Speciellt bra har det hittills i år gått för branscher, som är kopplade till hemmet; möbler och hemelektronik. Prognoserna skrivs upp för alla branscher utom sportbranschen.
Också dagligvaruhandeln har haft en positiv vår, framför allt på grund av en högre prisökningstakt. Utvecklingen i volym har varit ungefär som tidigare. Mellan januari och april i år har priserna ökat med i snitt 2,1% per månad i dagligvaruhandeln, jämfört med 0,8% under 2014.