Under slutet av augusti samlades Gosh-medlemmar från hela Sverige och Goshs alla avtalsleverantörer till en stor tvådagars konferens med fokus på att presentera Goshs nya strategiska plattform; Gosh 2.0, som är en stor satsning och investering som Gosh har arbetat fram under en längre tid.
Gosh har gått bra och växer både vad gäller antalet medlemmar, inköpsvolym och omsättning. Totalt har kedjan 38 medlemsföretag från Boden i norr till Malmö och Tomelilla i söder.
– Med det nya Gosh kommer vi att stärka kedjans samverkan ihop med våra samarbetspartners, berättar Caroline Rosado, VD på Gosh sedan tre år.
– Vi kommer att agera som en enad och bred front mot marknaden och kund. Vi fick väldigt bra respons från våra samarbetspartners under lanseringen av Gosh 2.0, så det känns oerhört kul och spännande.
– Det här är bara början på en lång positiv utveckling för Gosh-kedjan på flera plan, så just nu är det fullt fokus framåt med implementering och fullfölja den plan som är satt.
– Vi har för den strategiska planen samarbetat med en konsult, som har stor erfarenhet av kedjeutveckling och varumärkesbyggande från bl a ICA.
Ökad profilering
Med tung och ny marknadsföring, gemensamt sortiment och ökad profilering kommer Gosh inför 2015 att ta rejäla tag och ett nytt grepp på branschen. Som slutkund kommer effekten vara slående. Gosh kommer att internt lansera en marknads- och aktivitetsplan full med extremt bra och intressanta inslag.
– Det första halvåret har även varit två starka kvartal för Gosh-kedjan med 24 % ackumulerad ökning i totala inköp. Så vi har hopp om framtiden och de kommande kvartalen, säger Caroline Rosado.
Utöver en viktig konferens där all information förmedlades till kedjans samarbetspartners, så hade Gosh i vanlig ordning stor galamiddag som denna gång gick i Brasiliens tecken med trerättermiddag, show, lotteri och prisutdelning.
Till Årets Medlemssäljare 2014 utnämndes Tore Sahlin, Sahlins i Österlen AB och Årets Leverantörssäljare 2014 blev Ulf Gustavsson från Helly Hansen Workwear.
Nätverk och avtal
Generellt anses Gosh nu ha en stark kärna i medlemsgruppen med många partners och alla tror på det nya Gosh. Det känns att det finns en tydlig målbild och strategi om vart Gosh är på väg och de har edan kommit en bit på vägen. Gosh centralt har även vuxit med en personalstyrka, som har lyft kedjan i dess utveckling.
Inom kedjan jobbar medlemmarna aktivt med utveckling och påverkan, för att driva projekt framåt, detta genom bl a produktråd inom arbetskläder och profilprodukter.
Målet för 2014/2015 är att ta ytterligare marknadsandelar och att nå en inköpsvolym på 90-100 miljoner. När det gäller omsättningen hos medlemsföretagen uppgår den idag till drygt 400 miljoner kronor.