Formex, som är nordens största inrednings- och designmässa och den 101:a i ordningen, ägde rum på Stockholmsmässan den 13-16 augusti. Där fanns drygt 900 utställare från 13 länder och mer än 21 000 besökare från 72 olika länder under de fyra dagarna.
På Formex fanns det en del kända ansikten från Sverige bl a Carolina Gynning, som ställde ut egna produkter från Gynning Design. Exempelvis ett brickbord med hennes eget konstmotiv, som hon kallar Slice of Life och kudden Free Mind, även den med motiv som hon skapat. Carolina döper alla sina produkter, hon tycker att det är en viktigt att döpa produkterna för då blir det något speciellt med produkten.
– Formex är den bästa mässan vi har i Sverige, för att visa nya produkter, träffa återförsäljare, skaffa nya kontakter och att hitta ny inspiration säger Carolina Gynning.
Hållbart är viktigare än någonsin
Inne hos Embacollage finns inte bara snygga och stilrena kassar, som man får när man handlat på någon dyr klädaffär. De håller faktiskt på med alla slags kassar och förpackningar av olika sorter.
– Vi håller på med allt; glas, papper och vad som helst. Vi satsar framförallt mycket på design och finish säger Marita Lyckeke, Sverigechef på Embacollages.
Marita berättar också, att en del marknader har ökat på sistone, en är förpackningar för hämtmaten; Take-away-förpackningar.
Lotta Ahlvar, inspiratör, trendkännare och tidigare VD för Moderådet, nu VD för Handarbetets Vänner, lyfter fram hållbarhet som en trend, som kommer att ta en större del i våra liv i framtiden. I år föreläser hon på mässan om just att tänka hållbart.
– Formex är en fantastisk marknadsplats om man vill följa nya trender och hitta nya saker, menar Lotta Ahlvar.
Vill få människor att känna
Ernst Kirchsteiger fanns också på mässan med sina produkter. Han gillar Formex framför allt för en sak; alla fantastiska möten. Något som ger honom stor inspiration.
– Jag har ett genuint intresse av människor och min ambition är att få dem att känna, få dem att ta till sig känslan och tanken.
– Ju enklare tingen är, desto lättar smälter de in i mina kollektioner och då är det viktigt att människor kan känna vad de står för och symboliserar, filosoferar Ernst Kirchsteiger i den livliga mässhallen.
En av många namnkunniga föreläsare på Formex var Amelia Adamo, tongivande tidningsmakare. Hennes föreläsning handlar om att man måste ta reda på hur kunderna lever sina liv, för att kunna bli framgångsrik i affärer.
– Man får inte glömma magkänslan, men det är än viktigare att man lär känna sina kunders vardag, förstår hur de lever och hur de tänker, menar hon.
Retro och murrigt
Frida Ramstedt driver en av Sveriges populäraste inredningsbloggar. För Formex Magazine berättade hon om vilka trender som hon tyckte var tydligast på mässan.
– Väldigt mycket retro och murriga färger. Man såg mycket svärta i detaljerna, vilket jag gillar, säger Frida Ramstedt.
– Jag har sett mycket som jag gillar här, men jag kommer nog ändå inte förändra så mycket hemma.
– Jag tror vi kommer att våga ta in mer mörkare basfärger ju längre tiden går och successivt släppa lite av det här ljusa, fräscha som alla vill ha nu.
Mässansvarig Christina Olsson berättar, om vilket stort arbete som ligger bakom Formex. Hon förklarar också tanken bakom årets tema på mässan.
– För att få allt att fungera i den här myrstacken gäller det att ha en logistik som fungera på minutbasis, säger Christina Olsson.
– Vi har haft 30-50 målare som målat motsvarande 40-talet villor på de ca 10 000 löpmeter vägg, som mässan består av. Vi har haft 100-talet snickare och 30-talet elektriker, som varit igång dygnet runt de sista tre dagarna.
– Temat; Soft Nordic handlar om en trend som går över hela världen och som bygger på det avskalade och rena, på härliga pasteller som skapar en känsla av nordisk mjukhet.
Baconsylt och vitllöksröror
North Parade samlar udda smaker på burk. Deras baconsylt blev en succé under årets mässa. E17 är en restaurang i östra London. När restaurangen för ett tag sedan började sälja sin baconsylt på burk, sålde man slut sitt lager på några timmar. Nu finns röran i Sverige.
– Den smakar bra på allt möjligt, men allra bäst är den nog på hamburgare, säger Christina Gotzl, som driver företaget North Parade sedan 2013.
– North Parade specialiserar sig på produkter, som ger det lilla extra till matlagningen. Vi har bl a senap med pepparrot och en serie vitlöksröror.
Next step för första gången
Formex passar stor som liten. Under rubriken; Next step, ställer relativt oetablerade designers ut för första gången och för många är kontakterna den stora behållningen.
– För mig började det med mönstren. Alla mönster i montern är mina och tanken nu är att jag ska hitta folk som vill producera dem på riktiga produkter, säger Anna-Lena Rågfälts, som jobbar som designer under sitt eget efternamn.
Anna-Lena Rågfält har en bakgrund som bildlärare, men när fler och fler kurser lades ned, satsade hon på egen verksamhet som designer. Årets Formex är hennes andra och Next step-området passar henne perfekt.
– Det passar mig bra att kunna hyra en monter med det jag behöver, till ett rimligt pris. Jag ser det som en språngbräda och ett sätt att skaffa nya kontakter. Det är mycket värt, avslutar Anna-Lena Rågfält.
– Det märks att vi har en stark konjunkturuppgång. Stämningen på mässan var mycket positiv. Här presenterades många nyheter och utställarna har rapporterat om goda affärer.
– Många hade redan efter 2-3 dagar sålt det man förväntat sälja under hela mässperioden och några sålde all-time-high, berättar Christina Olsson, projektchef för Formex.
Höstens trendtema Soft Nordic visade sig ha slagit igenom stort i utställarnas utbud och Formex inspirationsutställningar fick mycket uppskattning av besökarna. Mässans satsning på seminarier, bl a på temat design och hållbarhet slog väl ut med flera hundra i publiken.