Samtidigt som e-handeln växer snabbt, hårdnar också kampen om kunderna. Trots det behåller gamla postorderföretag sin starka ställning.
– De har upparbetade relationer, förstår kunden och kan logistiken, säger detaljhandelsexperten Jonas Arnberg på United Minds till tidningen Market.
Svenska konsumenter väljer i ännu högre grad nätet när de shoppar och förra året beräknas e-handeln ha omsatt över 37 miljarder kronor. Samtidigt ökar konkurrensen.
Markets kartläggning av 102 av de största distanshandelsbolagen visar dock att katalogföretagen försvarar sin ledande position.
Ellos omsätter drygt 2,1 miljarder kronor netto och Cellbes, Halens, Jotex och Ginza har betydande marknadsandelar i sina respektive branscher.
– Jag är inte förvånad eftersom de här företagen har en imponerande tradition och lojal kundgrupp. De har lyckats att tillfredsställa kundgruppens förväntningar och sortimentsbehov, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.