Under fjolåret minskade försäljningen för New Wave Group-koncernen med 5%. Det är framför allt minskad efterfrågan på Orrefors Kosta Boda som drar ner omsättningssiffrorna.
– En försäljning på 4 047 miljoner kronor är jag inte nöjd med, men vi vet vad vi har gjort fel och vi korrigerar det snarast möjligt, säger Torsten Jansson VD och koncernchef.
– Vinsten om 234,5 miljoner kronor före skatt är jag inte heller nöjd med, men det ska bli betydligt bättre framåt. Balansräkningen är rekordstark, vilket är bra med tanke på att vi nu ska skapa tillväxt.
Fjärde kvartalet var något bättre än tidigare kvartal och under december ökade försäljningen hos NWG, men det räckte inte för att rädda omsättningssiffrorna.
Ser ändå positivt på framtiden
Området Profil, med varumärken som Clique, Grizzly, Harvest, Lord Nelson och Jobman, minskade med 5% och det var främst de nordiska och europeiska marknaderna som tappat.
För sport och fritid, där bl a Craft, Speedo, Umbro, Seger och Sköna Marie ingår, gick det något bättre med ett tapp på bara 3%.
Det största tappet svarade Gåvor och Heminredning för, med ett tapp på 15%. Här ingår bl a Kosta Boda, Orrefors, Saga form och Sea glasbruk. Minskningen relateras framför allt till Orrefors Kosta Boda och dess försäljning på exportmarknaderna.
– Jag ser positivt på 2014 och 2015 med en stark övertygelse om att vi kommer att visa tillväxt från och med det tredje kvartalet, kanske till och med tidigare. Varulagret kommer successivt att öka för att klara tillväxten, poängterar Torsten Jansson.
– Tillväxt för mig gäller både försäljning och resultat. Jag känner en viss osäkerhet för detta vad gäller det första halvåret, men desto säkrare på att det andra halvåret ska visa tillväxt och det på egna meriter och inte genom konjunktursvängning.
– I övrigt står vi väl rustade för expansion, inte bara genom en stark balansräkning utan även för att vi har ett management som är både bättre och mer engagerat än någonsin, säger han.