Tibro kallas ofta för Sveriges Möbelcentrum med en unik kompetens inom möbler,
inredning och logistik. Tibro är också en ort med stolta idrottstraditioner. Här finns ett rikt utbud av fritidsaktiviteter och många duktiga idrottare. Härifrån kommer t ex tennisspelaren Robin Söderling, några av Sveriges bästa konståkare och flera världsmästare i enduro. Dessutom är det här som vi hittar Tibro Reklamateljé AB.
Egentligen började berättelsen 1997, då Tommy Jonsson satte igång och hjälpa sin bror med lite skylttillverkning och andra små reklamjobb. Lite mer allvar blev det när Tommy slutade skolan 1999 och började ägna sig åt verksamheten på heltid.
Mathias Ljungqvist och Tommy Jonsson
Från enskild firma till AB
År 2006 köpte Tommy Jonsson loss verksamheten och drev den själv i en enskild firma och med utgångspunkt från en lokal i centrala Tibro på bara 113 kvm. I april 2012 registrerade han aktiebolaget Tibro Reklamateljé AB och flyttade samtidigt till nya lokaler på 700 kvm med adress; Nygårdsgatan 3, precis intill genomfartsleden i Tibro; väg 49.
– Vårt mål, då som nu, är att kunna vara den lokala kundens fullservice-leverantör av bildreklam i dess vidaste bemärkelse, berättar Tommy Jonsson.
– Det handlar inte bara om skyltar, utan om allt från bildekor och mc-dekaler till banderoller, beachflags och klädtryck.
Idag är man totalt tre medarbetare och ibland får även grannen vägg-i-vägg; Nicklas Mollberg på Tibro Husvagnsservice rycka in, framförallt när det handlar om större monteringar. Omsättningen ökar stadigt och ökar successivt.
Tommy Jonsson är inte bara VD, han har dessutom hand om originalsidan och säljarbetet och kan varenda maskin i produktionen. Maria Stohlbin svarar för administration och kundkontakt, men tar också aktiv del av olika arbetsmoment i tillverkningsprocessen, oavsett om det gäller transfer, brodyr eller storformatsutskrifter. Eftersom hon tidigare i egen regi drev campingen vid Bottensjön i grannkommunen Karlsborg, så är hon van vid rollen att vara lite av allt-i-allo.
Till sist har vi Mathias Ljungqvist, som bara varit på företaget i drygt ett halvår och har en 19-årig bakgrund från livsmedelsbranschen. Idag ser han till att jobben passerar sina arbetsstationer effektivt med ett högkvalitativt slutresultat.
En viktig investering
Vi träffar också Patrick Klemm från Sericomex AB, som följt Tommy Jonsson och Tibro Reklamateljé under många år.
– Vi har diskuterat en investering i en ny skrivare i drygt två år, förklarar Patrick Klemm.
– Det viktiga är inte att bara sälja en maskin, utan att göra det i en situation då företaget står klar för att dra optimal fördel av maskininvestering och där var vi i början på det här året.
Valet föll på en Mutohs ValueJet 2638, som är den senaste uppgraderade skrivaren i en framgångsrik och uppskattad serie med flera framträdande fördelar. Den trycker ledigt på material upp till en bredd på 2 600 mm och en tjocklek på 4 mm. Beroende på val av material kan den trycka med en hastighet på drygt 48 kvm per timma med den senaste generationens printhuvuden.
Den klarar flera olika bläcktyper och har en extremt låg bläckförbrukning. Det betyder att både produktionskapaciteten och printkvaliten är bland det bästa som idag står till buds.
Den här ValueJet 2638, som installerades hos Tibro Reklamateljé de första dagarna i maj, är också den första som överhuvudtaget installerats i Skandinavien.
– Vi är kanonnöjda. Före 2008 ville kunderna ha en skylt och frågade när den var klar. Efter 2008 vill kunderna ha en skylt, men frågar hur mycket den måste kosta, förklarar Tommy Jonsson.
– Den här Mutohskrivaren gör oss konkurrenskraftiga och kostnadseffektiva.
Den övriga maskinparken består av bl a en Mutoh Spitfire 90, 2 st Gerber Edge-maskiner, en Rollsroller och två Summa skärmaskiner på vardera 160 respektive 60 cm. Sedan finns också en Canonskrivare, transferpressar, brodyrmaskin och en screensnurra. Allt detta krävs av ett företag som vill kunna leverera fullservice.
Lokal aktör med riksscen
Tibro Reklamateljé har flertalet kunder regionalt i Skaraborg och Västra Götaland, men genom att några kunder är mycket stora, får man också jobb som täcker landets alla hörn.
– Nyligen levererade vi en fasadbanderoll till ett företag i Lammhult, en banderoll på hela 475 kvm, berättar Tommy Jonsson.
– Med den nya maskinen har vi fått en rejäl aha-upplevelse i stort sett dagligen, eftersom den ledigt skriver ut upp till 500 kvm på en enda arbetsdag.
Att flaskhalsar försvinner och jobben flyter på snabbare, innebär givetvis att man lättare kan tillfredsställa kundernas önskemål om korta leveranstider och hög slutkvalitet.
– En absolut avgörande faktor till köpet var också Sericomex´s servicetekniker PO Lundin, berättar Maria Stohlbin.
Söker flera ben
Att hitta nya kunder och de rätta kunderna har för närvarande högsta prioritet hos Tibro Reklamateljé. Här har man ett brett spektra av kunder; allt från de mer priskänsliga till de som vill ha kvalitet och precision.
– Vi har arbetsmöten med vissa kunder, där det sitter 3-4 personer för att diskutera en utskuren logotype på 50 mm, säger Tommy Jonsson.
– Då inser man hur viktigt det är med kvalitetskänsla och att det är de sista procenten, den sista kollen som de facto kan vara helt avgörande.
I samband med flytten till lokalerna på Nygårdsgatan, som man faktiskt renoverat och byggt om i egen regi, fick man en demo-hall på drygt 190 kvm. Den har stor betydelse när man ska visa nya och gamla kunder vad man kan prestera, eftersom man kan visa så otroligt mycket mer.
Slår en virvel
De nya lokalerna är öppna och ljusa. Uppvärmningen kommer att ske med pelletskaminer och värmepumpar. Det vilar en behaglig känsla av trivsel och komfort, när man vandrar runt.
Utmed en vägg står ett piano i ljust trä, lite längre bort tronar ett trumset och en gitarr står lutad mot en stol.
– När jag inte jobbar, så jobbar jag lite till, säger Tommy Jonsson med ett brett leende.
– Jag är mig själv och stormtrivs med arbetet. Blir jag för rastlös sätter jag mig bakom trummorna och slår en virvel. Eller så tar jag och lägger en stund på att renovera någon av mina Minicooper-bilar.
På lagret hittar vi en renoverad Minicooper i blåsvart med längsgående vita stripes och längre bort finns ytterligare tre renoveringsobjekt varav en Minicooper Kombi. Maria Stohlbin, som bor i Norra Skogen i Karlsborg, satsar sin fritid på familj och barn, hästar och hundar. Medan Mathias Ljungqvist är en riktig rockabilly-fantast.
– Ska man prestera bra, ska man också ha roligt på jobbet. Då blir slutresultaten bäst och kunderna nöjda, säger Tommy Jonsson.
Han slår sig ner bakom trummorna och låter trumstockarna dansa över de spända skinnen. Samtidigt som Mathias greppar den svarta gitarren med den oranga företagsloggan och spelar ett par ackord. Fattas nu bara att grannen, Nicklas Mollberg, släntrar in så är trion komplett och tonerna kan ljuda över nejden.
Det heter ju att musik ska byggas utav glädje, men det kan nog gälla även för både skyltar, arbetskläder och banderoller, åtminstone i Tibro.