Tack för ett fint MMXIII

Publicerad
2014-01-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Så var det dags för årets sista ledare och den förbereds lika traditionellt som allt annat så här någon vecka för jul; årets utkomna tidningar studeras och det aktuella numrets korrektur konsulteras.
Den första slutsatsen blir att det går så fort, att det känns som om det vi skrev om för ett halvår sedan, egentligen skulle ha hänt ett par år innan. Vi lever i en intensiv värld med ett intensivt tempo.

Den andra slutsatsen blir att lågkonjunkturen inte riktigt släppt greppet än. Den är seg som knäck och hal som mandeln i risgrynsgröten. Ändå verkar branscherna hänga med och klarar sig rätt hyfsat, trots den ekonomiska snålblåsten.

Annars var 2013 ett år, då 3d-print blev en uppstickare och den utvecklingen ska bli intressant att följa. Vilken betydelse kommer 3d-print att få på olika marknader och vilka omställningar kommer i dess kölvatten.
Det gångna året befäste också carwrappingens enorma marknadspotential och den viktiga betydelsen av LED inom skyltsfären. Digital signage tog det här året ett stort kliv framåt och på sin arena visade man upp en kavalkad av möjligheter.

2013 var också ett bra år för digitalt textiltryck med flera uppmärksammade innovationer. Textiltryck verkar få en allt större efterfrågan hos slutkund, vilket kan föra med sig att vi får se en större branschglidning mellan tryckerier och promotionföretag. Något som kan ge en ökad konkurrens på en ökande marknad.

Själv upplever jag det år som gått, också var det år då allt fler inom profil och promotion öppet började prata om förändringar och förskjutningar av roller och funktioner inom branschleden, som en följd av en allt mer utvecklad och intensifierad näthandel. Somliga tycker det är av ondo och i alla tider har det funnits de som ser förändringar som hot, medan andra ser möjligheter och en intressant potential i utvecklingen. Läs de kloka ord som Jonas Cedås, VD på Sandryds, skriver i sin Gästkrönika.

Vi har under året fått många positiva kommentarer till tidningen. Några lite sura gliringar också, för att vi inte skriver tillräckligt mycket om just deras företag. Fast det som förvånat mig är att vi inte fått några kommentarer om våra QR-koder. Ändå har vi 35-40 st QR-koder i varje nummer. Sällan eller aldrig går koden till en hemsida, utan till ett material som ger en fördjupning till det artikeln/notisen handlar om. Ibland med glimten i ögat; som när Magnus Ugglas nidvisa om Norge på Idrottsgalan 2012 fick illustrerar önskan om ett frihandelsavtal med vår västliga granne.

Självklart ska vi fortsätta med att genom QR-koder publicera kompletterande material till de tryckta texterna. Liksom vi ska fortsätta att dagligen lägga upp nytt material på vår hemsida, där trafiken glädjande nog tagit rejäl fart. Man ska inte nöja sig med att följa utvecklingen, tvärtom man ska försöka att leda den.

Medan decembermörkret lägger sig utanför och får adventljusstakens LED-lampor att tindra än vackrare, så ska jag, Josefin och Eric be att få tacka för året som varit och tillönska alla En God Jul och Ett Gott Nytt MMXIV.
LK
Lars Knapasjö