Att förstå kundernas behov

Publicerad
2013-11-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Kunskap, kvalitet och service är Folie & Pappers tre ledord. Kundvård, ledtider och utbildning är tre andra grundläggande faktorer. Det viktiga är att skapa en situation som fungerar för kunden och kundens kunder; att verksamheten alltid rullar på.
I de nya lokalerna på Datavägen 37 i Askim utanför Göteborg har man nu fått en mötesplats, som ger förutsättningar för att man också ska kunna fortsätta att uppfylla sina mål och ambitioner.

Om vi gjort hemläxan rätt, så började det redan år 1920, då Jackstädt GmbH startades i Wuppertal, Tyskland, som en finpappersgrossist med inriktning på självhäftande papper till den tyska grafiska industrin. Grundare och VD var den smått legendariske Dr Werner Jackstädt.
Fram till sekelskiftet var Jackstädt världens kanske största privatägda tillverkare av självhäftande papper med ett starkt renommé vad gäller prestanda och tillförlitlighet. JAC Graphics blev ett betrott namn när det handlar om kvaliteten på självhäftande produkter.

I maj 2002 köpte Avery Dennison upp bolaget och har sedan dess förstärkt JAC Graphics med produkter och lösningar i världsklass till verksamheter inom visuell kommunikation. Idag är JAC Graphics inriktad på att behålla sin ledande roll med att försörja den grafiska branschen, framförallt i Europa, med självhäftande papper, film och etiketter.
Avery Dennison Corporation är, vid sidan av bl a 3M, globalt ledande inom tryckmaterial och innovativa självhäftande lösningar för konsumentprodukter och etiketter mm.

Det blev Folie & Papper

Drygt tio år före förvärvet gjordes en hel del omorganisationer. Jackstädts dotterbolag i bl a Italien och Sverige lades ner. Istället skulle man ha agenter eller distributörer. I Sverige startades Folie & Papper av den avgående VDn för det svenska Jackstädt-företaget.

– Jag började här 1996 och Anders Jerksjö började redan 1995, så vi har varit med på hela resan från den första klisterdekalen till det fullserviceföretag som vi är idag, säger Henrik Lindvall, VD och ägare till Folie & Papper Sweden AB sedan år 2002.

Som tredjepartsleverantörer hade Folie & Papper friheten att också samarbeta med andra leverantörer än JAC. Samtidigt hade man ett eget ansvar för marknadsföringen och fick hålla sig med egna säljare och tekniker.

Redan på ett tidigt stadium fick man partners som Aslan, som är ett gammalt familjeföretag med inriktning på transparent produkter, som exempelvis dekorfolier, schablonfolier, specialfolier och material för digital bildproduktion. En annan partner blev KPMF, som är en välkänd leverantör av premiumfolier.

Roland blev ett språng
Tillverkningen av rulletiketter blev allt mer centraliserad; först till Polen och sedan vidare till Sydostasien. Sortimentet tog mer inriktning mot skyltmaterial, som självhäftande folieark i olika dimensioner och med olika egenskaper.

– Redan 1997 hade Roland tillverkat print-/cutmaskiner, som t ex Roland CammJet 70.
– År 2005 lanserades den första Roland-maskinen i VersaCamm-serien. Det var enkla, effektiva och användarvänliga maskiner som fungerade bra, berättar Henrik Lindvall.

– Ungefär samtidigt fick vi Rolands modifierade printrar; Asbru med solventbläck. Något som gjorde många screentryckare nöjda med ett slutresultat som liknade det de var vana vid. För vår del blev det lite av ett språng framåt i utvecklingen.

Samtidigt som Henrik Lindvall och hans medarbetare började titta sig om efter nya, mer ändamålsenliga lokaler, fick man propåer från både Roland DG och Avery Dennison att representera dem som distributörer. Året var 2011.

– Det var fantastiskt smickrande och idag säljer vi mer än hälften av alla Roland-maskinerna i Sverige och är en av Avery´s snabbast växande distributörer i hela Europa, vilket säger en del om att vi också lyckats förvalta vårt värv väl.

Nyfikna och vetgiriga
Framgångarna tar man på Folie & Papper som ytterligare en utmaning. Generellt sett har de tio senaste åren inneburit en enorm utveckling för branschen i sin helhet. Det handlar om nya möjligheter, om krav på kvalitet och leveranssäkerhet, om behovet av kunskap och kundförståelse i alla led.

– Det centrala för oss är att bygga starka kundrelationer, säger Niclas Högberg, som varit i företaget sedan 2007 och ingår i säljteamet samt ansvarar för utbildning. Tidigare har han varit inom skyltbranschen i 15 år.
– Våra nya lokaler är skräddarsydda för att vi tillsammans med kunderna ska kunna testa och instruera, utbilda och kompetensutveckla, fortsätter han.

– Det kan vara frågan om att testa en printer eller ett visst material i en viss situation. Det gäller att förstå innebörden av kvalitet och vikten av att alla ska vinna på sin del av processen.
– Vi är vetgiriga och nyfikna och vi brinner för att förstå kundernas behov.

Samtidigt som branschen blivit mer nischad, ökar efterfrågan på kundanpassade lösningar som bygger både på kvalitet och kostnadseffektivitet.

– Våra produkter fungerar och får kundernas verksamhet att löpa mer friktionsfritt, säger Henrik Lindvall.
– Kvalitet är inte gratis, men man får väldigt mycket för sista kronan.

Idag har Folie & Papper 10 medarbetare och har gått från en omsättning på ca 12 miljoner kronor år 2002 till drygt det dubbla eller ca 25 miljoner kronor i år, drygt tio år senare.

– Vår affärsmodell är inte att bli störst, menar Henrik Lindvall.

– Vi har gjort allt i vår egen takt, framhåller Anders Jerksjö.
– Vi är inte större än att det alltid finns alternativa möjligheter som gör att vi på ett fruktbart sätt växer med våra kunder. Det är också därför vi inte tappar mark, utan ökar vår andel av kakan.

Med rätt fokus
Nu handlar det inte enbart om kronor och ören, utan tvärtom är företagets rykte och renommé A och O. Har man starka varumärken, är det viktigt att kunna lagerhålla rätta kvaliteter och rätta kvantiteter för att kunna leverera i rätt tid. Kravet på korta ledtider och precis kvalitet innebär också att enda hindret är tillgången på lager och duktiga säljare; något som Folie & Papper uppenbarligen lyckats matcha väl.

– Jag vågar påstå att vi är Sveriges bästa integrerade leverantör av maskiner och material, säger Niclas Högberg.
– Inte minst med tanke på vår förmåga att se till helheten och kundens verklighet; att matcha kompetens, kvalitet och service genom att fokusera på rätt saker.

– Våra konkurrenter kan bara slå oss på priset; i alla andra avseenden är vi bättre eller minst lika bra.

Utöver lokalerna i Askim på ca 1 500 kvm varav ett showroom på ca 300 kvm, har man försäljning från centrala Stockholm. Anki Hellberg är ansvarig för försäljningen i Stockholmsregionen och norra Sverige.

– Anki har ett enormt engagemang och sätter sig verkligen in i kundens behov. Hennes nyfikenhet och samarbete med kunderna utgör grunden för hela vårt sätt att tänka idag runt kunskap, kvalitet och service, säger Henrik Lindvall.

Folie & Pappers kunder är i första hand skyltmakare, utställningsbyggare, dekoratörer och olika producenter av visuell kommunikation. Man erbjuder leverans från Göteborg samma dag som order av förbrukningsmaterial och utrustning lämnats.

Vår framgång …
Mötet med kunden, framförallt i utbildningssammanhang, har en central roll i den marknadsföring som Folie & Papper har anammat. Man är också väldigt aktiv på sociala medier som Facebook och prioriterar hemsidan, där man sedan länge har en webbutik.

Tidigare ställde man ut på Sign-mässorna, men sedan de flyttade till Kistamässan, tycker man att de tappar lite av attraktionskraften. Efter viss utvärdering tänkte man ställa ut på PRomotion EXPO på Elmia, men i och med att den numera ställts in, ser man än en gång över i vilken form företaget ska synas på mässor framöver.

– Generellt har vi tappat lite förtroende för mässor som marknadsföringsform, förklarar Henrik Lindvall.
– Ett mässdeltagande kostar oss i alla fall ca en halv miljoner kronor och det är otroligt viktigt att vi också får något tillbaka på en sådan satsning. Det är vi numera lite tveksamma till att vi får.

– Trots allt grundar sig våra framgångar inte på var vi syns, utan på vad andra säger om oss, framförallt kunderna och kundernas kunder.
– Vi jobbar efter en strategi som utgår från kundens behov och i den behovsanalys vi gjort så behövs en större mötesplats eller forum, men om det är mässor eller ett utökat eventprogram hos oss eller en kombination av båda är vi inte på det klara med ännu, poängterar Henrik Lindvall.

Bollen är rund, pucken är hård
Henrik Lindvall är, som flera av hans närmaste medarbetare, en typisk entreprenör som aldrig missar en utmaning. Privat är det familjen och sommarstället i Mellbystrand som engagerar. Med tre döttrar, varav den mellersta föddes samma år som han tog över företaget och med hustrun Veronica som coach och ekonomiansvarig, tillåter han sig också att vara en extrem fotbollsälskare och en stor GAIS-fantast.

Ett intresse som inte helt delas av Niclas Högberg som istället sätter hockeyn främst och skam vore det väl annars, eftersom han också jobbar som ishockeytränare sedan 20 år tillbaka. Något som gett honom både insikt om och förmåga att skapa fungerande team.
Kommer fotboll på tal, så handlar det om blåvitt; IFK Göteborg.

För Anders Jerksjö ligger fotbollsintresset på en mer normal nivå, fast som Hisingsbo står hans hjärta närmaste BK Häcken, som gjorde sin bästa säsong i Allsvenskan förra året och slutade som tvåa i tabellen. Annars är man också känd för att årligen arrangera den stora ungdomsfotbollsturneringen Gothia Cup.

Och visst finns det en likhet mellan en vardag på Folie & Papper och en match på isen eller fotbollsplanen; det handlar om samverkan och taktik, om ambitioner och tydliga mål. Skillnaden är väl att föremålet för alla ansträngningar inte är en boll eller puck, utan en nöjd kund med lönsam verksamhet.

IMG_0708