Så var det dags för Promotionmässan den 13-15 augusti, men utan tillägget Expo och inte på Elmia i Jönköping, utan på Kistamässan, strax norr om Stockholm. Under våren har det varit turbulent kring mässfrågan och den här veckan skulle tre mässor konkurrera om besökarna; Promotionmässan, Formex och Profile & Promotion by Formex. Hur gick det då?
Den här dagen är det ett strålande väder och tillströmningen av besökare till Promotionmässan verkar god. Inne i själva mässhallen är gångarna fulla av intresserade och engagerade inköpare. Mässarrangörerna har försökt påverka utställarna så att det inte är så många monterväggar. Istället ger mässan ett öppet och inbjudande intryck.
– Det känns verkligen som en nytändning, säger Izabell Engberg som tillsammans med maken Björn Engberg bemannar Garda of Swedens monter.
– Med placeringen i Kista når mässan ut till fler och vi har haft fullt med besökare från både Norge och Finland.
– Vi känner att vi verkligen attraherar mässbesökarna och då inte minst med våra populära Bautakuddar.
Behövdes en förändring
I DisplayGrossistens monter hittar vi Peter Engdahl, som avlöst Marlene Roxenback för en dag. Han är kritisk till att både Promotionmässan och Formex kör samma vecka, till och med så att man överlappar varandra på torsdagen.
– Generellt tycker jag att det var mer folk i Jönköping och jag kan känna mig lite besviken på att det sista dagen inte är ett större besökartryck.
– Annars är det bra att möta nya och gamla kunder på en mässa, menar Peter Engdahl.
– Det är bra för affärerna och själva har vi det senaste året haft en ökning av omsättningen på ca 15%, enbart via utskick och Internet.
Lite längre bort träffar vi på Per Hugner i Quickbuttons monter. Han tycker att det varit en intensiv mässa med mycket folk och stor rotation bland besökarna. Quickbutton är annars ett företag som går fram med fart och som inom kort får en ny VD; Håkan Karlsson.
– Det här Promotionmässan i Kista är verkligen en nytändning och det behövdes någon form av förändring. Det här verkar bli riktigt bra, säger Per Hugner.
Inte så stor skillnad
Efter samtal med mer än 20-talet utställare är det klart övervägande omdömet att mässan nu blivit bättre och det vanligaste ordet att beskriva det är; nytändning. Samtidigt är det flera som tycker att det är olyckligt att Promotionmässan i tid kolliderar med Formex. Man menar att det blir jobbigt för de kunder och besökare som skulle vilja besöka bägge mässorna. Liksom för de utställare som vill vara på både Kistamässan och Stockholmsmässan.
Sedan finns det några som anser, att skillnaden nu mot förr inte är så stor. Att årets augusti-mässa är lika bra som tidigare mässor i Jönköping, men att torsdagen; den sista mässdagen, blir det som avgör om det nu är lika bra eller bättre.
– Det har varit trevligt här och stämningen från förr har hängt med. Samtidigt behövdes det lite nya tag från oss utställare, poängterar Dennis Anderberg på Candab.
– Att produktionen hemmavid går för högtryck med både övertid och extrapersonal kryddar ju bara tillvaron här på mässan. Vi har gjort stora investeringar och det har verkligen gett resultat.
Ett företag som inte ställde ut på årets Promotionmässan var Abeko, men i en av gångarna hittar vi Anders Västsäter, vVD och säljansvarig, tillsammans med barnen Gustav och Emilia. Han säger sig ha fått ett väldigt positivt intryck av mässan, att det är mycket besökare och för hans del kommer nog Abeko att finnas på utställarlistan nästa år.
Fler besökare i framtiden
Det här är första gången som MEC-Gruppen ställer ut med sitt nyförvärvade företag Nordic Signum. Något man kunde läsa i vårt förra nummer.
– Nu är vi en av de absolut vassaste promotiongrupperna i landet, förklarar Evert Grahn, VD för MEC-Gruppen, som tillsammans med gruppens marknadsdirektör; Cecilia Grahn Nyd, är med och bemannad montern.
– Vi kan promotion som få kan promotion och vi greppar hela kedjan, hela processen.
– När det gäller mässan kan jag bara konstatera att det är något nytt och att det kanske behövdes något nytt. Men det behöver inte betyda att det som en gång var skulle behöva ha varit dåligt. Det kanske bara var annorlunda, säger Evert Grahn lite diplomatiskt.
Ernst Alexis AB har som vanligt en mycket professionell monter med takhängd vepa och i vanlig ordning hittar vi bröderna Johan och Thobias Pettersson där.
– Det här är både bra och positivt, säger Johan Pettersson, men det är samtidigt ingen större skillnad.
– Något som jag kraftfullt vill understryka är att mässledningen och hela personalen har varit helt fantastiska. Deras uppställning, engagemang och service i samband med monterbyggandet är det bästa jag någonsin upplevt på en mässa.
– Däremot hade jag hoppats på lite fler besökare med tanke på den centrala lokaliseringen, men det kan komma att bli fler besökare i framtiden när mässan är mer profilerad här på Kistamässan, avslutar Johan Pettersson.
Mellandagen bäst
En annan som också önskade sig fler besökare var Christian Valberg, som till vardags finns på Signcoms Stockholmskontor.
– När vi äntligen fått mässan hit till landets största näringslivsregion, så är det synd att besökarantalet inte är markant större än i Jönköping, men det kan komma ju mer mässan sätter sig.
– Annars upplever man mässhallen som större och öppnare, vilket är klart positivt, avslutar Christian Valberg.
Mats Nordblom från KE Levin Screenmaskiner AB i Enstaberg utanför Nyköping är en trogen utställare på bl a promotionmässor. I sin monter visar han och hans medarbetare upp ett antal nya produkter som exempelvis nya lasersystem.
– Kommunikationerna hit är bättre och det är många som rest hit, som tidigare inte åkte till Jönköping, förklarar Mats Nordblom.
– Därför är mässan både bättre och positivare än tidigare.
Från New Wave träffade vi både Frans Greby och Camilla Fjordland, som både hade fullt upp i den snygga montern. Frans Greby tycker att mässan i stort var som tidigare och att mellandagen som vanligt är den allra bästa dagen med flest besökare av rätt kaliber.
Kortare, men längre
Kuvertteamet bjöd på strutglass i sin monter, men trots det varma vädret hade glassen inte haft någon större åtgång. Det allmänna intrycket var att det kunde ha varit bättre; förväntningarna var större. Dessutom gillade man inte att mässor som riktar sig till samma målgrupp tidsmässigt kolliderar. Lägg till det att man också ansåg att två mässdagar skulle vara tillräckligt.
Samma uppfattning hade också Lasse Svensson, VD på Nordiska Etikettbolaget AB, fast han tyckte att man kunde kompensera de två mässdagarna med någon timmes längre öppethållande.
Att en Umeåbo tycker att Kista ligger närmare till än Jönköping är väl inte så svårt att förstå. Ändå tycker Robert Holmgren, VD på Reklam Grossen AB, att mässan i Jönköping under åren har betytt mycket för företaget och förhoppningarna på Promotionmässan i Kista är högt satta.
– Vi har haft en bra mässa här med många värdefulla besök i montern. Så vår känsla för Promotionmässan är positiv och det känns verkligen som en riktig och viktig nytändning för vår del, säger Robert Holmgren.
Många kloka ord
Promotionmässan arrangeras av Artexis i tätt samarbete med SBPR och PWA, vilket innebär att branschen är med och utformar mässan.
– Vi som professionella grossister ser fram emot att få komma till Stockholm och tillsammans med Kistamässan och SBPR göra Promotionmässan till en succé för arrangörer, utställare och besökare.
– Att få till en promotionmässa i Stockholm har varit ett starkt önskemål från många . Nu hoppas vi att mässan får genomslag, inte bara i Sverige utan även i Norden och i övriga Europa, säger Roger Nilsson, ordförande i PWA.
Linda Nordfors, som pratar om konsten att ta betalt för sina tankar, och Göran Adlén, som trendspanar i en värld av extrema förändringar, är några av de personer som finns på plats för att ge spännande, intressanta och nytänkande föreläsningar med många kloka ord.
Promotionmässan vänder sig till återförsäljare av profil- och promotionprodukter samt yrkes- och profilkläder. En bransch som omsätter totalt 10 miljarder kronor och har drygt 7% av den stora reklamkakan i Sverige; större än exempelvis radioreklam, direktreklam och gratistidningar. Antalet företag uppgår till mer än 2 500 stycken.
– Jag är väldigt glad över det fina mottagandet som mässan fått. Framför allt gläder det mig att intresset var stort inte bara i Sverige, utan i hela Skandinavien.
– Många jag pratat med lyfter fram närheten till Stockholm som en viktig faktor till att de bestämt sig för att komma på mässan. Tongångarna är positiva, säger Kjell Harbom, ordförande SBPR.
Fler eller färre …
De officiella siffrorna från Kistamässan är att antalet besök på Promotionmässan var 2 755 personer varav det var 2 107 unika besök. Totalt fanns det drygt 170 utställare på mässan.
Första dagen; tisdagen, var det 883 unika besökare. På onsdagen var antalet unika besökare 869 och det totala antalet besök var 1 261. Slutligen på torsdagen var antalet unika besökare bara 353 och antalet besök 611.
Spontant kan vi tycka att de här siffrorna lovar gott för framtiden. Man ska komma ihåg att vårens mässturbulens säkerligen har gjort att åtskilliga potentiella utställare ville avvakta och se hur det skulle bli. Trots allt är ett mässdeltagande en tung kostnad och stor investering för många företag.
I januari 2012 hade PromotionExpo ca 200 utställare, 2 393 unika besökare och totalt 3 150 besök. Håll det i minnet för det skulle inte alls förvåna om Promotionmässan i Kista, som äger rum den 14-16 januari 2014, kommer att överträffa de siffrorna med råge.