Ibland kan det kännas trögt att hitta riktigt härliga nyheter på en mässa; inte nödvändigtvis tekniskt sofistikerade eller högprisprodukter, utan något som får den där härliga aha-känslan att infinna sig. Fast på Promotionmässan i Kista i mitten av augusti var det dags. Det började så här;
I juletid för två år sedan höll Malin Lilliesköld på att städa. Hon irriterade sig på att titt som tätt behöva ta naglarna till hjälp, för att kunna skrapa rent där inte disktrasan tog. I bilen hem från jobbet ett par dagar senare föddes idén om en disktrasa med inbyggd skrubbfunktion. Arbetsnamnet blev Flower Scrub.
– Det kändes rent fysiskt som om jag kommit på världens bästa idé och redan samma kalla decemberkväll började jag fundera på en prototyp, berättar Malin Lilliesköld.
– Några månader senare åkte jag till Härnösand och deltog i ett affärsmöte med inriktning på Kina. Det blev startskottet för produktionen av de allra första disktrasorna.
Ett år av dubbeljobb
Parallellt med sitt vanliga jobb som socionom började hon att arbeta med affärsplan, design, och mönsterskydd. Malin Lilliesköld tog hjälp av Exportrådet i Shanghai som hjälpte till med kontakter med olika fabriker, men det dröjde innan de hittade en leverantör som höll måttet. Först efter att ha träffat omkring 40-talet fabriker fann de en samarbetspartner som fungerade.
– Då höll jag på att ge upp. Efter ett år av dubbeljobb, tre barn och en visserligen mycket förstående man, var jag rätt sliten, säger Malin Lilliesköld.
Sömnlösa nätter
Plötsligt började det hända saker. Den första kunden blev Kontorsvaruhuset med butiker över hela landet. Därefter bearbetades ett antal stora kedjor i dagligvaruhandeln som alla visat stort intresse för Flower Scrub. Clas Ohlson tog in Flower Scrub till samtliga butiker i fyra länder och nu senast blev Coop Forum, Hemköp och Gekås Ullared återförsäljare av Flower Scrub.
– Numera har jag sagt upp mig från mitt arbete som socionom och jobbar heltid med företaget. Det har blivit många sömnlösa nätter, men kan andra, kan väl jag. Så har det känts hela tiden.
– Man måste vara lite modig, ha tillit till att det faktiskt går och se möjligheter i stället för problem. När jag startade kunde jag ingenting om att bygga ett företag och förverkliga en affärsidé. Jag har lärt känna mig själv under den här resan, förklarar Malin Lilliesköld.
Den galna idéen
Hennes vardag ser numera väldigt annorlunda ut och är långt ifrån den inrutade tillvaro hon hade tidigare. Den största skillnaden är kanske friheten och glädjen över att följa processen från den första galna idén till att se den färdiga produkten skyltas i butik. Resor till fabriken i Kina, affärsmöten, diskussioner kring marknadsföring, expansionsplaner och produktutveckling är en del av det nya yrkeslivet.
– Hela tiden ställs jag inför knepiga uppgifter som behöver lösas och ingen dag är den andra lik. Det är helt enkelt fantastiskt roligt att gå till jobbet varje dag, säger en strålande glad Malin Lilliesköld, där hon delar monter på Promotionmässan med Reklam Grossen.
Malin Lilliesköld
www.flowerscrub.se