Succén för Sport Design Sweden … vart landar The Brand Station?

Publicerad
2013-11-05
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Reportage

 

Det har skrivits en del om Sport Design Sweden AB och om Niclaes Wijk och Johan Skogh. Nu kommer det också att skrivas mycket om The Brand Station och det är inte så konstigt. Det handlar nämligen om unika affärsidéer som i all sin enkla självklarhet slår marknaden med häpnad. Det handlar om ett koncept som grundar sig på tesen; One world, one market.

Sport Design 130529 039

För att göra en lång, spännande historia kort, så går vi sju år tillbaka i tiden; till år 2007. Det var då Niclaes Wijk och Johan Skogh började fundera på hur man skulle gå tillväga för att ta fram snygga, exklusiva kvalitetsplagg som skulle kunna säljas i butiker på turistorter som exempelvis Ramundberget i Härjedalen; med ortens namn och logotype. Det var där det började.

– Tanken var att skapa livsstilsprodukter för skidåkare, enkla basplagg med skidortens namn på. Det skulle däremot inte produceras som ett vanligt profilplagg, utan produceras i fabrik precis som varumärken gör, säger Niclaes Wijk.
– Det gjorde att vi började vi skissa på en helt annorlunda produktionsprocess, där varje plagg egentligen redan är sålt när tyget börjar ta form.

Man började förverkliga sina idéer i en källarlokal i Kristineberg, för att, via ett par flyttar hamna på Stadsgården i Stockholm.

Även små volymer
Man började med att ta fram en standardkollektion av huvtröjor, sweaters, T-shirts och jackor. Här kan kunden eller butiken välja mellan 20-talet basfärger och vilken design man vill ha; brodyr och/eller tryck.
Man kontrakterade en fabrik i Kina, som när kundbeställningen kom, startade en tillverkningsprocess där det unika är att brodyren eller trycket appliceras på tyget innan tyget skärs till. När brodyren eller trycket väl är på plats, skär man tyget till den modell som ska sys upp. Därefter sys plagget upp, vilket gör att man kan få en exklusiv applikation som går över sömmar och dragkedjor. Något som är helt omöjligt att göra i efterhand på ett färdigproducerat plagg.

– Det är så här alla modevarumärken gör. Det unika för oss är att våra fabriker kan producera unika plagg i små volymer till attraktiva priser, förklarar Niclaes Wijk.
– Visserligen har vi 3-5 månaders produktionstid, men med en någorlunda planeringshorisont, skapar det inga problem.

Out of the box
Med det här konceptet startades Sport Design Sweden AB år 2008. Niclaes Wijk och Johan Skogh bestämde sig också för att inte bli som ett promotionföretag i allmänhet och började våga tacka nej till förfrågningar, där priset egentligen var det enda avgörande. Istället bestämde man sig för att sikta in sig på butiker på skidorter och idrottsklubbar; först i Sverige och Norge, sedan även ute i Europa och vidare ut i övriga världen.

– Jag brukar säga att samtidigt som vi tänkte out-of-the-box, så var vi också väldigt noga med att hålla oss inom the box och fokusera på konceptet.
– Unika exklusiva plagg som bara kunde köpas över disk i de mest exklusiva butikerna på en skidort var uppenbart en helt obearbetade marknad, understryker Niclaes Wijk.

– Det som skiljer oss från ett vanligt profilföretag är ca 98% av vår omsättning är varor, som ska säljas till slutkund; i butik eller en webbshop.
– Alla våra produkter märks med våra kunders varumärken på necklabels och handtags. Varje plagg singelförpackas och allting är i princip redan sålt när det tillverkats.
– Varorna packas och levereras från Asien till Göteborg, där vi sedan sprider våra leveranser till våra kunder över hela Europa.

Trots den totala kundanpassningen finns ändå Sport Design Sweden med, i alla fall med en liten rad på den lilla tvättetiketten, men den raden har också initierat många nya kundkontakter.

Johan designade och Niclaes jobbade i första hand med försäljning mot butiker på skid- och turistorterna. Snart anställdes även Jonas Lagerlöf, som säljare mot idrottsklubbar med en egen försäljning av profilerade plagg. Även här handlar det om exklusivare plagg, som skapar igenkänning och uppmärksamhet.

In i Ryssland
År 2008 bildades KHL; Kontinental Hockey League, som består av 26 hockeylag från Eurasien varav 20 ryska lag. Som i liknande ligaspel världen över handlar det om mycket pengar, mycket prestige och professionell marknadsföring.

– Vi tror mycket på den ryska marknaden just nu. Vi har precis startat samarbete med en distributör i Moskva och han har fått mycket bra respons när han presenterat vårt koncept för de ryska hockeyklubbarna, berättar Niclaes Wijk.

Idag har man hela världen som marknad; Colorado till Australien och till och med
arabvärlden. Totalt arbetar man med butiker på ca 150 skidorter över hela världen och ett 30-talidrottsklubbar; de flesta av elitklubbarna i Sverige, men även internationella klubbar som Atletico Madrid, Millwall FC och FC Köpenhamn för att nämna några.
Sport Design Sweden växer snabbt och ryktet om de exklusiva plaggen sprider sig som ringar på vattnet.

One world, one market
I det lilla showroomet i ljusa lokaler på bottenvåningen med adress Stadsgården 10 dit man flyttade i juni 2012, ser vi exempel på väldesignade plagg för orter som Ski-Dubai, Verbier, S:t Anton, Sölden, Aspen, Zermatt m fl. Plaggen hänger tätt, men om ett tag flyttar man upp till plan 9 i fastigheten och det ger bättre utrymme för hela företaget.

– Vi klarar både små och stora volymer. Man ska inte glömma att många små upplagor sammantaget blir en stor totalvolym, förklarar Niclaes Wijk.
– Jag brukar säga att i tid är Asien med flyg inte längre bort än en bilresa mellan Stockholm och Göteborg en snöig januaridag.

Före semestrarna stängde man försäljningen för 2013. I augusti börjar man med försäljningen för 2014. På så sätt får man en stor orderstock ett halvår i förväg.

Sport Design Sweden AB har idag 12 anställda och tre medarbetare på ett eget inköpskontor i Kina. Omsättningen för 2012 var ca 30 miljoner kronor och innevarande år, 2013, lär hamna på drygt 40 miljoner kronor.
Det har varit sex framgångsrika år, som visserligen krävt mycket arbete, men så är också hela verksamheten egenfinansierad.

Med fokus på promotion
Ur Sport Design Sweden har systerbolaget The Brand Station växt fram, med Fredrik Larsson som VD och säljansvarig och Elsa Carlström som ansvarig designer.
Fredrik har lång erfarenhet från profilbranschen efter flera år som säljare på Texet och Elsa har tidigare arbetat som designer på BrandON.

Affärsidé är att vända sig till promotion- och profilföretag som återförsäljare av konceptet med Asientillverkade exklusiva profilplagg. Precis som när det gäller skidorterna där butikerna blir en åf-funktion, så blir The Brand Stations kunder eller promotionföretaget en återförsäljare gentemot sina företagskunder.

– Slutkunderna blir allt mer medvetna och kräsna. De vill ha plagg med bättre finish, bättre kvalitet, snyggare brodyrer, förklarar Fredrik Larsson.
– Vårt koncept ger dem det, samtidigt som priset är attraktivt. Inte lägst, men i jämförelse med plaggets kvalitet och exklusivitet är det mycket attraktivt.

– För våra återförsäljare, dvs promotionföretagen, handlar det om att marknadsföra och sälja bättre produkter, där man kan ta betalt på ett annat sätt och inte kriga med pris lika mycket som man gör när man säljer broderade lagervaror.
– Vår designer tar fram skisser med unika förslag till återförsäljarens kunder. Det gör att de återförsäljare som utnyttjar den möjligheten rätt, också kan stärkas och förbättra sina marginaler.

Första gången konceptet The Brand Station presenterades var på PRomotion EXPO på Elmia i januari 2013 och responsen var enorm. Kontakterna med landets mest professionella promotionföretag blev så många och intresset har hållit i sig.

– Produktionerna tar ju dock 3-5 månader, så vi har precis levererat ut de första ordarna vi fick efter mässan på Elmia. Nyckeln ligger i att profilföretagen lär sig att sälja in produktioner som tar 3-5 månader att producera.
– Men om man visar kunden vad de får för samma pengar, om man är ute i god tid, så tror vi att framtiden kommer att se ljus ut, säger Fredrik Larsson

Starka visioner
Niclaes Wijk har en utstrålning och intensitet som går utöver det mesta. Han har visioner om en internationell expansion för The Brand Station, om fantastiska affärsmöjligheter och han förmedlar det med en grundlig realism.

– Sport Design, tror jag, kommer att fortsätta att utvecklas, kanske inte i den fart vi sett hittills. När det gäller The Brand Station finns det en enorm potential, inte minst internationellt. Det är ett helt unikt sätt att arbeta på och det gäller att vara med direkt.
– Fler och fler av produktionerna i profilbranschen kommer att ske i Asien. Vinnarna blir de som kan erbjuda små volymer och korta leveranstider, poängterar Niclaes Wijk.

Niclaes Wijk lever nästan som han lär. Hans passion är resor, fjäll och skärgårdsliv och han har ett brinnande intresse för fotboll och hockey. Med sin familj bor han i Nacka med skärgården som granne.

För Fredrik Larsson betyder idrotten skidor och golf. Han är i Stockholm 1-2 gånger per månad, annars utgår han från kontoret i Åhus. Med nybyggd villa, sambo och två barn vill han gärna vara Skåne trogen.

– Vi har gjort allt själva, vi har tagit hand om all försäljning och vi har startat vårt egna produktionskontor i Asien. Vi kan allt som ligger inom ramen för konceptet. Det har gått fort och vi kan behöva plana ut lite, men vi ser fortfarande en enorm potential och marknad framför oss.
– Vi är ett bra gäng, som har kul tillsammans och vi är väldigt effektiva. Alla vet sina roller och vi har ett vinnande lagspel, avslutar Niclaes Wijk.

När vi är på väg upp i hissen till restaurang Gondolen för lunch, får Niclaes Wijk ett mail från München Maraton, som fått tips om deras produkter och nu vill boka ett möte för att diskutera en ny kollektion. När vi lämnade Gondolen och begav oss ut i folkmyllret på Slussen, säger min kollega och fotograf Eric Windahl med lätt avund; Vilken jävla energi …