Interaktiv reklamfilm ger nya effekter

Publicerad
2013-10-14
Skribent
Eric Windahl

Med en nyskapande reklamfilm; The Liberation för klädmärket Only flyttar reklambyrån North Kingdom från Skellefteå fram positionerna för interaktiv digital marknadsföring. Tittarna kan stoppa filmen, klicka på klädesplaggen, få mer information och dela med sig till andra.

North Kingdom har använt en teknik som gör det möjligt att låta den som tittar med ett klick pausa filmen när som helst. När filmen stannar i ett pausläge tonas en högupplöst bild in som gör det möjligt att visa klickbara hotspots, vilka ger mer information om kläderna som rollfigurerna i filmen har på sig. Resultatet ger en direkt interaktiv möjlighet för tittaren att interagera med filmen.

Dessutom har man på vissa ställen lagt in moment som gör det möjligt för tittaren att i filmen hjälpa rollfiguren att ta upp ett par jeans, dra upp ett blixtlås och starta en bil genom att vrida om bilnyckeln. Effekten ger ett intryck av att tittaren bestämmer händelseförloppet i filmen.

Rätt mängd interaktion
Filmen handlar om tre unga tjejer som kommer till ett litet samhälle där de ställer allt på ända med sitt utåtagerande sätt. En av flickorna som bor i samhället lockas efter ett tag att slå följe med tjejerna och får pröva ett annat liv utanför vad normer och gränser annars tillåter. Ett stycke ungdomsuppror spelas upp och blir en del av den image som klädföretaget Only skapar.

Jakob Nylund skriver på North Kingdoms blogg;

– Tidigt i processen la vi ner mycket tid på att få rätt mängd interaktion för användaren. Vi ville att användarna skulle känna sig indragen i historien och inte få illusionen bruten för mycket genom att tvingas klicka på vissa punkter. För att få rätt balans blev det en hel del testande för att få filmen att fungera på det sätt vi ville ur användarens upplevelseperspektiv.

SM613 Interaktiv reklamfilm ger nya effekter