SEB-app gör bankärendena enklare

Publicerad
2013-08-13
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Nu ska också företagen kunna sköta affärerna via en app. Från och med den 1 mars finns SEBs företagsapp. Den ger möjlighet till ökad flexibilitet och god överblick över företagets bankärenden oavsett storlek på företag. Företagaren, företagsledaren eller ekonomichefen är inte längre bunden till kontoret och datorn för att sköta sina bankärenden.

– Det här är ytterligare ett led i vårt arbete att göra det enklare att driva firma. Bankärendena ska gå snabbt och kunna skötas smidigt. Då blir det mer tid för annat arbete i företaget, säger Mats Torstendahl, chef SEB Retail.

SEB har idag ca 400 000 små och medelstora företagskunder varav 130 000 i Sverige. De senaste tre åren har banken fått ca 30 000 nya små och medelstora svenska företag som kunder. Fler än vart femte nystartat företag väljer idag SEB som sin bank; i Stockholm så många som vart tredje företag.

– Utvecklingen går åt två håll; vi får allt fler snabba digitala, lösningar samtidigt som kunderna vill ha mer personlig rådgivning i komplicerade frågor. Det gäller både privatpersoner och företag och det är en utveckling som jag tror kommer att fortsätta, säger Mats Torstendahl.

Några av tjänsterna i Företagsappen är t ex attestera betalningar, se aktuellt saldo och kommande händelser, överföringar till alla konton med extra snabb och smidig funktion för överföringar mellan egna konton, skanna och betala fakturor.

För att kunna använda Företagsappen krävs en smartphone och att man laddar ned Företagsappen från Appstore eller Google play. Med mobilt BankId, som är gratis, behövs heller inget digipass för att fullt ut kunna använda appens funktioner.

iphoneSEB