Fespa 2013 – visioner om framtidens möjligheter

Publicerad
2013-08-30
Skribent
Eric Windahl

Det blev som väntat en succé; Fespa och europeiska Sign Expo (ESE) med mer än 22 000 besökare, som checkade in på London Excel Exhibition Center under de fem mässdagarna den 25-29 juni. Av dessa var drygt hälften personer med eget inköpsansvar. Många ägnade mässan fler än en dag, varför det totala antalet besökstillfällen uppgick till nästan 38 000.

Jerry Davies, VD för Roland DG Storbritannien, var ansvarig för Fespa-utställningen på uppdrag av Roland DG Corporation. Han menar, att Fespa blev en fantastisk uppvisning av Roland DG. Besökarna visade stort intresse för hela produktportföljen, där PRO4-serien var den stora attraktionen. Detta gällde inte bara traditionella skyltföretag utan även kommersiella tryckerier. Besökare från praktiskt taget hela världen besökte Roland-montern, för att bevittna och uppleva den otroliga produktivitet och kvalitet som uppnås med PRO4-serien XR-640 och XF-640.

XF-640 är Rolands snabbaste skrivare med en utskriftshastighet på upp till 102 kvm/timme. Den skriver ut för både inomhus- och utomhusbruk och är därför idealisk för produktion av både skyltar, banderoller, fönster- och bildekor, POS/POP, affischer och så vidare. XF-640 innehåller ny och avancerad teknik; Print Control, som omfattar branschens mest avancerade skrivhuvuden för att säkerställa optimal produktivitet, snabbtorkande hastighet, dubbel speglad CMYK-bläck konfiguration och Rolands senaste bläck, Eco-Sol Max2, vilket garanterar bästa färgåtergivning och den största färgval.

Rolands bläck Eco-Sol Max2 hedrades dessutom med EDP-utmärkelsen i kategorin; Best New Generation Ink Technology. Ett pris som Jerry Davies fick motta på Roland-gruppens vägnar.

Högsta hastigheterna för direkt-på-plagg
Kornit Digital, en israelisk tillverkare av maskiner för digitalt textiltryck lanserade ett nytt tillägg till Avalanche-produktfamiljen på Fespa 2013. Designad för 24/7-produktion är Avalanche 1000 den snabbaste direkt-på-plagg-skrivare som någonsin gjorts av företaget. Utöver sin enastående produktivitet, har den nya piezoelektriska print-huvuden, ett backup-batterisystem och en integrerad professionell luftfuktighetssystemet för ökad effektivitet.

En annan ny medlem i produktfamiljen var Kornit Avalanche Hexa, som gjorde sitt första offentliga framträdande på Fespa. Det är en 6-färg direkt-på-plagg- skrivare med extra röda och gröna kanalerna med en ökad spektra för förbättrad färgmättnad och dekorfärgshantering, vilket gör den till en idealisk direkt-på-plagg-lösning för mode, sportkläder och PR-material.

Tryck på sulan
Med fokus på enskilda produkter, kunde vi konstatera, att den tyska specialisten på självhäftande material; Aslan lanserade en extraordinär folie för skosuledekor samt ett miljövänlig papper för kistdekor. Båda materialen är digitalt tryckbar och medger därmed framställning av enstaka exemplar.
Dessa nya produkter kompletterar det befintliga utbudet av självhäftande digitaltryckfolier för innovativa tillämpningar och svåra ytor som asfalt, fasader mm.

Fespa Wrap Cup Masters
Mimaki är Premium/Platinum-sponsor av den här tävlingen, som är en av Fespas mest animerade och spännande aktiviteter; Fespa Wrap Cup Masters Series äger återigen rum; nu under Fespa 2013. Här tävlar en lång rad av wrap-superstjärnor om vem som gör den bästa fordonsfoilieringen. Många tävlande kommer kämpa genom flera omgångar under tre spännande dagar, för att bli krönt Fespa Wrap Cup Masters Champion. Den Mimaki JV400LX-skrivare, som producerar folierna, kommer sedan att bli segrarens pris. Segrade gjorde Piotr Cinski från 12wrap.com i Tubbergen, Holland, som nu får titulera sig Champion.

Brinner för print
I Mimaki-montern fanns också ett utrymme med ett särskilt sk Aquarium-tema, där man visade elevdesignade bilder som skapats under mässan och som produceras på Mimaki-skrivare. Det här gav inte bara studenterna en möjlighet att visa upp sina arbeten, utan gav också designerna en insikt i hur deras idéer kan väckas till liv och förverkligas genom en Mimaki-skrivare.
Deltagarna var gymnasieelever från MBO (Middelbaar Beroeps Onderwijs) SintLucas i Amsterdam; Marc van Buul, Robert van den Broek och Ester van Helmont

– Vi är glada för det här programmet, säger Mike Horsten, marknadsdirektör för Mimaki EMEA.
– Nu kan vi ge de här tre studenterna en unik möjlighet att visa sin passion för print. Det är en möjlighet för dessa begåvade ungdomar att få ett erkännande, ha lite kul och lära sig vad marknaden kan göra av de möjligheter som erbjuds från Mimakis produktsortiment.

Uttryck med intryck
– Det har varit en stor show för oss. Vi har haft ett bra flöde av besökare till montern och de har kommit från hela Europa och världen och visat ett väldigt stort intresse för våra produkter. Det har varit en riktigt bra stämning och det har visat på en stark optimism och framtidstro hos människorna i branschen, berättar. Gillian Montanaro från Roland DG (UK) Ltd.

– Det har varit en riktigt bra tillställning, med bra kaliber på besökarna. Vi fick också tillfälle att träffa många av våra återförsäljare från hela världen, förklarade Liana Calicchia på ONYX Graphics.

– Fespa är en viktig händelse för Avery Dennison och en viktig del av vår marknadsföring. Vi är mycket nöjda med kvaliteten på årets mässa och vi blev förvånade över det stora antalet besökare som kom från länder utanför Europa. Det här är den perfekta platsen för att lansera nya innovationer och genomföra praktiska demonstrationer, poängterar John Coppens på Graphic Solutions, Avery Dennison.

– Årets Fespa var större än någonsin. Svenska besökare från de stora företagen var där tämligen mangrant, men de mindre företagen saknades; förmodligen var det tidspunkten som inte gynnar svenska besökare, säger Henrik Åkerman från Fujifilm Sverige.

– Ett av de viktigaste målen för oss här på Fespa var att hitta tredjeparts-partner för ett distributionsnät över hela världen. Vi vill nu öppna nya vägar så att ImagePerfect finns bortom våra traditionella marknader. Fespa har varit en stor show för oss och vi har etablerat viktiga kontakter med personer på de ryska, brasilianska och afrikanska marknaderna. Vi kommer att arbeta hårt för att följa upp allt detta, påpekar Steve Jaques från Image Perfect Marabu.

– Vi hade en riktigt bra mässa. Vi sålde en del hårdvara och mjukvara på den sista dagen och kommer att vara mycket upptagen följa upp alla våra leads, berättar Nikita Whitfield på Signmaster Systems Ltd.

– Europeisk Sign Expo har varit en mycket bra utställning för oss. Den har kvalitet och kalibern på besökarna har varit utmärkt. Dessutom har det varit ett stort antal, både internationella och brittiska, besökare, menar Andrew Field på Streetskins.

– Fespa 2013 var mer internationell än vi trodde förklarar Graham Leeson på Fujifilm Europé.

– Sign Expo och Fespa på Excel har än en gång bekräftat sin ledande roll på världens storformatskalender, påpekar Paul Cripps från EFI.

Inte bara rosor …
Nu kanske inte alla var lika stormande entusiastiska över mässan i sin helhet. Relativt bra är ett återkommande omdöme. Samtidigt som många konstaterar att inte heller den här gången presenterades det några riktigt stora nyheter, utan mest lite uppgraderingar och förfinade justeringar.

– Det var en intressant mässa på så sätt att det speglade nuläget på marknadens totala utbud, men den överraskade mig inte, säger Marcus Sörensson som är försäljningsdirektör på Sericomex Sweden AB.
– Helt klart är att textiltryck är en stark trend, som kommer stort. Ungefär som carwrappingen som också är ett marknadssegment under intensiv utveckling.

– HP var väl den enda som hade en ny, riktigt stor maskin. Annars fanns de flesta maskinnyheterna i mellansegmentet; 1,6-2,5 meter. Exempelvis som Muthos printrar för vattenbaserat sublimeringstryck; Mutoh 1628 och Mutoh 2628.
– Att just mellansegmentet växer hör troligen samman med att kunderna fortfarande är försiktiga med sina investeringar, avslutar Marcus Sörensson.

HP fortsätter som Fespa-partner
Nyligen meddelade HP att man har förnyat sitt avtal som Fespa Corporate Partner för de kommande tre åren. På så sätt vill man fortsätta att ge sina kunder möjligheten att dra nytta av organisationens branschkunskaper.

Fespa och HP har samarbetat sedan 2007 och på basis av det nya avtalet kommer HP att samarbeta med Fespa som Corporate Partner i alla europeiska aktiviteter fram till 2016; inklusive Fespa Eurasien 2013, Fespa Global Summit 2014 och Fespa Digital 2014.

– Det är glädjande att se det förtroendet som HP visar Fespa som arrangör och varumärke. Styrkan i föreningen visar att storformatstryck är en stark marknad att investera i och att Fespas strategi fungerar för HPs vision att engagera och utbilda besökarna med den senaste tekniken, säger Neil Felton VD Fespa.

– Vårt samarbete med Fespa gynnar våra kunder genom möjligheten att få del av de nätverk, resurser och kunskaper som organisationen tillhandahåller, förklarar Ronen Zioni, Graphics Solutions Business HP.

HP hade också den största montern på Fespa med hela 1 100 kvm, där man bl a lanserade tredje generationens latexskrivare.

Vinnare blev …
Efter en oerhört framgångsrik kampanj före och under Fespa 2013, har de individuella rösterna per land för Fespas Hall of Fame 2013 nu räknats och kontrollerats. De Hall of Fame 2013-nominerade kom från 35 länder världen över och här fanns både nya och bekanta ansikten.

De fem vinnarna av Hall of Fame 2013 blev;
1) Suresh Babu, AB Screens, Indien
2) Keith Ferrell, Cactus Imaging Australia, Australien
3) Samir Sadikoglu, European T-Shirt Factory (ETF), Turkiet
4) Jon Weiss, New Buffalo Shirt Factory, USA
5) Felipe Costa, MC4 Promo, Brasilien

Vinnare av Fespa Awards 2013
Vinnarna av det prestigefyllda Fespa Awards 2013 mottog sina priser vid föreningens 50-årsjubileumsgalamiddag på Old Billingsgate i London den 27 juni, 2013.

Priset för Best in Show gick till Switcherlands Atelier für Siebdruck Lorenz Boegli för sina screentryck; Josephine. Bilden är en av tio och är digitalt tryckt efter design av Josephine Napoleon för det franska smyckesmärket; Chaumet.
Andra pris vanns av Indiens Studio Reya för sin T-shirt; Indian.

De Michel Caza Folkets Choice Award gick till Sveriges Tobex AB för deras fantastiska textilier med titeln; Blåklockor.

– Vi blev överväldigade av kvaliteten på tävlingsbidrag, som kom från 385 medlemmar i Fespas nationella föreningar runt om i världen, berättar Nigel Steffens, Fespa.

Josep Tobella Soler, ordförande i juryn kommenterar;
– Människor kan vara av den uppfattningen att screentryck är en industri på nedgång, men den innovationskraft som vi ser i alla priskategorierna visar att det verkligen inte är fallet.
– Screentryck är här för att stanna eftersom det är en oersättlig metod för flera användningsområden.

– Konventionellt screentryck är en speciell bransch, som ständigt förvånar mig genom de speciella effekter som kan uppnås och som är hisnande. De digitala bidragen till årets Fespa Awards visar att nya, fantastiska tillämpningar kommer att bidra till att öppna nya marknader.

SM513 Edp Award 2013_Winners (3)