Tror på framtiden

Publicerad
2013-05-03
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

När man svänger in genom grindarna till Företagsvägen 4 i Mölnlycke, mötts man av en ståtlig byggnad som påminner lite om en modern flygplatsteminal med sin futurologiska arkitek-
toniska framtoning. Det är bara landningsbanorna som saknas och vad vi vet finns det ingen flygplats som heter Scandraft … än i alla fall.

Scandraft

Liknelsen med en flygplats är inte helt fel. När vi träffar Scandrafts VD Anders Trillkott, så har han högt flygande planer och en stark tro på framtiden för företaget. Han känner sig övertygad om att 2013 kommer att kunna bli ett riktigt bra år och poängterar att det är viktigt att fokusera på de positiva investeringar som nu sker – inte minst i den västsvenska regionen.

Ny kraft med egna lokaler
Scandraft är ett familjeföretag, som grundades av Staffan Gnosspelius och Greger Andersson år 1992. Det betyder att man förra året firade 20-årsjubileum med interna festligheter.
Idag är Scandraft en av Nordens ledande leverantörer av förbrukningsvaror för den grafiska industrin och levererar media för alla typer av skrivare; vatten- eller lösningsmedelsbaserade likväl som för sublimerings- och UV-skrivare. I sortimentet finns även plana material som skumskivor, skummad PVC, varm- och kallaminat, displayprodukter, verktyg mm.

– Jag tillträdde som VD för Scandraft den 1 mars 2010, berättar Anders Trillkott.
– Det var precis under uppförandet av fastigheten här på Företagsvägen och i oktober samma år gick flyttlasset från Askim.

Tre dragbilar och fem trailersläp körde sammanlagt 60 vändor med lagervaror och inventarier från de gamla lokalerna till de nya som har hela 4 000 kvm lageryta i bottenplan och på över-
våningen 670 kvm kontor. Lagret har en takhöjd på 7,5 meter och en av portarna har en bredd på 6 meter, för att man smidigt ska kunna hantera allt 3-5 meters material.

– För just 3-5 meters material är lagret en av de största i hela Nordeuropa, poängterar Anders Trillkott.
– Den nya fastigheten har gett oss ny kraft och nya förutsättningar att satsa och expandera.

Scandraft
Anders Trillkott.

Ökat på allt … nästan
I fjol omsatte Scandraft drygt 158 miljoner kronor, vilket är en ökning med nästan 15% jämfört med 2011. Totalt är man omkring 33 anställda, vilket inkluderar bägge dotterbolagen; Tryckfaktor AB och norska Scandraft AS.
Sedan år 2003 har man en AAA-rating och man är också ISO 9000- och14 001-certifierade.

Det norska dotterbolaget bildades i juni 2011 och finns i Oslo, adress Lörenskog. Här arbetar tre säljare och en medarbetare i lagret. Samma resursfördelning som man har på Stockholms-
kontoret/-lagret i Skogås.

– Transferdelen har ökat högst markant och generellt efterfrågas mycket mer och fler produkter för textila produktioner, förklarar Anders Trillkott.
– Det är främst vårt samarbete med italienska Siser, som möjliggjort den här utvecklingen på transfersidan.

Scandraft har idag ett fullsortiment av bl a A Berger-produkter, men också många andra leverantörer finns välrepresenterade i det stora lagret; Orafol, Mehler, Siser, MACtac, HP, Epson, Gerber och Mutoh för att bara nämna några.

– Den textila sidan växer och kommer att fortsätta växa och det gäller även plana material av olika slag från exempelvis Falconboard och Kömafoam, berättar Anders Trillkott.
– Vi ökar faktiskt på allt utom papper egentligen. Dessutom säljer vi fortfarande en och annan ritfilm.

Scandrafts årliga produktkatalog är på hundratals sidor och inkluderar även Tryckfaktors maskiner och tillbehör. Den trycks i över 7 000 ex varav ca 5 000 ex distribueras direkt till kunder i Sverige och Norge.

Scandraft

Förstärker med Tryckfaktor
För snart 10 år sedan startade Bore Johansson upp företaget Tryckfaktor AB, som främst säljer nya och begagnade maskiner och utrustning för efterbehandling inom den grafiska industrin. Det handlar om allt från bindning, laminering, stansning och bigning till skärning, häftning och falsning.
Idag omsätter företaget drygt 6 miljoner kronor baserat på tre medarbetare och Scandraft är sedan mars 2012 majoritetsägare av företaget, där Bore Johansson är VD.

– Köpet av Tryckfaktor var ett sätt att både vidga vårt totala sortiment och utbud, samtidigt som vi får del av företagets djupa kompetens, rika erfarenheter och ett viktigt kontaktnät, konstaterar Anders Trillkott.

På det stora konferensbordet ligger en stor monterskiss utlagd med mängder av små pappmar-
körer i olika färger. Den ingår i Tryckfaktors planering inför Print-mässan som ska gå av stapel på Kistamässan i början av februari. Montern kommer att bli 28 meter lång och 3 meter djup.

Från det eleganta konferensrummet har man utsikt över delar av lagret och packningen av färdiga order. Här kan vi se ett par robotinplastare som kretsar runt var sin pall av varor som ska skickas iväg. De spinner varv efter varv av orange plastfilm, som blivit ett typiskt känne-
tecken för Scandraft; liksom de förpackningar med Ahlgrens godisbilar som alltid toppar inpackningen till kundernas stora glädje.

Konkurrerar med kunskap
När Anders Trillkott kom till företaget i början av 2010 var hemsidan en av de saker som han prioriterade högst och efter 3-4 månader hade man en ny, funktionell och faktafylld hemsida med webbshop.

– Vi satsar hårt på hemsidan och ser till att den kontinuerligt uppdateras. Vi kan också konsta-
tera, att webbshopen blir allt mer populär, även om de flesta kunderna fortfarande ringer in sina order.
– Dessutom skickar vi nästintill varje vecka ut nyhetsbrev med erbjudande och faktainformation, berättar Anders Trillkott.

Under vårt samtal är Anders Trillkott noga med att påpeka, att man idag inte bara kan konku-
rrera med produktkvalitet och priser, utan att kunskap och erfarenhet som kan förmedlas till kund får en allt viktigare roll.

Av den anledningen har man tagit fram fyra provpärmar med färdiga prover; printade, utskur-
na, påvärmda etc som tillsammans med utförlig information och faktadeklarationer blir en perfekt kunskapsbas för kunderna.
Pärmarna finns för Printmedia Solvent mm, Printmedia Vattenbaserat, Textiltransfer och Skärvinyl.

Scandraft

Hög nivå på Scandraft Academy
Ett sätt att skapa förutsättning för kompetensutveckling bland kunderna och dess medarbetare är Scandraft Academy. Där möter kunderna representanter för Scandrafts leverantörer och får del av värdefull kunskap och gedigna erfarenheter kring och av Scandrafts produktsortiment

– Vi arrangerar Scandraft Academy en gång per år och brukar ha minst 150-talet engagerade deltagare varje gång. Vid varje tillfälle brukar vi ha drygt 10-talet föreläsningar eller workshops, som man kan välja mellan, förklarar Anders Trillkott.
– Senaste gången var det bl a Zünd och Color Systems som informerade om planprint och skärfunktioner med Falconboardmaterial.

Carwrapping exploderar
Vid sidan av provpärmar, nyhetsbrev och Scandraft Academy arrangerar man vid några tillfällen per år utbildning i carwrapping i Stockholm, Göteborg och Oslo. Det här är en marknad som expanderar explosionsartat och det är många kunder som sysslar med carwrapping och de blir allt fler.

– Med Orafols sortiment Oracal 970 och 975 har vi fått tillgång till ett helt fantastiskt foliesorti-
ment med starkt förbättrade egenskaper, påpekar Anders Trillkott.
– Nu är folierna lite tjockare, samtidigt som de kan töjas upp till 30% och finns i ett brett spektra av färgnyanser.

Många medarbetare på Scandraft har stor erfarenhet av foliewrapping både från försäljning och från produktion.

Carwrapping blir allt mer populärt för den breda allmänheten och idag är det flera biltillverkare, framför allt tyska som Audi, BMW och Mercedes, som erbjuder det redan från fabrik. Då handlar det inte bara om estetik, utan också om folie som ett långsiktigt lackskydd.

Scandraft

Vilja, fantasi och övertygelse
Anders Trillkott är en spännande person att prata med. Han har kunskaper och erfarenheter, insikter och åsikter. När han markera ett ställningstagande med sitt favoritord; absolut, gör han det med en övertygelse som överbryggar all tveksamhet.

Men framtiden då?
– Det heter att det bara är fantasin som sätter gränser och det är helt rätt. Med fantasi och med en klar vilja och stark övertygelse för det man gör, så är det mesta mer än möjligt, menar Anders Trillkott.
– Jag känner mig övertygad om att år 2013 kommer att blir ett bra år för Scandraft. Vi har ett brett utbud, ett starkt sortiment.
– Vi har kompetensen och erfarenheten. Vi har en skarp vilja och en fast övertygelse.
– Vi går en fantastisk framtid till möttes … Absolut.

Text/foto; Lars Knapasjö