Om en bransch som berör

Publicerad
2013-05-01
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Produktmedia

Det är en strålande vacker dag i början på mars, då vi träffar ordförandena i PWA respektive SBPR; Roger Nilsson och Kjell Harbom. Mötet äger rum på SBPRs kontor i Science Park i Jönköping, en stad som hittills varit lite av promotionvärldens Mecka.

PWA - SBPR
Roger Nilsson, PWA och Kjell Harbom, SBPR.

Tanken är att vi ska prata om promotionbranschen; dess framtid och hur den kan komma att utformas. Fast hur definierar vi egentligen branschen. SBPR gör det så här på sin hemsida; www.sbpr.se

Profilprodukter spelar en viktig roll i ett företags marknadsföring.
• Profilprodukterna ökar intresset för ditt varumärke
• Profilprodukterna vänder sig direkt till din målgrupp
• Profilprodukter stärker värdet på varumärket
• Profilprodukter stärker relationerna till ditt företag
• Profilprodukter håller längre än traditionell marknadsföring
• Profilprodukter måste ges bort med omtanke

Medlemmarna i SBPR är experter på Profilprodukter – de assisterar dig och ger dig full valuta för din insats – medlemmarna arbetar för dig och ditt företag.”

Det är nog så att alla människor, oaktat ålder och sysselsättning, varje dag kommer i kontakt med mängder av promotionprodukter; alltifrån yrkeskläder, namnskyltar och kundvagnspolletter till jubileumsgåvor, pennan och konferensblocket. Promotion är en bransch som når alla, som berör alla och ändå en bransch ännu inte har hittat sina rätta former, enligt många. Kanske beror det till viss del på att det är en bransch i ständig utveckling i en omvärld som ständigt förändras.

Lyfta branschen
PWA (Promotion Wholesalers Association) har sedan ett år tillbaka en ordförande vid namn Roger Nilsson. Han har en lång och gedigen erfarenhet som VD inom ett flertal tillverkande bolag i Sverige. Sedan i höstas är han koncernchef för Swedish Biogas International AB.
Swedish Biogas International ger lokala lösningar på globala frågor genom att projektera, bygga och driva biogasanläggningar i Sverige och utomlands. Den kretsloppsanpassade biogasen kan användas till fordonsbränsle, elproduktion eller uppvärmning.

Hos SBPR (Svensk Branschförening Profil- och Reklamartiklar) heter ordföranden Kjell Harbom och han är tämligen välkänd i branschen, även före sin tid som SBPRs ordförande.

– Vi har en vision om att lyfta branschen, framförallt genom att öka kunskapen om branschen; vad vi gör för våra kunder och hur det hjälper dem till framgång och lönsamhet, förklarar Kjell Harbom.
– Promotion i dess vidaste bemärkelse betyder så mycket mer för våra kunder än vad mer traditionell marknadsföring gör. Professionerna måste komplettera varandra på ett mer optimalt sätt.

I Danmark är det vanligt att en reklambyrå har ett nära kollegialt samarbete med ett promo-
tionföretag, vilket inte är lika vanligt i Sverige av någon anledning.
Sveriges Kommunikationsbyråer anordnar varje år sedan år 1960 Guldäggstävlingen, där landets reklambyråer tävlar i ett antal olika kategorier. Man kan undra varför inte Promotion är en kategori.

– Vi har ett projekt som går under arbetsnamnet; Branschlyftet, som syftar just till att lyfta branschen, säger Kjell Harbom.
– I vår tidning Branschpressen skriver vi lite mer om det, men sedan i höstas har fokus legat på Promotionmässan på Kistamässan nu i augusti.

Triss i mässor
Den 13-15 augusti kommer Promotionmässan att gå av stapeln på Kistamässan i Stockholm. I skrivande stund verkar det som om det samtidigt också kommer att hållas mässor både på Elmia och på Stockholmmässan.

– Frågan om branschmässans vara eller inte vara, är en fundamental fråga för hela branschen; grossister och leverantörer likväl som återförsäljare, säger Roger Nilsson.
– Det gemensamma perspektivet är slutkunden och det är viktigt att vi har en professionell samarbetspartner för att arrangera en professionell mässa. Det har vi nu i Kistamässan och Artexis.

I tider av turbulens inser alltfler företag hur viktigt det är att vara organiserad, för att vara både delaktig och kunna påverka. På de senaste månaderna har PWA fått inte mindre än 15 nya medlemsföretag och har nu drygt 40-talet medlemmar.

SBPR har haft en motsvarande utveckling och med det senaste medlemstillskottet; Piratreklam i Nyköping, har man nu 209 medlemmar. Dock har New Wave Profile lämnat SBPR.

Möten och upplevelser
Kistamässan disponerar totalt ca 15 000 kvm hallyta och tanken är att Promotionmässan ska bygga på ett besökarperspektiv. Mässledningen strävar också efter att få en kompletterande mix av utställare, för att ytterligare öka intresset för mässan.

– Det handlar om allt från tunga seminarier med namn som Göran Adlén, Max Södermalm och Thomas Davidsson från Wackes. Han kommer, med olika vinklingar, att ge sin syn på branschen.
– Till att skapa upplevelser och spontana mötesplatser. Redan första dagen håller vi ett releaseparty för både utställare och besökare, berättar Kjell Harbom. Och middag kan man boka på restaurang Undici, som denna kväll är reserverad för branschen på Grev Turegatan 30 mitt inne i det centrala Stockholm.

Som det ser ut just nu kommer Promotionmässan att hållas två gånger per år, precis som föregångaren på Elmia i Jönköping, men både Roger och Kjell är tydliga med att poängtera att det är utfallet från mässan och utställarnas och besökarnas åsikter som avgör framtiden; både när, var och hur.

Samtidigt konstaterar man att 46% av återförsäljarna finns i Mälardalsregionen, medan 25% finns i Västsverige, 19% i södra delarna av landet och resterande 10% norr om Dalälven.

Nya tider
PWA och dess medlemsföretag tar ett helhetsansvar i sin roll som leverantörer till återför-
säljare. Det handlar om produktansvar, miljö, CSR, etik etc.

– Jag är övertygad om att branschen kommer att struktureras på olika sätt inom den närmaste framtiden. Det gäller inte minst rollfördelningen, där den tekniska utvecklingen inom IT och kommunikation gör att vi redan idag kan se hur utländska tillverkare försöker sälja direkt till svenska slutkunder, menar Roger Nilsson.
– Det finns många branschgemensamma frågor att ta tag i och det är viktigt att vi har initiativet i hur och i vilken riktning branschen utvecklas.

En sak är i alla fall säker. Med den karusell som varit och är kring mässorna, så har en viktig och angelägen dialog om branschens framtid tagit fart. Kanske kan det leda till att vi mer professionellt kan definiera branschen som en profession med vissa gemensamma drag. Att vi även kan se en struktur i både utbildning och organisation, yrkesroller och terminologi.

Fast det är nog som Madam Flod sa i Strindbergs Hemsöborna; Det blir som det blir, när det är som det är …

Text/foto Lars Knapasjö