S-kurva, empowerment och insourcing – begreppen inom management är många. Men är vi överens om vad vi menar? I takt med att allt fler får managementansvar blir det allt viktigare att reda ut begreppen.
I SIS Förlags bok; Management från A till Ö förklarar strategiexperterna Bengt Karlöf och Fredrik Helin Lövingsson vanligt förekommande begrepp och modeller.
Trenden är tydlig; organisationer förändras och ansvaret att leda, styra och utveckla en verksamhet delas ut till allt fler. Många kommer i kontakt med de begrepp och modeller som flitigt används för att beskriva de olika delarna i managementansvaret. Där andra fackspråk, som exempelvis juridik eller medicin, använder fackuttryck för att förenkla och effektivisera kommunikationen, försvåras kommunikationen inom management av att begreppen saknar allmänt kända definitioner.
– Det är intressant att se att även politiker anammar begrepp från managementvärlden när de beskriver sina ambitioner för Sverige, exempelvis gick Socialdemokraterna nyligen ut med en affärsplan för Sverige.
– För att vi som lyssnar och är berörda ska förstå budskap från ledare på olika nivåer, behöver vi vara överens om vad begreppen betyder, säger Bengt Karlöf, strategiexpert på Bengt Karlöf Management AB.
Som en av Sveriges ledande strategiexperter är Bengt Karlöf en uppskattad föreläsare vid seminarier och universitets- och ledarskapsutbildningar och har gett ut ett stort antal manage-
mentböcker, bl a Strategins processer och verktyg och Managementhandboken.
Fredrik Helin Lövingsson är partner och managementkonsult i Karlöf Consulting. Han har i 15 år hjälpt företag att effektiviseras och utvecklas. Fredrik har tidigare gett ut böckerna Praktiskt strategiarbete och OmOrganisation.