Friluftsliv för miljarder

Publicerad
2013-04-18
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Forskningsprogrammet; Friluftsliv i förändring, vid Mittuniversitetet, har undersökt outdoorindustrin och kommit fram till att friluftslivet uppgår till ca 1% av vår BNP. Det betyder att genomsnittssvensken lägger 13 000 kronor per år på skidåkning, vandring och andra former av friluftsliv. Utrustning och kläder är den största utgiften när svensken ska ut i naturen.

Omsättningen i branschen har fördubblats inom en femårsperiod från år 2000 och har sedan fortsatt att öka.

– Friluftslivet har blivit mer nischat. Man åker inte bara skidor på sportlovet, utan gör t ex en skidbestigning, åker slalom och går på tur. Varje aktivitet kräver sin utrustning och har sitt eget mode, säger Peter Fredman, professor i naturturism vid Mittuniversitetet i en intervju.

Fler har också råd att handla. Man lever också längre från naturen och tror då att man måste ha en särskild utrustning när man tar sig ut i naturen.

– Vi ser också att de som sällan var ute i naturen som barn och unga lägger mer pengar på utrustning som vuxna än de som har större vana av att vara ute, säger Peter Fredman.

Totalt spenderar svenskarna 100 miljarder kronor på friluftsliv varav tre fjärdedelar i Sverige. Forskarna uppskattar att 75 000 arbetstillfällen skapas inom friluftssektorn.

Friluftsliv i förändring är ett forskningsprogram som under sex år studerat friluftsliv och natur-
turism i Sverige. Programmet, som leds av turismforskningsinstitutet Etour vid Mittuniversitetet är det mest omfattande någonsin i Sverige.

 Friluftsliv för miljarder