Företagskultur – ärlig kommunikation eller corporate bullshit?

Publicerad
2013-04-26
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

För tolfte året i rad anordnas Stora Annonsördagen av Sveriges Annonsörer och årets tema är nu bestämt. Det handlar om företagskultur och hur detta påverkar kommunikationen för ditt företag.

Stora Annonsördagen är intresseorganisationen Sveriges Annonsörers årliga inspirations- och temadag och går av stapeln den 18 april på Grand Hotel i Stockholm. Under en heldag utlovas spännande gäster och intressanta diskussioner om reklam och marknadskommunikation. Att årets tema är företagskultur beror på ett ökat intresse för ämnet, enligt Jannice Borekull, chef för utbildningar och event på Sveriges Annonsörer.

jannice borekull
Jannice Borekull.

– Vi är alltid nyfikna på hur landets ledande chefer, politiker och företagsledare ser på marknadsföring och reklam, i synnerhet vilket värde de anser att marknadskommunikationen har för företagets kommersiella framgångar. Likt tidigare år fortsätter vi arbeta utifrån ett ovanifrån-perspektiv, men i år utforskar vi företagskulturer, ett ämne som känns viktigare än någonsin, säger Jannice Borekull.

Temat ligger i tiden, då ekonomisk kris och minskad tillväxt är vardagsmat. Jannice Borekull menar, att rätt använt kan ett företags kultur vara ett effektivt medel för att hålla samman och styra en verksamhet, speciellt i lågkonjunkturer.
Många hävdar att det är visioner och värderingar som utgör grunden för ett företags kultur och att de är de viktigaste faktorerna för global framgång. Både globala etablerade svenska företag som IKEA och H&M och nyare framgångsrika företag som Spotify och Google utvecklar värderingar som överlever såväl förändrat ledarskap, teknologiska genombrott och omorganisationer som lågkonjunkturer.