Formex fortsätter att stärka sin position som den ledande inredningsmässan i Norden. Under vårens mässa deltog 864 utställare, 887 mediarepresentanter och nära 24 000 besökare från 48 länder. Med temat; Fresh, ville teamet bakom Formex inspirera och sprida glädje efter en tid av mörker, något som gick väl hem hos både utställare och besökare.
– Trots en nedåtgående konjunktur valde många att visa nyheter under vårens mässa, något som i stort sett alltid lönar sig, berättar Chicie Lindgren, projektchef för Formex.
Det nya området som lanserades i höstas, Formex Trend Zone, blev en stor framgång och återkom med fyra internationella trender. Denna gång tolkades de av Svenska Moderådet och besökarna kunde få expertråd av trend-, färg- och formexperter samtidigt som de fick massor av inspiration inför den stundande säsongen.
Fredrik Andersson, Therese Eklund och Linus Tagesson från DJ Frantextil Ab.
– Trendspaningarna på Formex är viktiga för många, både inköpare och butiksägare, som varje säsong kommer till mässan för att få både kunskap om trender och inspiration. Därför är vi extra måna om att kontinuerligt utveckla formen för hur trenderna presenteras, säger Chicie Lindgren.
Formex fortsätter att locka nordiska besökare och man kunde i år välkomna fler besökare än tidigare från både Norge, Danmark och Island. Totalt besökte 23 903 personer Formex, en ökning med 2,2% jämfört med den senaste mässan som gick i augusti 2012.
– Vi får vara nöjda, allt som allt visar vi ett starkt resultat i en vikande konjunktur. Branschen mobiliserade sina kreativa och affärsmässiga krafter, något som gav resultat, avslutar Formex projektchef Chicie Lindgren.
Nästa Formex äger rum 15-18 augusti 2013 på Stockholmsmässan, samtidigt som Profile och Promotion by Formex äger rum för första gången.