Se upp i backen

Publicerad
2013-03-07
Skribent
Josefin Nässlander

Söndagen den 20 och måndagen den 21 januari arrangerades mässan Swesport på Kistamässan i Stockholm. Det var fullt med besökare och modekoden är uppenbart lite annorlunda från Formex, som vi besökte tidigare på söndagen. Rustikt, sportig och praktiskt skulle man kunna beskriva intrycken, medan Formex-folket var mer chict, skört och pastellfärgat.

Swesport 2013

Det finns flera scener för föredrag och seminarier. Martin Willners från Sportfack kör en trendföreläsning på 10 minuter, där han både berättar om de viktigaste trenderna inom konfektion och vilka vägar som hårdvaran tar. Vi skymtar också Ola Skinnarmo i Aclimas monter.

Från snowboard till yugo
Här hittar vi även Baffin Scream, som är en ny modell i Soft Shell Serien och är en ultra lätt och smidig känga i vattentätt softshell-material som andas. Fötterna hålls torra och komfortabla ner till -20C.

Picture Organic Clothing är ett relativt nystartat outwear-varumärke från Frankrike, som har haft en enorm slagkraft i Europa de senaste säsongerna, ett klädesmärke som passar både skid- och snowboardåkaren.

År 2011 lanserade Sofia Hellqvist, prins Carl-Philips flickvän, tillsammans med Carolina Pihl märket Drop of Mindfulness, som designar funktionella och snygga yoga-kläder. Nu presen-
terade Sofia Hellqvist tillsammans med naprapaten Sotiris Danos sin nya spännande yogamatta Good Grip No Slip, som hjälper dig undvika sträckningar i muskler och leder. Mattan är gjord i naturgummi och är helt biologiskt nedbrytbar, med ett fäste som tillåter fokusering på träning-
en, utan risker för belastningsskador.

Swesport 213

 Foton att minnas

Även Bildbyråns flerfaldigt prisbelönta fotografer visade upp sina allra bästa bilder från sportens värld. Här kunde man se hur Usain Bolt tillryggalägger hela startfältet under OS-finalen på 100 meter och Friends Arenas historiska första mål. Man kunde också njuta av det frysta ögonblicket när Zlatan Ibrahimovic gör målet som hela världen talade om och så kunde man återuppleva Brolins frispark från sommaren 1994.

Även Borka sport var på plats med sin Circaramp, rampen som har rest land och rike runt under sommaren fanns nu på plats på Swesport. Nu kunde man låna en skateboard för att testa den fantastiska minirampen. Vår fotograf var frestad men avstod i sista stund.
Abeko med sina regn-, varsel- och outdoorkläder ställer regelbundet ut på Swesport, liksom Roswi med varumärken som Patagonia, Victorinox och Maglite. Fast för Daiber var det premiär. Man visade upp en bråkdel av sitt stora produktutbud och syftet var att testa vilken respons man får.

Exempel på lite specialprodukter var Ultra Silicone, som är vadkompressionssleeves från Compressport. Kompression ökar blodcirkulationen till och i musklerna och minskar muskel-
vibrationer, vilket betyder längre tid innan muskeltröttheten kommer.

Swesport 2013

Årets affärskvinna inom svensk sportbransch
Det kvinnliga nätverket Divas har som mål att få fler kvinnor att ta sig till toppen i sportbransch-
en. Som ett led i detta instiftade Divas år 2011 ett nytt pris, som årligen kommer att delas ut till en kvinna på en topp-position i svenska sportbranschen.

I år delades priset ut till Kajsa Claesson, försäljningschef på Stadium AB och juryns motivering lyder:

– En skicklig ledare som åtnjuter stor respekt i sitt team likväl som i hela Stadiumkoncernen, med den ovanliga men starka kombinationen av skarp analysförmåga och enastående handlingskraft. Hon tar ansvar och ser till att det blir gjort. En kvinna som genom engagemang, kompetens och affärsmässighet medvetet jobbat sig upp i en utmanande och krävande miljö.

– Att bli årets affärskvinna inom svensk sportbransch är förstås enormt roligt och hedrande, säger Kajsa Claesson.
– Jag hoppas att jag kan inspirera andra tjejer, och jag hoppas också att sportbranschen blir bättre på att våga ge alla duktiga tjejer, som jag ser finns i branschen, en chans.

Under oktober och november förra året har nomineringar tagits emot via Svenskt Sportforums hemsida och juryn valde sedan ut tre slutkandidater bland de ca 30 nominerade; förutom Kajsa Claesson även Stina Klaesson, försäljningschef på Röhnisch och Tina Rolén, nordisk mark-
nadsdirektör på Adidas.

I juryn sitter Maria Sandow, kanslichef för Stil, Svensk Handel, Ninni Lindertz, Senior Marketing Strategist på Facebook och Martin Willners, chefredaktör på tidningen Sportfack, Claes Forsberg, VD för Svenskt Sportforum och Anders Söderholm, VD för Performiq.

Swesport - 2013

Sökes: Engagerat och nyfiket branschfolk
Nya uppstickare, heta produktnyheter, initierade föreläsningar och en möjlighet att känna av vart vindarna blåser. Ändå uteblir folk från branschens största och oberoende mässa Swesport. Svenskt Sportforums Claes Forsberg har svårt att förstå varför.

För trots att Swesport är väletablerad med ett gott rykte så har mässan fortfarande problem att attrahera visst branschfolk. Det torde ju vara årets viktigaste arbetsdagar, då besökare under två januaridagar inte bara har chansen att se kommande trender och få en god översikt av nyheter och hela den bredd som varumärkena har, utan också ett mycket bra tillfälle att bygga upp sitt eget nätverk vilket är just branschmässans stora fördel.

Ändå är representationen från vissa delar av kedjornas personal inte särskilt stor.
Men mässan borde vara en självklarhet för alla, menar Swesports general Claes Forsberg, VD på organisatören Svenskt Sportforum.

– Swesport är den enda oberoende samlingsplatsen där du ser ett helt branschutbud och kan möta konkurrensen öga mot öga. Du kan testa produkter, inspireras av befintliga saker eller ta med dig idéer hem, hitta nya spännande samarbeten och framförallt gå runt och lyssna på vad andra tycker, förklarar Claes Forsberg.

– Idag har vi en rad etablerade nya aktörer, bl a Decathlon, en fransk gigant som bara var ett rykte någonstans för fyra år sedan och som nu är här för att stanna. Och Cdon.com, vars affärsidé är att bara finnas på nätet, som precis har öppnat upp en sport- och fritidssajt. Vad innebär detta inom en ganska snar framtid?

– Vi vill att Swesport ska vara ett branschforum att visa upp sig på och lyssna och lära och där tror jag att vi skulle kunna bli tydligare och rakare, avslutar Claes Forsberg.

Närmaste branscharrangemang är Inköpsdagarna Outdoor dels den 18-21 mars i Åre, dels den 11-13 augusti på Edsvik Konsthall i Sollentuna.

 Se upp i backen

Mer info; www.svensktsportforum.se

Text; Lars Knapasjö
Foto; Martin Eriksson