Säljande nyhetsbrev på mobilen

Publicerad
2013-03-05
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Utan att överdriva så har mobilsurfandet ökat lavinartat. I USA säljs fler smartphones än läsplattor, stationära datorer och laptops tillsammans. Hur gör man då för att anpassa sitt nyhetsbrev till mobilen?

1. Undvik breda textblock, det visas sällan på ett bra sätt i en mobil. Inte över 320 pixlar bredd.

2. Arbeta med färgkontraster. Viktigt på småskärmar.

3. Texten behöver vara över 12 pixlar, Apple rekommenderar 17 – 22 pixlar för iPhone.

4. Placera det viktigaste först. Detta gäller för alla nyhetsbrev. Det är det första man ser i mobilen.

5. Designa för touch. Eftersom man använder sina fingrar och inte en mer exakt pekare så behöver tryckområdet minst vara 44 x 44 pixlar. Lämna också ett rejält utrymme runt knappar för att minska risken för feltryckningar.

6. Håll texter korta och enkla.

7. Håll ämnesraden under 60 tecken.

8. Testa hur ditt brev ser ut i en mobil.

Källa: www.paloma.se