Optimism på PRomotion EXPO, men vad händer …

Publicerad
2013-03-18
Skribent
Josefin Nässlander

Trots tuffa tider var intresset för Nordens största branschmässa PRomotion EXPO stort. Inte mindre än 185 utställare fanns på plats den 16-18 januari på Elmia i Jönköping när den 23:e upplagan av mässan öppnar.

– Generellt har vår bransch tappat 10-15 % i försäljning och det lär bli tufft även 2013. Mässor som handelsplats där besökarna får ta del av alla nyheter och innovationer blir därför än viktigare, säger projektledaren och mässans grundare Tore Lindfors.

– Ju mer vi kommunicerar i cybervärlden desto viktigare blir det att skapa bestående minnen från mötet mellan människor. Den utmaningen tampas såväl mässans utställare som besökare. När svångremmen dras åt krävs än mer innovativa lösningar.

 PRomotion EXPO - Tore Lindfors
Tore Lindfors.

Optimism på EXPO
Tittar man på utbudet av nyheter på PRomotion EXPO verkar dock lågkonjunkturen vara långt borta. Här fanns ergonomiskt utformade verktygsbälten, varselkläder som klarar extrem hetta och tuffa tag, dressade yrkeskläder med nanoteknik och skjortor som knappast behöver strykas mm.

– Allt som går att märka eller anpassa till företagets profil och varumärke kännetecknar vår bransch, förklarar Tore Lindfors.
– De nya tryckteknikerna gör att man idag kan erbjuda skräddarsydda företagslösningar även i små serier.

Med avancerad laserteknik kan man numera göra promotionprodukter i 3D. Det kan vara allt från enkla nyckelringar med en kunds logotype till stora kristallblock som exempelvis Volvomot-
orn, som ställdes ut på mässan.

Resväskor med egna motiv och budskap från ett styck är nu möjligt. Stickade koftor och pullovers kan fås i vilken Pantonefärg man önskar. Det ökade utbudet av smarta telefoner, läsplattor etc är lika med intäktsmöjligheter för branschen. Utbudet och färgskalan av fodral, skal, sladdar, ställ är minst sagt rikt.

Företagsanpassade anteckningsböcker från Lanybook har vunnit flera design- och promotion-
priser för sina kreativa lösningar. Böcker som företagsgåva är också populärt. Sveriges mest prisbelönta bokförlag Max Ström och det anrika bokförlaget Natur och Kultur ser mässan PRomotion EXPO som en viktig försäljningskanal.

PRomotion EXPO - ACG Nyström
Mattias Borgström (tv), ACG Nyström.

Men vad händer …
Det här var alltså den 23:e upplagan av branschmässan PRomotion EXPO, men är det också den sista? Under de senaste månaderna har det varit synnerligen turbulent och på kort tid har både Kistamässan och Stockholmsmässan offentliggjort att man kommer att arrangera egna promotionmässor.

På Kistamässan blir det i samarbete med branschorganisationerna SBPR och PWA, men Stockholmsmässan har ett samarbete med Lars-Erik Strömberg och hans företag Nordic Arena AB, som är initiativtagare till Profile & Promotion by Formex.

Den 13-15 augusti ska enligt hittills kända planer PRomotion EXPO äga rum på Elmia i Jönköping. Den 14-16 augusti äger Promotionmässan på Kistamässan rum och den 16-18 bjuder Stockholmsmässan på Profile & Promotion by Formex.

Den stora frågan är med andra ord … vad ska hända? Vilka ska ställa ut vart och vilka ska besöka vilken mässa? Det är svårt att se att någon gynnas av detta mässkrig och luften surrar av rykten och konspirationsteorier.
Orkar branschen flera mässor eller vem kommer att överleva och till vilket pris? Det enda man kan hoppas på, är att det ur detta kaos ska kunna växa något som branschen i dess helhet kan enas kring; en struktur och en plattform från vilken man gemensamt kan arbeta för att bredda slutkundsmarknaden och höja branschen som profession.

Promotion EXPO - Evert Grahn
Evert Grahn.

Text; Erika Braun/Lars Knapasjö
Foto; Lars Knapasjö