Sandlådan eller ökad slutkundsmarknad

Publicerad
2013-03-11
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Ledare

Bara ett par veckor in på det nya året var det mässdags och det är alltid lika spännande att ta del av deras utbud med nya trender och produkter, nya nyanser och uttrycksätt. Oavsett om det är PRomotion EXPO eller Formex eller Print eller Swesport – i det här numret rapporterar vi från alla fyra mässorna. Till det kommer ett antal internationella utställningar som vi inte hunnit besöka.

Fast mässor är också en omdiskuterad kanal att exponera sig på. Titta bara på Ipex2014 i Storbritannien, där Roland DG är ytterligare en i raden av stora utställare som hoppar av. Varför – Roland DG menar att man måste prioritera sin marknadsföringsbudget och var, när och hur man ska visa upp sig för marknaden och potentiella kunder. Det här för med sig att Ipex balanserar på slak lina och frågan är om man kommer att kunna genomföra mässan. Under alla omständigheter blir den inte vad man från början planerade att den skulle bli; stor, magnifik och nästan överdådig. Blir det något, så blir det mer modest och nerbantat, får vi anta.

Inte heller här hemma är vi förskonade från mässturbulensen. Under det senaste halvåret har delar av branschen lekt hela-havet-stormar och rykten, förtal och konspirationsteorier har stått som spön i backen.
Strax innan den 23:e PRomotionEXPO-mässan skulle äga rum på Elmia i mitten av januari, meddelades det att GOSH tidigare VD Lars Erik Strömberg genom sitt eget företag fått en uppgörelse med Stockholmsmässan om Profile & Promotion by Formex under den traditionella EXPO-veckan i augusti.
Knappt hade den nyheten landat, innan SBPR skickade ut en release om att de tillsammans med Kistamässan skulle genomföra en Promotionmässa och gissa när; precis i anslutning till de bägge andra mässorna på Elmia och Stockholmsmässan. Sedan har även PWA anslutit sig till arrangemanget på Kistamässan.

Hela situationen är lite absurd och man kan fundera på varför det blev så här. En sak är säker Tore Lindfors ska ha heder, aktning och respekt för sitt enorma arbete för branschen med PRomotionEXPO – utan hans insatser skulle branschen förmodligen sett annorlunda ut idag.
En hypotetisk fråga är om han kunde ha gjort mer för att behålla initiativet och utveckla konceptet, fast den frågan får vi kanske aldrig svar på – idag vet ingen ens om vi kommer att få uppleva ett 24:e PRomotionEXPO och om så skulle vara fallet blir det förmodligen inte på Elmia.

Andra frågor som vi inte kommer att kunna få ett säkert svar på är varför SBPR/PWA valde sin egen väg till Kistamässan istället för att försöka påverka och förändra den som redan fanns på Elmia. Och varför Lars Erik Strömberg valde att starta en branschmässa som ett eget projekt. Frågorna kan bli många, men svaren blir nog få.

En sak är säkert – det här gagnar inte branschen i sin helhet. Det här riskerar att splittra och sönder; riskerar att energi och fokus läggs på fel saker, riskerar att kunderna blir osäkra och villrådiga. Det här är just nu alldeles för mycket sandlåda och det i en tid och i en bransch där inget är viktigare än att samverka om en strategi för att öka slutkundsmarknaden.

Enade vi stå, söndrade vi falla. Därför kasta hinken och spaden, sitt ner kring det runda bordet och samtala; enas om vad som är bäst för branschen och glöm allt annat. Ur detta kaos kanske något nytt och gott kan växa, men då måste sunt förnuft och rationellt ekonomiskt tänkande få råda. Är vi överens?

Lars Knapasjö
chefredaktör