I början av februari var det Print på Kistamässan. Print är det kostnadsfria eventet eller mässan för alla som arbetar med kommunikation, digitala och fysiska dokument samt informationshantering. På några timmar har man fått beslutsunderlag, både för marknadsföring och för att köpa nya arbetsflöden och skrivare, scannrar, 3d-skrivare och mobila kontorslös-
ningar. Och sett det senaste av de nya.
Print genomgår just nu sin mest dramatiska förvandling på 40 år. Mycket av de inte efterfråg-
ade och oriktade trycksakerna försvinner. Den ersätts av intelligenta förpackningar, målriktad och relationsbaserad direktmarknadsföring samt print-on-demand. Företagens marknadsbud-
getar har inte minskat – de har bara ökat kraven på vad de vill ha ut av sina pengar.
Mässan präglades av många och intressant föredrag och seminarier. Exempelvis pratade Konica Minoltas Roy Spennare om hur den grafiska branschen ska bete sig för att stå emot såväl sjunkande tryckvolymer som rådande prispress. Finns det någon framtid för tryck? Och kan man tjäna pengar?
Roy Spennare, som nu arbetar inom Konica Minoltas affärsområde Production Printing, har under flera år varit försäljningsansvarig för kommunikationskoncernen Intellecta. Han har verkat som kommunikationskonsult med huvudfokus på personlig kommunikation. Dessutom har han ansvarat för försäljning och marknadsföring, och därmed köpt kommunikation i olika branscher under närmare 20 år.
Roy Spennare.
Kunskap är bildning
En annan föredragshållare var Christina Stielli som är företagsledare, författare och föreläsare. Hon talar om vikten av att bygga upp sitt varumärke i de sociala medierna, på vilka platser man ska vara och vikten av att avsätta tid för att möta sina kunder där. Hon berör vikten av trans-
parens, ärlighet och eftertänksamhet samt tar på ett underhållande sätt upp framgångsexemp-
el, fallgropar och varningsklockor när man som företag och/eller individ vill skapa ett solitt varumärke på nätet.
Tomas Holmqvist från Batteri Kommunikation och Ulrik Södergren från Digitalfotografen höll i fem olika seminarier varje dag på samma scen. Batteri Kommunikation är ett utbildningsföretag som erbjuder kurser inom områdena text, copywriting, foto, grafisk design, publishing, webb, video och audio för marknadsförare, informatörer, grafiker och reklamfolk.
Här är ett axplock av rubriker och teman från föreläsningar och workshop;
– Smarta verktyg för storformatsproduktion
– Grafiska branschen – nuläge, utveckling och framtid
– Kunderfarenheter av AR
– Framgångsrik marknadskommunikation
– Så bygger du ditt varumärke i de sociala medierna
– Dagens etikett- och förpackningstryck: utveckling, trender och möjligheter
– Crossmedia – mätbar marknadsföring
Rickard Hogg och Lars Johanssson, gop Glas- och Plastprodukter AB.
Även 3d-print
3dp.se deltog på mässan. På plats var också utställarna Alphaform och r.a.p.s och intresset för tekniken var överväldigande. På konferenssidan deltog Alphaforms VD Dan Björklöf och
Lars-Erik Rännar från Mittuniversitetet.
SVTs program Kobra ska göra ett program om 3d-print och var på plats med ett team för att intervjua bl a Lars-Erik Rännar.
På Print 2013 visar Ricoh ett nytt svensktillverkat sätt att digitaltrycka banan, skapa kuvertet och brevet ur banan och sedan kuvertera och distribuera dokument i en helt unik sluten online-process med nyheten Ricoh C4.
– Tekniken är ny, patenterad och kommer ifrån en idé som kläcktes på Print 2011 då Ricoh Sverige genomförde en fantastiskt lyckad mässa med sina nya produktionsmaskiner för digitaltryck och sina kreativa mjukvaror. Nu följer vi upp detta med fler nyheter på Print 2013, säger Tommy Segelberg, som är chef för digitaltryck hos Ricoh Sverige.
Laminering nu med automatning
Fredrik Elgh hos Tryckfaktor/Scandraft slog ett slag för lamineringslösningen Matrix 530 med optionell autofeeder. Tidigare har modellen endast varit manuell, men nu finns alltså tillval med matning. Fredrik Elgh berättade också att de har blivit återförsäljare för Nagels bookletmaker, pappersborrmaskin och häftlösningar.
Eva Boström är en uppmärksammad konstnär med utställningar, utsmyckningar och offentliga uppdrag i Sverige och utomlands. Hon målar mestadels i akryl men även med olja, helst gör hon riktigt stora målningar eller miniatyrer. Hennes fantastiska alster med temat frukter, bär och blommor är verkligen en uppiggande färginjektion en trist februaridag.
Eva berättar hur frukttemat kom till:
– Jag jobbade ett helt år för Absolut Vodka. De ville introducera olika fruktsmaker i sin vodka. I samband med detta fick jag uppdraget att måla ett antal motiv till deras konstsamling Absolut Art. Det inspirerade mig sedan att fortsätta jobba med frukter. Det är roligt med frukter, att de i sin enkelhet kan vara så sensuella.
På Print-mässan tryckte Konica Minolta i sin monter ett urval av Evas målningar på en Press C8000, som är deras flaggskeppsmaskin för de mest avancerade och krävande digitaltrycken. Förutom att verken fanns att betrakta och njuta av på plats i montern så lottades canvastryckta målningar signerade av Eva Boström ut.
Till din tjänst
Grafiska Företagens Förbund, GFF var på plats under hela mässan och berätta om fördelarna med att organisera sig som arbetsgivare i en bransch under stark förändring och utveckling. Här fanns Kaj Flick, ansvarig för branschfrågor och utbildning samt Lena-Liisa Tengblad, VD på Grafiska Företagens Förbund och montern delade man med AGI, Swedma och Reprografi-
förbundet.
Frågorna från besökarna var många; Vilken nytta ger en Certifierad Grafisk Produktion, CGP och Hur skapa en starkare relation med kunderna genom Augmented Reality. Eller Varför är det bra att organisera sig som arbetsgivare? Vilka hot och möjligheter finns för de grafiska företagen och Kommer tryck att vara ett starkt komplement till digital publicering?
Jesper Skantze och Thomas Mårtensson, Schneidler Grafiska AB.
Bland utställarna …
Schneidler Grafiska AB hade en fullspäckad monter med inriktning på printning, utskrifts-
material och efterbearbetning. Här hade man också full av produktion en mängd spännande applikationer som t ex magnetdekaler, lastbilssidor, golvdekaler, tapeter, textiltransfer mm. Alla utskrifter gjordes med latexskrivaren HP Designjet L28500 och med bl a det nya och unika printmaterialet; Schneidler Bomull och Schneidler Linne. Kombinationen print med miljövänligt latexbläck på mjuka naturmaterial är onekligen fascinerande.
– En stor nyhet är att vi nu börjar sälja Rollsroller även i Sverige, berättar Jesper Skantze.
– Schneidler har varit framgångsrika i många år med Rollsroller i Norge och nu under mässan premiärvisar vi modellen Rollsroller Premium.
– Vi visar och producerar även i skärbord från både Kongsberg och Summa; skärbord med olika prestanda och möjligheter.
I Schneidlers monter kunde man också se Rolands senaste ecosolventbaserade print-and-cut maskin, Roland Pro4 XR-640.
I montern hos Canon/Océ var det svensk premiärvisning av premiumskrivaren Arizona 480 GT, som med nya funktioner uppges vara världens bäst säljande UV-planskrivare. Den är toppmo-
dellen i den nya 400-serien och utrustad med åtta printkanaler. Cyan och magenta används i dubbla kanaler, vilket ökar både hastighet och utskriftskvalitet. En av kanalerna kan användas för lack, vilket är en helt ny funktion.
Här visade man också;
• Det prisbelönta skärsystemet
S3 Zünd
• Océ Colorwave 650 PosterPrinter – en kostnadseffektiv storformatsskrivare för reklam och affischer
• Canon imagePress C7010VP – som har en bildkvalitet som känns som offset
• Storformatsskrivaren Canon imagePrograf iPF9000S
• Océ VarioPrint 110 DP-line – världens snabbaste arkskrivare för transaktionsutskrifter
Hos Grafisk Utrustning AB visade man för första gången upp Techkon SpectroDens LED i versionerna Basic samt Advanced. På Drupa hade Teckhkon världspremiär av sin nya SpectroDens LED Premium med bl a scanningfunktion. Med SpectroDens ska man kunna kolla sitt tryckark mot ISO på ca 5 sekunder.
Man visade Techkon SpectroDrive med programvara från Printflow för kvalitetskontroll med On-Line styrning till nya och begagnade pressar. Det är ca 80 tryckpressar i Sverige, som under de senaste åren installerat den här utrustningen.
Jonas Hellke, VD Storbildsbolaget.
… och fler utställare
Lundbergs Grafiska säljer Komoris tryckpressar samt digitala lösningar. Under Print kom de att fokusera på digitala lösningar från MGI. Företaget visar bl a en MGI Meteor DP 8700 XL som är en produktionsmaskin för ark och kuvert samt en lacklösning med 3D-effekt.
När vi besökte Fujifilm visade man upp xmf Colorpath, som är en molnbaserad tjänst för färg-
styrning och kvalitetskontroll. Colorpath fungerar ihop med alla arbetsflöden och ger tryckeriet egen kontroll över varje tryckpress eller utskriftsenhet så att resultatet ligger inom toleransen för ISO 12647-2.
Fujifilm visade också nya Acuity Select, den senaste UV-planskrivaren med fast vakuumbord i Acuity-serien, som kan printa med upp till åtta färger, inklusive vitt och lack.
Och så Agfa Graphics som för första gången i Sverige visade den nya flatbäddaren Jeti 3020 Titan. Det är en UV-inkjetskrivare avsedd för industriell produktion med en hastighet på upp till 200kvm/tim. Här fanns även Agfas mest kraftfulla och kompletta produktionssystem Apogee Suite. Ett produktionssystem, som hanterar, förädlar, distribuerar och effektivt styr det kompletta tryckeriet och som omfattar offset, digitalprint och inkjet.
Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Winbladh