Färgstarkt, Formbart och Funktionellt

Publicerad
2013-03-12
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

Man kan säga att rubriken beskriver både företaget och dess produktsortiment på ett sammanfattande sätt. De är organiserade i tre enheter; Dekor & Display, Folie & Digitalt samt Tejp & Lim. De är en av 3Ms största distributörer i Sverige och företaget är dessutom nästan helt personalägt. Vi besöker K A Olsson & Gems AB på Sallarängsgatan 3 i Mölndal.

KA Olsson - Fredrik Johansson
Fredrik Johansson.

Året 1959 bildades formellt aktiebolaget K A Olsson AB, men det ursprungliga familjeföretaget har en drygt 60-årig historia att falla tillbaka på. Från allra första början sålde man dekorations-
material av olika slag till butiker och reklambyråer, men på slutet av 1970-talet började man också med självhäftande material för screen- och skyltbranschen.

I mitten av 1990-talet köpte man kollegan och konkurrenten Gems AB, som hade ett komplette-
rande sortiment. Ungefär samtidigt blev företaget distributör för det amerikanska 3M och vid sidan av avdelningen Dekor bildades en avdelning för Folie och en för Tejp. Nu var K A Olsson & Gems AB en av landets starkaste aktörer på de tre produktområdenaområdena.

– Att år efter år kunna förnya och utveckla företaget utan att tappa kärnan och KA-andan, som vi haft sedan starten, är vi mycket stolta över, förklarar Fredrik Johansson, som är en av de tretton delägarna i personalen och försäljningsansvarig för avdelningen Folie & Digitalt.

KA Olsson

Från julgranar till skyltdockor
Totalt sett har K A Olsson & Gems en omsättning på ca 110 miljoner kronor varav ungefär hälften genererar från Dekor & Display, som alltså omsättningsmässigt är den största enheten.

– Här arbetar vi tillsammans med både stora och små företag, ofta med företag som har internationell inriktning, berättar Fredrik Johansson.
– Som en förlängd inköpsarm arbetar vi med allt från idé och ritning till teknisk lösning, lagerhållning och logistik. Det är vad vi kallar allt-i-ett-principen och det handlar främst om att hålla högsta möjliga service, samtidigt som vi är flexibla nog att kunna leverera såväl unika lösningar till enstaka butiker som samma material till flera tusen skyltfönster över hela världen.

Display & Dekor ger ut flera stora kataloger; en baskatalog och en katalog för vardera sommar- och vintersäsongen. Dessutom har man specialkataloger för displayer, skyltdockor, upphäng-

ningslistor, ljusdekorationer mm. Bara sommar- och julkatalogerna brukar vara på mer än 400 sidor, vilket ger en antydan om det breda sortimentet.

Skyltdockorna kommer från leverantören Genesis Display, som är ett av världens mest fram-
stående företag i branschen. De har över 20 års erfarenhet och har en av Asiens modernaste fabriker för produktion av skyltdockor i högsta kvalitet.

– Framför allt tycker vi om att de har ett brett sortiment, egna innovationer och är mycket vana vid kundanpassade lösningar, något som våra kunder frågar efter allt som oftast, menar Fredrik Johansson.

KA Olsson

Innovationsdrivet företag
Avdelningen Folie & Digitalt tillhandahåller material och tillbehör till den grafiska branschen och står för ungefär 35% av omsättningen. Företaget är sedan 20 år tillbaka partner till 3M och distribuerar och lagerför större delen av deras grafiska sortiment inom självhäftande produkter.
Folie & Digitalt har som kunder grafiska verksamheter, skyltmakare, tryckerier, monterbyggare och andra företag.

Med 30 års erfarenhet av självhäftande folier tillsammans med fortlöpande utbildning av sin personal och ett brett produktsortiment, har KAO den kunskap och de lösningar som krävs för svåra applikationer, som exempelvis att hjälpa en kund som ska foliera inte mindre än 122 långtradare med olika motiv. Något som inträffade för inte så länge sedan.

– Vi kompletterar vårt sortiment med egen import av t ex banderollväv, papper, filmer och andra reklamrelaterade artiklar.
– För att vi ska kunna erbjuda det bästa har vi förstås allierat oss med den största, poängterar Fredrik Johansson.

– 3M är en multinationell tillverkare av bl a självhäftande material, tejp, lim och är sedan 20 år tillbaka partner med oss. Sedan några år är vi dessutom en av Sveriges största distributörer av 3Ms produkter.

KA Olsson

3M är ett innovationsdrivet företag och har också sin historia. Det började faktiskt i svenskbyg-
derna kring Minnesota i USA, där fem entreprenörer satsade på utvinning av korund eller smärgel, som används till bl a slippapper. Satsningen misslyckades och entreprenörerna beslutades sig för att gå från råvaruproduktion till tillverkning av färdig produkt; i det här fallet sandpapper.
Det stora genombrottet kom 1921, då man lanserade det första våtslippappret som blev en stor sensation och en stor arbetsmiljömässig framgång eftersom slipdammet nu kunde bindas i fukt. Idag uppgår produktportföljen till mer än 55 000 olika artiklar.

Carwrapping växer
Bildekor och inte minst helfoliering har växt enormt under de senaste åren. Ändå började man i Tyskland redan på 1970-talet att helfolierar sina taxibilar med beige folie av det klassiska märket X-Film.

– Vi erbjuder genom 3M-kurser i bildekor och foliering eller carwrapping. Samtidigt som vi även kan erbjuda deras förmånliga produktgarantier.
– Jag är övertygad om att carwrapping och bildekor kommer att växa rejält, säger Fredrik Johansson.

– Det kan också komma billigare folier med lite lägre kvalitet, som man istället byter ofta.
– Vi tar gärna effektiva vägar till målet, men tummar aldrig på kvalitén. Vi formar oss efter kundens önskemål och trender i samhället.

– KA Olsson & Gems är en 3M MCS-certifierad distributör. 3M MCS är ett garantiprogram som erbjuds till producerande företag inom den grafiska branschen. MCS innebär trygghet och kontinuitet för alla parter, men också ett stort ansvarstagande både för oss och 3M.

KA Olsson

Tejp är en enorm marknad
Ihophäftnings- och märkningsprodukter som olika tejper och lim är komplicerade och avancer-
ade produkter. Det gäller att tillsammans med kunden välja ut och testa den tejp eller det lim, som har de exakta funktionella egenskaper som krävs i det enskilda fallet. Avdelningen står för ca 10% av den totala omsättningen.

– Samtidigt som tejper är den marknad som har den största potentialen, så är det också den kanske svåraste marknaden, säger Fredrik Johansson.
– Här arbetar vi oftast med tung industri, bil och lastbilsutveckling, rymdforskning och annan utveckling och tillverkning.

 Färgstarkt, formbart och funktionellt

Tufft 2012
Lokalerna på Sallarängsgatan har man huserat i sedan drygt 20 år tillbaka, men man har växt och har nu fler våningsplan i fastigheten. Man har gjort en undersökning om lokalisering i Stockholm, men möttes inte av någon entusiasm bland kunderna.

– De menade att det skulle ta för långt till att åka och hämta materialet istället för att få det skickat till den egna adressen.

KAO har sin marknad och sina kunder i Sverige. Samtidigt som många kunder har sin verksam-
het över hela världen. Man marknadsför sig med kataloger och nyhetsbrev gentemot befintliga kunder och prospekts och med annonsering i fackpressen. Sedan deltar man i olika mässor som Sign Scandinavia, Print och Butiksleverantörerna.

Fredagsmys är ett sätt att via hemsidan nå ut med kampanjerbjudanden till kunderna och i december hade man sin egen digitala julkalender med överraskande erbjudanden.
Apropå Fredagsmys, så anordnar KAO vartannat år en fest i sina lokalerna och bjuder in både kunder och kollegor, medarbetare och leverantörer.

– Förra året var ett tufft år som vi kände av rejält, men inte bara på grund av marknaden, utan det var framför allt ett par enskilda händelser som satte spår, förklarar Fredrik Johansson.
– Fast vi har ett starkt, inarbetat varumärke och har successivt förstärkt vår ekonomi genom åren. Jag vågar påstå att vi står väldigt starkt både nu och för framtiden.

Fredrik Johansson konstaterar att det drivs ett hårt priskrig inom framförallt det område som berör Folie & Digitalt. Det är ett krig som går ut över kvalitet och indirekt även garantivillkor och kunskapsöverföring.
Den stora ansamlingen av grafiska leverantörer och producenter på västkusten gör också att konkurrens blir mer påtaglig.

KA Olsson
Ulf Jönsson i montern på Print.

Tre värdeord på F
På KAOs hemsidan hittar vi bl a de tre F-orden och så här ser de ut;

Färgstarkt
Vi skapar förutsättningar för att våra uppdragsgivare ska kunna sätta mer färg på sin verksam-
het, både fysiskt och bildligt talat. I samarbetet är vi dessutom en färgstark partner och idé-
spruta som alltid ger något utöver det förväntade.
Formbart
Vi arbetar ofta med formgivning av olika slag. Men att vara ett formbart företag handlar också om att kunna ändra riktning om det behövs. Vi jobbar flexibelt sida vid sida med vår uppdrags-
givare.
Funktionellt
Funktion är viktigt för oss. Dessutom ska vårt arbete vara både funktionellt och gynnsamt för såväl oss själva som för våra kunder.

– Vi vill ge ett seriöst intryck och det här är ett sätt att verbalisera abstrakta värden eller KA-andan, som onekligen finns – kanske framför allt för att vi är ett personalägt företag, menar Fredrik Johansson.
– Vi är en stark leverantör med stor kompetens och erfarenhet och välkända varumärken i sortimentet, men vi har också sådant vi kan bli bättre på. Jag gav ett nyårslöfte om att vi skulle bli bättre på att söka upp kunder och det ska jag se till att vi håller.

Enligt en undersökning från SIFO är det 17% av alla de som avgett nyårslöften som sviker dem under året. Vi håller tummarna för Fredrik Johansson och KA Olsson & Gems klarar sina löften.

Text/foto; Lars Knapasjö