Brand New på NK

Publicerad
2013-03-21
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

I slutet av januari arrangerade Beckmans Designhögskola utställningen; Brand New på NK. Tolv modestudenter har tolkat sex modeföretags inspiration för våren 2013. Studenter i visuell kommunikation stod för koncept, modefilm, katalog, utställningsdesign och övergripande kommunikation.

 Brand New på NK     Brand New på NK

Man beskrev Dagmars vårkollektion som bioarkitektur med dynamiska kontraster som sätter det speciella uttrycket – finmaskigt mixat med grovstickat, high tech mot traditionellt, naturliga sandfärger mot bländande  solnedgångsrosa. Säsongens plagg uttrycker i en spännande mix, där det naturliga och bohemiska är lika framträdande som det tekniska.

– Med utgångspunkt i modemärkets ledord; bioarkitektur har jag valt att konstruera organiska skärningar och arbeta med en asymmetri som upplevs som harmoni, säger Per Götesson som är en av designstudenterna.
– Stickat och printat i ränder som krockar och upplevs både som organiska och strukturerade på samma gång.

Fiffi Wilton är en annan av studenterna som arbetat med modemärket. Hon har tagit fasta på Dagmarkvinnan, med en livsstil där gränsen mellan fest och vardag suddas ut. Detta har tagit sig uttryck i plagg och accessoarer som kan adderas till något befintligt för att skapa en ny look.

Inspirationen för Acnes vårkollektion kommer från sättet de arbetar generellt – genom musik, genom abstrakta collage och av att alltid vilja utforska något nytt. Det inspirerade Ebba Camitz.

– Jag har arbetat utifrån temat collage både som metod och visuellt språk. Viktoriansk romans och cowboyens attityd har fått mötas och förhålla sig till kroppen på ett nytt sätt. Mitt fokus har legat på att arbeta fram nya och intressanta siluetter och plaggtyper samt låta temat genomsyra allt jag gör.

 Brand new på NK