När den här artikeln skrivs så är det faktiskt fredag och med tanke på vilket företag den ska handla om så kan man säga Fantastiska Fredag. De flesta i branschen vet då, att det ska handla om Sericomex och det av flera skäl än Fantastiska Fredag. Det händer många saker på Sericomex, som tycks gå en ljus framtid till mötes.
Marcus Sörensson.
När vi kliver in till receptionen på det kombinerade kontoret och lagret på Hjalmar Brantings Väg 27 i Landskrona, får vi ett varmt välkomnande av Kerstin Elfström; hon är en av de senaste nyheterna på Sericomex.
Vi får en kopp svart kaffe och slår oss ner i konferensrummet tillsammans med Marcus Sörensson, Patrick Klemm och André Prevolnik.
– Det viktigaste för oss är relationerna med våra kunder, leverantörer och medarbetare, säger Marcus Sörensson.
– Relationer som ska byggas på respekt och förtroende, på tillit och tillförlitlighet.
I början av historien om Sericomex fanns Marcus Sörensson med som delägare, men för snart 8 år sedan lämnade han företaget. På producentsidan fanns ett företag vid namn Nyaljus AB, som sökte då en produktionsansvarig chef.
– Nyaljus är specialister på att serva större företag, där man kan ta hand om hela leverans-
kedjan från prepress och tryck, till lagerhållning, avrop, plock och pack, distribution mm, förklarar Marcus Sörensson.
– Det har gett mig en än mer fördjupad insikt om de behov och förutsättningar som gäller våra kunder här på Sericomex.
Sedan började Marcus Sörensson på Konica Minolta och har fått nya erfarenheter som kan komma väl till pass på det nya jobbet på Sericomex, där han började som försäljningsdirektör den 1 oktober förra året; 2012.
André Prevolnik och Patrick Klemm.
Fokus på framtiden
De fem senaste åren har varit händelserika för Sericomex på både gott och ont. Det började i september 2008 när Mutoh köpte Sericomex eller företagsgruppen SE Group S A, där Sericomex ingick som ett dotterbolag.
I början på år 2011 lämnade dåvarande VDn och delägaren företaget för att starta upp en konkurrerande verksamhet. Dessutom har vi haft konjunkturdykningarna 2009 och 2012, som bl a tog sig uttryck i euro-kriser, finansiell oro och en räcka av statliga stödpaket världen över.
– Nu har vi fokus på framtiden och det är enormt skönt att Marcus är med oss, eftersom han kommer att tillföra viktig erfarenhet, professionell kompetens och inte minst kontinuitet, menar Patrick Klemm, som själv började på Sericomex för drygt 3,5 år sedan.
Tillsammans med André Prevolnik, som varit på företaget i drygt åtta år, arbetar han med försäljningen i Sverige.
Landskrona är navet
I samband med att Mutoh tog över inträffade en del kulturkrockar, vilket i sig inte är så konstigt. Exempelvis uppkom en diskussion om var huvudkontoret skulle lokaliseras. Det japanska Mutoh menade att det självklart skulle vara i landets huvudstad, såsom man har det i de flesta andra länder. De flesta av medarbetarna ville ha kvar huvudkontoret i Landskrona.
Det var i den vevan som VD och ytterligare ett par medarbetare lämnade företaget. Vad som är verkan och orsak är svårt att sia om.
– Allt det där är historia nu. Landskrona är det självklara navet, förklarar Marcus Sörensson. Det är här lager och försäljning kommer att finnas, men vi kommer att ha ett säljkontor i Stockholm.
– Andra nyheter är att Sericomex fortsättningsvis kommer att ha en svensk företagsledning, samtidigt som våra japanska ägarrepresentanter och kollegor åker tillbaka till huvudkontoret i Japan och backar upp oss därifrån.
Vässa laget
Som vid alla förändringar uppstår ofta en lätt turbulens. Att ett par av medarbetarna lämnar teamet ruckar på inarbetade mönster och rutiner. Allt flyter inte lika friktionsfritt som innan och ett nytt lag måste formateras, vässas och samordnas.
– Vid sådana här tillfällen pratas det bland kollegor och konkurrenter och ryktena går, berättar André Prevolnik.
– Fast sanningen är att det aldrig varit kris. Vi har alltid kunnat leverera och klara våra åtag-
anden, även om vi enstaka gånger fått ta hjälp utifrån.
Idag har Sericomex 10-talet anställda i Sverige, vilket är en halvering från år 2011. Under samma period har omsättningen minskat med uppskattningsvis 1/3-del, vilket visat sig även på resultatsidan.
– Personalavknoppningen, lågkonjunkturen, marknadsoron och det faktum att kunderna givetvis blir osäkra på vad vi kan leva upp till, har återspeglat sig i resultatet, säger Marcus Sörensson.
– Men vi har en professionell och finansiellt stark ägare med tydliga mål, ett stort engagemang och bred branschkompetens. Det borgar för att Sericomex även fortsättningsvis kommer att vara en av de absolut ledande aktörerna.
Visserligen är tekniska nyheter i produktutbudet på väg, men överst på dagordningen ligger att strama upp sortimentet, uppgradera försäljningen och intensifiera arbetet med att skapa förtro-
endefulla relationer med både befintliga och nya kunder.
Priskrig av ondo
I sin produktportfölj har Sericomex många starka varumärken som Heytex, MACtac, R-tape, Summa och självklart; Mutoh. Av omsättningen ligger 20-30% på maskiner och 70-80% på material och tillbehör.
– Nya material är i sig inget självändamål, menar Marcus Sörensson.
– Det viktigaste är kvalitet och kostnadseffektivitet och det är där vi kommer att koncentrera oss på att behålla positionen som ledande kunskapsbärare till våra kunders fördel.
Det är välkänt att konkurrenssituationen i branschen är hård, att priskriget är skoningslöst och att det i slutänden handlar om uthållighet; vem måste först kasta in handduken? Vem kommer att gå i konkurs eller köpas upp?
– Priskriget blir till slut löjligt, eftersom kvaliteten i totallösningen då blir helt ointressant, förklarar Patrick Klemm.
– Man får väldigt mycket för sista kronan och på samma sätt; snålar man in på sista kronan kostar det i form av lägre kvalitet och kostnadseffektivitet.
Bland de nyförvärv som Sericomex gjort hittar vi också Per-Ola Lundin, som har en bred produkt- och branschkompetens; inte minst från latexsidan. Han kommer närmast från Schneidler Grafiska AB och hos Sericomex kommer han att få rollen som servicechef.
Och så var det Fredag
När frågan kommer om man tänker behålla den marknadskommunikativa institutionen Fantastiska Fredag, så utbryter ett lätt skratt.
– Självklart, förklarar André Prevolnik, som nu ansvarar för det regelbundna veckoerbjudandet som går ut via mail.
– Vi har missat någon gång och det har blivit ett ramaskri bland kunderna, som är vana vid att vi varje fredag presenterar ett bra erbjudande med en stor variation.
Sericomex har alltid betraktats som ett ungt företag med trevlig, vänlig och glad attityd gente-
mot kunder. Kommer den gamla profilen att förändras nu?
– Absolut inte, vi ska vara glada för vad det ursprungliga Sericomex-gänget byggde upp och jag är glad att jag fick vara en del av det arbetet, säger Marcus Sörensson.
– Samtidigt är det precis det som vi nu åstadkommer igen. Kunderna kommer att märka att vi till och med kommer att kunna vara snäppet bättre.
– Allt handlar om vilja och energi, övertygelse och engagemang och det finns som det alltid funnits i Sericomex.
Text/foto; Lars Knapasjö