Under Fespa 2013, som äger rum i London den 25-29 juni kommer ett helt nytt arrangemang att se dagens ljus; The European Sign Expo.
Mässan är ett samarrangemang mellan Fespa och European Sign Federation (ESF) och kommer att bestå av 5 000 kvm utställningsyta intill de befintliga Fespa 2013-hallarna, med egen tydlig skyltning och entréer. Besökare till antingen Fespa 2013 eller The European Sign Expo har automatisk tillgång till båda mässorna kostnadsfritt.
Meningen är att The European Sign Expo ska komplettera Fespas traditionella fokus på tryckta skyltar och grafik och erbjuder besökarna en möjlighet att utforska innovationer inom arkitektur och informativa skyltar, inklusive bokstäver, systemskyltning, belysta displayer och digital skyltning.
Skyltars roll och betydelse
The European Sign Expo bygger på framgången från The European Sign Expo Summit, som var en del av Fespa 2010 i München. Då innehöll tillställningen en panel av sakkunniga talare som tog upp en rad aktuella frågor som exempelvis ljusföroreningar, nya tillämpningar, och skyltars roll och betydelse i företagens kommunikation och strategiska identitet.
The European Sign Expo anordnas av Fespa med försäljning, marknadsföring och driftansva-
ret och ESF ställer upp med strategiska insatser.
– Att utveckla en europeisk mässa för skyltindustrin är ett viktigt uppdrag. Som en förening, ingår det i våra mål att tillhandahålla en central punkt där skylt- branschen kan få branschin-
formation samt underlätta utbyte av idéer och erfarenheter.
– Vi tror att en utställning är den perfekta plattformen för människor att kunna göra detta, menar Roger Persson President för ESF.
– Vi är glada för att Fespa har lanserat The European Sign Expo i London. Mässan är den perfekta plattformen för oss att uppmuntra våra medlemmar (ca 60 skyltproducenter och underleverantörer) att besöka mässan och ta del av branschens utveckling, säger Peter Bergh, branschansvarig för Ljusreklamförbundet.