Med fokus på relationer

Publicerad
2013-02-26
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

Det är två saker som är väldigt tydliga när det gäller Lennart och Patrick Nermark och deras företag; Screenbolaget AB och Realtryck AB. Det första är att de alltid tycks befanna sig i utvecklingens framkant både när det gäller produkter och produktionsutrustning. Det andra är att de både som individer och företag prioriterar relationer, personliga relationer och låter det få prägla hela verksamheten.

Screenbolaget   Med fokus på relationer
Lennart Nermark och Patrick Nermark.

Lennart Nermark har långt mer än 30 års erfarenhet av profil- och promotionbranschen. Idag är han VD för Screenbolaget AB och Sven-Erik Månström är anläggningschef i Grisslehamn. I slutet av 1970-talet hade de en vision om att tryck direkt på tröjor, och då t-shirts i synnerhet, var något som snart skulle slå igenom på allvar i Sverige. Tidigare var det vanligt med den indirekta transfermetoden. Med den nya trycktekniken, och en fast övertygelse om att marknaden för profilprodukter i allmänhet hade en enorm potential, började arbetet att skapa Screenbolaget i mitten av 70-talet.

År 2005 köpte man upp Realtryck, där sonen Patrick Nermark idag är VD. Fjolåret, 2012, inleddes med ett samgående mellan Realtryck och Dekaltryck, där Dekaltrycks kompetens och personal, kapacitet och produktionsutrustning tillfördes Realtryck och den 1 augusti 2012 var flytten till Realtryck på Elektravägen i Västberga klar; med bl a en Ryobi 50×70 samt ny CTP för att klara offset för båda maskinerna på Realtryck; 70×100 och 50×70.

Screenbolaget

En liten tillbakablick
Året 1977 väljs Screenbolaget till partner och producerar allt från arenareklam till mindre presentartiklar för Sveriges första världscuptävling i Åre. Året därpå flyttade man produktionen till Grisslehamn i Roslagen. Försäljningskontoret låg strategiskt i centrala Stockholm. Med nya produktionslokaler trycktes från slutet av 70-talet till slutet av 80-talet miljontals plagg åt bl a KF, H&M, Gul&Blå och Fix Trikå fabrik.

Målet att vara en komplett leverantör
Profilmarknaden började expandera allt mer och projektens storlek blev större. Screenbolaget etablerade sig ganska snart som ledande leverantör på den svenska marknaden. Profilmaterial och promotionartiklar levererades till flera större projekt som Tre Kronor och Världscupen i Åre. Under 80- och 90-talen utvecklas Screenbolaget från ett traditionellt screentryckeri till en kom-
plett leverantör av hela profilsortiment. Projekt som OS-ansökan 2004, Vasaloppet, Vatten-
festivalen, World Police & Firegames och FIS World Cup i Åre har bidragit stort till företagets nuvarande position.

Idag kan man konstatera att företaget med råge nått sitt mål; att vara en komplett leverantör. Screenbolaget är nu etablerad som en av Sveriges ledande leverantör av profilreklam och actionmarketingprodukter.

Screenbolaget
Lars Stugemo, VD HiQ, till höger med sitt band The HiQ Experience Orchestra. 

Relationer och nätverk
En intressant sak med Screenbolaget är att man aldrig haft någon utesäljare. Istället har man satsat på olika typer av samarbetsprojekt och även sponsorprojekt; allt under förutsättning att det kan generera affärer. Man kan gott påstå att Screenbolaget har nätverkandet som en progressiv drivkraft, som kontinuerligt skapar nya relationer och nya affärskontakter.

Det framgick också med all önskvärd tydlighet en regning torsdagskväll i mitten av oktober förra året. Då var det nämligen Öppet Hus och stor invigning av de nyrenoverade och utökade lokalerna i Västberga, som nu hyser Sveriges kanske största showroom för mobila monter-
system och displayprodukter, med en yta på drygt 1 000 kvm.
Bland de mingelglada gästerna fanns företagsledare och politiker, reklam- och eventbyråfolk, idrottsledare … ja, vi såg till och med en glimt av Björn Borg. Det unika bandet The HiQ Experience Orchestra gjorde ett bejublat framträdande och samma kreativitet och kompetens som bandet har, hittar man självklart också i företaget HiQ.

Screenbolaget   Med fokus på relationer

Generationsväxling på agendan
Screenbolaget AB med dotterbolaget Realtryck AB går in i 2013 med en omsättning som ligger på ca 105 miljoner kronor och drygt 60-talet medarbetare. Under våren räknar man med att vara klara med ISO-certifiering; både avseende kvalitet (9001) och miljö (14000).
Man planerar för och kommer successivt att genomföra en generationsväxling. Vad det kommer att innebär vågar ingen sia om idag, men följer bolaget sin historia kan man ana att utveckling-
en inte kommer att stanna upp. Förändringar och utmaningar är det som gjort Screenbolaget till vad det är idag och det är nog ett koncept att behålla.

Sponsor- och samarbetsprojekt 2012:
WestCoast Racing, ÅF Offshore Race, F2 Powerboat Grand Prix, Stockholm Sailing Grand Prix, Volkswagen X-35 Cup, Audi Dragon Cup, Midnattsloppet, X-Factor, Ö till Ö, Ladies Night och Stockholm Horse Show.

Med fokus på relationer