Cadorit säljer helhetslösningar

Publicerad
2013-02-05
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

Vad förlorar företaget på att inte säkra upp sin produktionsapparat? Vad händer om den enda skrivaren eller pressen går sönder? Om det tar flera dagar innan en servicetekniker kan ta sig an haveriet och laga felet?

Hur många tiotusentals kronor går företaget miste om på ett enda produktionsstopp? Riskerar man också att förlora en eller flera kunder? Det är viktiga frågor, som man som företagare måste tänka på.

Krister Johansson, John Broman, Rickard Broman och Ted Arnesson

Krister Johansson, John Broman, Rickard Broman och Ted Arnesson

Det är också frågor, som man på företaget Cadorit ofta lyfter fram. Bakgrunden är att man på Cadorit vill betona att man säljer, marknadsför och erbjuder helhetslösningar; från maskiner och material till tillbehör, service och runtomkringtjänster.

Håller siffrorna
Konceptet verkar också tilltala kunderna, för verksamheten går bra med en omsättning på drygt 21 miljoner kronor, vilket är en ökning med nära 30% på tre år. Inte illa av ett företag med fem anställda, men så är också 80% av personalstyrkan delägare i företaget och sitter med i styrelsen.
Dessutom har man en ekonomifunktion och ett par tekniker, som hoppar in vid behov.
– Vi har de senaste åren haft förmånen att få leverera helhetslösningar till våra kunder, vilket givetvis påverkat resultatet positivt, säger Ted Arnesson som formellt sett är VD för Cadorit AB.
– År 2012 började lite tveksamt med många negativa inslag, inte minst oron i Sydeuropa, men vi ser ut att hålla fjolårets fina siffror och känner oss mer än nöjda.
– Sedan ska vi inte glömma att vi i princip har nära 25 års kundrelationer att luta oss mot.
Kunder finns framför allt bland skylttillverkare och tryckerier, men också reklambyråer och promotionföretag finns på kundlistan. Majoriteten av kunderna finns i södra och mellersta Sverige, men även norr om Stockholm. I framtidsplanerna finns också möjligheten av att ha en säljfunktion placerad i just Stockholm.

Cadorit-saljer-helhetslosningar-5

Från plotter till inkjet
Vi kan backa till mitten av 1980-talet. Då var Ted Arnesson anställd säljare hos det tyska företaget Staedtler, som inte minst är kända för sina blyertspennor, men nu handlade det om plottertillbehör, framför allt till konstruktionsföretag och andra som sysslade med ritningar i dess vidaste bemärkelse.
Ted Arnesson upptäckte att den vanliga kontorsmaterialbranschen inte fyllde upp det behov som fanns på marknaden och 1988 startade han Cadorit i Borås AB, för att i egen regi försöka fylla luckan. Målgruppen var konstruktionsföretag.
En av kunderna på Staedtler-tiden var Ritinteriör, som ägdes av Ove Broman, pappa till bröderna Rickard och John Broman. Ritinteriör var med sitt breda sortiment lite av en föregångare i branschen och när Cadorit startades inleddes ett samarbete som utvecklades allt mer genom åren.
I början av 1990-talet kom HP med sin första DJ650 inkjet-printer och det var nu som färgerna började smyga sig in i plottervärlden. Nu fick bildbyråer, arkitektkontor, reklambyråer, skyltföretag m fl så sakteliga upp ögonen för den nya tekniken.

Uppköp på uppköp
Vid den här tiden bestod Cadorit av Ted Arnesson och Krister Johansson. Ute i branschen började det röra på sig. Ritinteriör köptes upp av Epcot, men samarbetet med Cadorit fortsatte; inte minst när det gällde Rollit displaysystem.

En tid efter det att HP introducerat inkjeten, kom Seiko med den banbrytande skrivaren för solventfärger och det tar inte många år innan HP helt enkelt köper upp Seikos skrivarlösning.
Epcot tar upp Mimaki i produktportföljen, men några år senare; år 2008, är det Océ som köper Epcot.
– Eftersom Océ hade ett eget produktprogram, kunde vi ana att det skulle bli en agentur över; Mimaki, berättar John Broman.
– Det var då vi lämnade Epcot och gick in i Cadorit och fick Mimaki som agentur.
På den vägen är det. Skrivare är huvudprodukten och nyckeln i verksamheten, men Rollit displaysystem står också högt på agenda och här är konkurrensen än mer våldsam, men med ett unikt produktprogram med varierande bredder från 90 cm till 240 cm ökar försäljningen, framför allt på de breda systemen.

Johan Broman

Johan Broman

Storleken har betydelse
På skrivarsidan är det framför allt Mimaki som gäller och stora format eller super wide format inkjet-printer, som rubriken lyder på produktbladet för JV34-260. Fast det säljs också en hel del inkjet-skrivare i mindre format som 1,3 och 1,6 meter. Från Mimaki erbjuder man också skärplotter i olika varianter. Även inkjet-skrivare med skärfunktion, som CJV30-160 finns med i utbudet.
Bland Cadorit-agenturerna finns också koreanska D-Gen, som tillhandahåller stora textilprintrar med bredder på t ex 2,6 meter eller produktionskapacitet på 100 kvm per timma. Deras värsting heter Teleios GT Grande med en bredd på hela 3,3 meter.
– D-Gen-maskinerna har vi haft i drygt två år nu och de har vi lycktas riktigt bra med, berättar John Broman.
Sigmajet, med den slående devisen; Magic without tricks, har en populär flatbed UV-skrivare med tillval för vitt och rulle-till-rulle. Den heter Gemini och har prestanda för en 24/7-produktion.

I Cadorits utbud finns också laminatorer från Biedermann och skärsystemet Linear Cutter. När det gäller RIP-program heter huvudleverantören Caldera. På mediasidan är det främst det tyska Euromedia, som efter-
frågas.

Smart exponering
Rollit är det egna displaysystemet, som gör det möjligt för kunderna att få många attraktiva exponerings-
lösningar i standardformat eller måttbeställda.
– Med vårt portabla kassettsystem för rullbara bildvåder lyfter kunderna sitt budskap till nya oanade höjder, ända upp till tre meter, säger Ted Arnesson med glimten i ögat.
– Med det flexibla profilsystemet för hängande bildvåder får man maximal frihet att skapa kreativa lösningar, när det gäller storlek och form på det hängande budskapet.
På displaysidan har utbudet generellt vuxit kraftigt, vilket skapar en tuff konkurrens som Cadorit med sitt Rollit ändå klarat bra. Just bredden på displayerna och möjligheten till variation attraherar kunderna.

Ted Arnesson

Ted Arnesson

Personliga relationer
Cadorit är mån om att ha en bra, informativ och uppdaterad hemsida, men i sin framtidsplan ingår inte någon webbshop.
– Vi tror på den individuella kontakten, det personliga besöket och en nära relation till kunderna, menar Krister Johansson.
– Före satsningen på hemsidan jobbade vi mycket med kataloger, men nu kan vi skräddarsy presentationerna för kunderna på ett helt annat sätt.
Annars är Sign Scandinavia den mässa där man vill delta och synas. Man har prövat på ett par mindre utländska mässor, men det har inte gett önskat utfall.

Nyheter kommer
Cadorit har varit i lokalerna på Åsboholmsgatan 21 i Borås sedan 2001. I år genomförde man en ombyggnad av lokalerna, som resulterade i ytterligare ett stort antal kvadratmeter yta. Det gör att man har kunnat öka både lagerdelen och fått ett större utrymme för demo-maskinerna.

Inför årsskiftet väntar man också på lite produktnyheter; bl a ett nytt monteringsbord och Mimakis nya latex-/solvent UV-skrivare med bredder på 1,30 till 1,60 meter.
Ted Arnesson och Krister Johansson bor i Borås, medan Rickard Broman bor i Frillesås och brodern John i Mölnlycke.
Rickard Broman arbetar som säljare och tillbringar fyra dagar i veckan ute hos kunder, med utgångspunkt från hemmet. John Broman svarar för service och tekniska insatser och även han befinner sig mycket ute hos kunderna.

s.18-Cadorit-saljer-helhetslosningar

Golf och fotboll
När inte Ted Arnesson är på företaget, så ägnar han sig åt golf, foto eller jakt. Hemma finns hustrun Kirsi och familjen består också av två utflugna barn varav den ena; Anton fortfarande pluggar och går ut IHM till våren. Dottern Sanna bor i Stockholm och arbetar som marknadskoordinator för Åhléns City-varuhusen i Sverige.
Krister Johansson är den som sköter administrationen på företaget och när han inte gör det tillbringar han tiden med sin Marita eller letar sig till en golfbana på sommaren och ett skidspår på vintern. Sedan är fotboll det stora sportintresset och då handlar det givetvis om IF Elfsborg; årets hjältar och vinnare av SM-guld 2012.
Vid vårt besök hoppar John Broman fram på kryckor, men han förnekar att det skulle ha att göra med den 13-åriga sonen Andrés judointresse. En kille som judotränar; dock inte på sin far, tre kvällar i veckan och är hjälptränare en kväll i veckan.

Den 11-åriga dottern Vendela har ett brinnande fotbollsintresse och med två idrottsaktiva barn får John och hans fru Katarina ägna stor del av fritiden till att transportera barn och utrustning från det ena stället till det andra. Ibland blir det tid över för lite golf och så självfallet fotbollen.
Ränderna går igen hos brodern Rickard Broman, som är gift med Helena och har barnen Ebba, 15 år och Evelina, 12 år. Även här har tjejerna ett entusiastiskt intresse för fotboll vilket medför sedvanliga transportför-
pliktelser för föräldrarna.

Blir det tid över går den ofta till golfen eller kanske än hellre till att titta på fotboll, men här klappar hjärtat för AIK.

Som säkrar upp
Ibland undrar man var företagsnamn kommer ifrån. Cadorit … det tog ett tag innan jag såg det; CAD och Rit. Ganska självklart namnval i slutet av 80-talet och nu ett väl inarbetat varumärke på 2010-talet. Med en uttalad vision att förse kunderna med helhetslösningar som säkrar upp.

Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Windahl