Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har i samarbete låtit undersöka hur landets marknadsavdelningar ser på trender och rekryteringsbehov. Sociala medier och avkastning på marknadsinvesteringar (return on investment – ROI) är utan tvekan de trender, som anses vara viktigast att ta till sig just nu.
-Det är inte förvånande att det är många företag som planerar att stärka upp sina satsningar på webb och sociala medier. Det finns en eftersläpning i rekryteringen som påminner om när de digitala byråerna slog igenom för ca tio år sedan.
-För våra medlemmar är det förstås viktigt att skolorna som utbildar marknadsförare och kommunikatörer nu svarar upp mot de ändrade behoven, säger Anders Ericson VD på Sveriges Annonsörer.
Kommunikatörer med kompetens inom sociala medier är den yrkesgrupp annonsörerna främst söker efter idag. Men tittar man på vilken trend som anses vara viktig att ta till sig så är det avkastning på marknadsinvesteringar, som toppar listan.
-Det är glädjande att ROI rankas så högt. Genom att tala om behovet av avkastning ger det marknadsfrågorna legitimitet och tyngd i styrelserummen, säger Anders Ericson.