Alla företag har en historia och som en röd tråd genom berättelserna går det faktum att mycket är en slump.Samtidigt som de framgångsrika företagen kombinerar det med att målmedvetet bygga på kompetens och kvalitet, service och tillgänglighet. För så är det i alla fall med InnTech, med tilläggsepitetet Official Signmaker, som är en framträdande aktör inom visuell kommunikation.
Det är inte alla som vet att Boo, som ligger öster om Stockholm, är Sveriges femte största ö och att öns samhälle har en historia som finns dokumenterad från Magnus Ladulås dagar på 1280-talet. Här på ön, som man inte direkt uppfattar som en ö, ligger Boovägen 81 och det är där vi hittar InnTech.
Det började med sjön
Om vi går tillbaka i tiden, så började det hela med att Staffan Larsvall redan på 70-talet startat ett segelmakeri i det egna företaget Rebell Segel. Båtbranschen var, framför allt under 80-talet, en konjunkturskör bransch, där det varje år inträffade både stora och små konkurser.
– Vår och sommar fanns hur mycket som helst att göra, men när hösten och vintern kom, så blev det olönsamt lugnt, berättar Lars Törnsten som är försäljnings- och marknadschef på InnTech.
– Staffan började fundera på vad som skulle kunna göras för att balansera säsongerna, så att man kunde ha en försäljning även när båtarna låg under presenning uppe på land.
En populär artikel var nummersegel – dvs segel med ett slags id-nummer fastsytt, väl synligt och till allas beskådan. Därför inköptes en skärplotter och det är här som lite av slumpen dyker upp. Det visade sig nämligen att en hel del båtklubbar och tävlingsarrangörer behövde hjälp med skyltar och banderoller som klarade av blåst och regn. Många var missnöjda och besvikna på skyltar som blåste ner, texter som regnade bort och banderoller, som vinden slet sönder. Affärerna gick riktigt bra och i början på 80-talet gick Rebell Segel ihop med företaget Segelmakar’n.
Med sitt kunnande och sin erfarenhet från segelmakeri visste Staffan Larsvall vilka material som dög, hur sömmar skulle sys och vad som krävdes för att öljetter skulle hålla. Nu fick kunderna produkter som höll en hög kvalitet och som klarade de bistraste väderförhållanden.
Ett par år senare startade Staffan Larsvall det företag som idag är InnTech. Ett av de första stora uppdragen man fick var Ryttar-VM 1990 eller FEI World Equestrian Games, som är en samlad mästerskapstävling för de olika grenarna i ridsporten och som arrangeras vart fjärde år av Internationella ridsportförbundet. Just det här året var det också första gången man arrangerade ett samlat världsmästerskap och det i just Stockholm.
Nöjda kunder genererar fler kunder och orderblocket fylldes på allt snabbare. Efter några år anställdes Lars Törnsten som säljare och sedermera ansvarig för marknad och försäljning.
Event och köpcenter
År 1986 bildades bolaget, som idag har 20-talet medarbetare och omsatte närmare 27 miljoner kr förra året (2011). Kort kan man säga att företaget har en maskinpark och produktionslina, som bygger på åtta större printermaskiner.
Gentemot sina kunder trycker man hårt på sin kunskap och erfarenhet om exponering, sin leveranskapacitet och det faktum att man har egen montering; allt i huset med andra ord. Det här är kvalitet för kunden och gör det enkelt och tryggt att ha en enda leverantör, som klarar alla moment i produktionen.
Det kan också vara förklaringen till varför så många event och köpcenter anlitar InnTech. Exempelvis Scandinavian Masters; numera Nordea Masters, som är en av Europas största och mest prestigefyllda golftävlingar. Här har InnTech i flera år varit leverantör av allt exponeringsmaterial och producerat samtliga profilprodukter; från reklamprydda golfflaggor till de informativa 10-topp skyltarna.
Eller If Stockholm Open, som är en av de riktigt stora internationella tennistävlingarna, som äger rum i Kungliga Tennishallen i Stockholm. I år, 2012, var InnTech huvudleverantör till allt som rörde tävlingens exponering och visuella kommunikation.
Vinnande koncept
Man kan kommunicera på miljoner olika sätt och olika exponeringar fyller olika syften och når olika mål-
grupper.
– Vi hjälper kunderna att ta fram ett vinnande och konkurrenskraftigt koncept för sin visuella kommunikation, säger Max Larsvall som är VD på InnTech.
– Tillsammans ser vi till att slutprodukten får största möjliga effektivitet och exponering.
– Finns det inte existerande lösningar idag så tar vi fram dem. Det är vårt sätt att arbeta och anledningen till
att vi är där vi är idag.
På InnTech arbetar man i Mac-miljö med de senaste mjukvarorna och kraftfulla datorer. Ute i produktionen finns två av marknadens snabbaste skärbord, rullplottrar, 3D-fräs och frigolitskärare.
– Vi har tre Vutek superwideformat printers för digitala utskrifter på många material upp till 3,2 meters bredd och två folieprintrar för högupplöst resultat och en UV-printer med vitt bläck och lack.
– Vi har även två sublimeringsprintrar som skriver direkt på polyestertyg med vattenbaserat bläck som ger ett enastående printresultat, berättar Lars Törnvall.
– Samtidigt har materialen en enorm betydelse, inte bara kostnadsmässigt utan också resultatmässigt. Vi letar ständigt efter nya effektiva material och har idag ett digert utbud.
Med en PressVu-printer från Vutek printar man med hjälp av UV-teknik direkt på en mängd olika material; allt ifrån glas, trä och aluminium till flaggpolyester och canvas. Att detta är möjligt beror på UV-tekniken där färgen härdas i samma ögonblick den träffar ytan på ett material. Det finns egentligen inga begränsningar på vilket material man kan printa på. Exempelvis att printa en bild spegelvänd på baksidan av en glasskiva alternativt plexiskiva ger motivet ett mycket exklusivt intryck.
Bred meny
InnTech har självklart en gedigen erfarenhet inom banderolltillverkning. Det var ju nästan där det började och så är det ett kraftfullt och enkelt sätt att exponera sitt företag och sitt budskap. Precis som bildekor, som exponerar företaget på ett otroligt effektivt sätt till en låg kostnad.
– Vi skräddarsyr konceptet utifrån kundernas behov och budget, förklarar Max Larsvall.
– Vi hjälper gärna till med idéer och designförslag för att hitta den optimala lösningen och levererar en högkvalitativ produkt i rätt tid.
Bakgrundsbelysta skyltar är ett annat exponeringsalternativ, som finns i alla format; t ex en liten menyskylt på hamburgerrestaurangen eller en ljuslåda på fasaden, ofta monterad eller printad på en acrylskiva eller vid större format på en speciell backlitduk som spänns upp i en låda.
Få exponeringar ger ett så kraftfullt intryck som en vepa monterad korrekt på en fasad. Det finns ett flertal olika material som är lämpliga, men nätvinyl eller mesh är det vanligaste. En vepa från InnTech kommer garanterat att behålla färgerna i många år; minst 5 år i de mest solutsatta lägena.
System som håller
Det finns två exponeringssystem som InnTech gärna framhåller. Det ena är Seosargen, som är den perfekta evenemangsskylten; enkel att frakta, monteras på under minuten, robust nog för en golftävling i styv kuling och elegant nog för att pryda sin plats på en inomhusmässa.
– Det är ingen slump att den är standardskylt på samtliga större golftävlingar som avhålls i Skandinavien sedan många år. Tack vare just sin enkelhet ingår den även i många roadshows och marknadsevents, säger Lars Törnvall.
Det andra systemet är Skistarram, som är ett beprövat ramsystem för inspänning av banderoller. Det domine-
rar helt all exponering på de skandinaviska skidorterna. Lätta att plantera ned i snö eller borras ned i gräsmatta.
Expansion som heter duga
Under de senaste åren har InnTech haft en stadig expansion på omkring 10% och detta trots svajiga världs-
ekonomier och allt prat om lågkonjunktur. Kunderna har bara blivit fler och beställt mer. Det betyder att InnTech också fått bli fler för att producera mer.
Ett hundratal meter längre västerut på Värmdövägen har man skaffat ytterligare produktionslokaler i tre plan och här har man bl a sin produktion av frigolitskyltar till kunder som McDonalds.
Man får en känsla av sammanhållning och intensitet, av engagemang och entusiasm, när man guidas runt av Lars Törnsten. I en del av lokalen hittar vi en underbar, röd folkabuss som Max Larsvall jobbar med på fritiden. Det är ett renoveringsobjekt som han för ett par år sedan hittade i dalarna.
Vi förstår att skiing, sailing och golf är aktiviteter som präglar både många av kunderna och av personalen. Säsongsutjämnande skulle man kunna säga.
I snålblåsten på parkeringsplatsen, hösten gör sitt intrång, betonar Lars Törnsten vikten av att försäljning bygger på äkta relationer och genuin omtanke. Den där omtanken rör inte bara kunderna, tänker vi när vi ser en ung kille som på rasten går ut i regnet och på staketet sätter fast några talgbollar åt småfåglarna. Här handlar det verkligen om omtanke i alla dess dimensioner. Kanske det skulle heta; InnTech – Official Caremaker.
Text – Lars Knapasjö
Foto – Eric Windahl