Vart är vi på väg?

Publicerad
2012-11-15
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Om vi satt i någon av kupéerna i TV-programmet På Spåret skulle Ingvar Oldsbergs första ledtråd till den här destinationen vara; På orten bildades år 1954 en sportklubb, som nått stora framgångar inom orientering – vart är vi på väg?
Ledtråd två skulle kunna vara; Strax väster om ortens stationshus fanns ett spårkors där ett östgående normalspår korsades av ett norrgående smalspår.

Ledtråd tre; Här uppstod ett flertal industrier, bl a ett mejeri som lades ner 2004. Som ledtråd fyra; Orten hade 2010 totalt 2 430 invånare, vilket är exakt en person mindre än för 50 år sedan.

Slutligen; Här finns ett framgångsrikt företag som sedan slutet av 1970-talet tillverkar kampanjknappar, personliga namnskyltar och konferensbrickor – vart är vi på väg?

Quick Button Badges

Åseda och Quickbutton Badges är svaret
Nu drar någon i nödbromsen och svaret är givetvis; Åseda, som är centralort i Uppvidinge kommun i Kronobergs län med anor från 1100-talet. Det framgångsrika företaget är alltså ansedda Quickbutton Badges AB.

Företaget startades år 1979 och i dag ägs Quickbutton Badges av Johan Markman genom hans företag Jungfrutomten Värdeinvest AB. Johan Markman är också storägare i Camfil-koncernen, som är världsledande inom luftfilterbranschen.

Liten, men viktigast
För 20-30 år sedan var användandet av personliga namnskyltar inte lika stort som idag, men det har skett ett trendskifte.

– Idag är det självklart att all personal ska ha en namnskylt, oavsett om det är i den lilla, lokala butiken eller den internationella hotellkedjan, förklarar Per Hugner, som är företagets marknadschef sedan fem år tillbaka.
– Namnskyltarna är ingen stor kostnad i profileringssammanhang, men det är den i särklass kanske viktigaste produkten.

Idag har Quickbutton Badges 20-talet anställda i Åseda och omsätter drygt 22 miljoner kronor. I Hässleholm finns man en tidigare samarbetspartner, som numera också ägs av Jungfrutomten Värdeinvest AB. Det är Recognus AB, som har 6 medarbetare och omsätter närmare 6 miljoner kronor.

Ouickbutton Badges har en filial i Hellerup i Danmark och ett dotterbolag i Finland; Quickbutton Scansales Oy, som har 6 medarbetare och omsätter närmare 7 miljoner kronor. Här finns tillverkning av namnskyltar och vissa knappar.

– Annars har vi växt genom organisk tillväxt och genom förvärv av företag, bl a några tidigare kunder till oss, säger Per Hugner.
– Fastigheten köptes av kommunen för många år sedan och här har vi en lokalyta på ca 2 000 kvm för produktion, lager och kontor samt en utvecklingsavdelning.
– Dessutom har vi en tomt på drygt 10 000 kvm, som gör det möjligt för oss att expandera.

Quick Button Badges

Namnskyltarnas Rolls Royce
Den tveklöst mest populära modellen av namnskyltar är Classic-serien, som finns i elva olika modeller med bockad eller plan kant. Classic-skylten finns i guld och silver, mässing och aluminium och är utmärkt för gravyr och för tryckta logotyper i flerfärg.
I princip kan alla namnskyltar fås med nålfäste, magnetfäste eller med clips.

Utöver Classic-serien finns det exempelvis IdentTop, som är eleganta namnskyltar i blank eller matt aluminium i olika designalternativ. Flat-serien består av namnskyltar i plast för gravyr och Flat Exclusive är skyltar i guld eller silver med fasade kanter i svart eller vitt.

– Utöver vårt breda standardsortiment kan vi också erbjuda en mängd specialtillverkade namnskyltar i olika material och utföranden, påpekar Per Hugner.
– Skicka en skiss och en förfrågan på din idé så kommer du att få ett erbjudande du inte kan motstå.

Här kan man också få formfrästa profiler på skyltämnet, som ger namnskyltarna eller märken en speciell unicitet och ett positivt uppseendeväckande värde. Exempelvis har det skandinaviska flygbolaget SAS nyligen haft en kampanj, för vilken Quickbutton producerat mer än 30 000 märken.

På företaget lagerhåller man också namnbrickor åt ca 2 500 företag, så att man alltid snabbt och med vändande post kan leverera uppdaterade skyltar vid nyanställningar eller personalbyten.

Per Hugner

Per Hugner

Både åf och key-acount
Quickbutton Badges är störst i Norden på namnskyltar och reklamknappar. Av hela omsättningen går 60-70% till den svenska marknaden och 30-40% går på export till hela Europa, men också till Australien, Kanada och USA.

I dagsläget har man ingen webbshop eller orderfunktion på sin hemsida. Dock kommer man inom kort att göra det möjligt för sina återförsäljare att lägga order på hemsidan.

– Vi säljer helst via återförsäljare eftersom det underlättar för oss genom att de får sammanställa alla detaljer inför beställningen, säger Per Hugner.
– Omkring 60% av omsättningen handlar om försäljning via återförsäljare och ca 10% till flera storkunder –
dvs key-acounts.

– Samtidigt är det många stora direktkunder, som valt att beställa via återförsäljaren där de lägger resten av sina profilbeställningar i form av arbetskläder eller uniformer, väskor etc och då behåller vi dem i alla fall som kund.

– Det viktiga är att vi kan erbjuda stilrena, attraktiva namnskyltar av hög kvalitet med snabb och hög service, understryker Per Hugner.

Internationellt sett är segmentet med personliga namnskyltar, profilerade märken, kampanjskyltar och konferensskyltar i klar tillväxt. Det handlar om att förtydliga sin profil, att uppmärksammas, att synas och kunna identifieras.

Inom en snar framtid, inte allt för långt bort, kommer vi med all säkerhet att kunna se den här typen av skyltar och märken försedda med RFID-märkning. Det står för Radio Frequency Identification (RFID) och är en teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen som kallas för taggar.

Vi kan också förvänta oss skyltar och märken med QR-koder (Quick Response), där en liten tvådimensionell märkning kan rymma långa videopresentationer och omfattande dokumentationer.
Det är också troligt att vi, åtminstone inom vården, kan förvänta oss namnskyltar med taktila texter – dvs att blinda och personer med nedsatt syn kan använda fingertopparna för att läsa av texten på namnskylten.

Quick Button Badges

Miljontals och åter miljontals
Om Quickbutton Badges är störst i Norden på namnskyltar, så är man också en av Europas ledande tillverkare av kampanjknappar och kampanjmärken.

Det sägs ibland att kampanjknapparnas ursprung var pilgrimsmärkena. Det var märken i oädel metall som bly eller tenn, som bars av romersk-katolska pilgrimer, som hade färdats till minnesplatser för martyrer, som till Canterbury Cathedral i England till minne av Thomas Becket som mördades år 1170 på kungens befallning. Han blev sedermera helgonförklarad. Saint James väg och helgedomen Saint James i Santiago de Compostela i Spanien är även i nutid omtalade som kända mål för pilgrimsfärder, där pilgrimsmärken fortfarande existerar.

– Kampanjknappar är förmodligen världens billigaste reklamplats. De finns i olika storlekar: 25/32/38/56 eller 78 mm och är antingen kvadratiska, rektangulära eller ovala knappar, förklarar Per Hugner.
– Vi är snabba. Oavsett kvantitet försöker vi tillgodose våra kunders behov av knappar, poängterar Per Hugner.
– Vi erbjuder ett stort urval av former och storlekar. Utleverans från vår produktionsenhet sker flera gånger per dag.

Till framför allt skolor och föreningar säljer man helt manuella knappmaskiner, för sammansättning av knappkomponenterna i plast och aluminium. Då köper man en uppsättning knappämnen, kopierar själva motivet och frilägger det med ett stansverktyg som följer med. Sedan lägger man in en färdigstansad plastfolie, motivet, knappämnet i aluminium och bakstycket i plast i maskiner och trycker till; färdigt.

Quick Button Badges

Spår som spår
När vi träffar Per Hugner, möter vi en man som passerat 50-årsstrecket, men som visar ett engagemang och en intensitet som borde höra ungdomen till. Han rekryterades till företaget hösten 2007 och har dessförinnan
i större delen av sitt liv varit verksam inom båtbranschen; senast var det på Skanstulls Marin.

Han veckopendlar från villan i Nykvarn, där barnen visserligen är utflugna men hustrun finns kvar; även hon pendlande men bara ett par mil till Södertälje.

En som också pendlar är företagets nuvarande VD Erland Gandskog, om än bara från Oskarshamn sju mil bort. Erland Gandskog tog över VD-skapet efter Thomas Pettersson på tidigt 2000-tal. Dessförinnan var han marknadschef – dvs hade den roll som Per Hugner har idag. Vid vårt besök var Erland Gandskog dessvärre bortrest.

Vi inledde med På Spåret och får väl avsluta med ett annat spår. Erland Gandskog är en alert och aktiv företagsledare, som idrottar en hel del. Exempelvis deltog han i årets Vasalopp och minuterna innan han var på väg ut i spåret, fick han en hälsning på storbildsskärmarna vid starten från sin sambo sedan 12 år och sina barns mor; Karolina Axelsson. Hälsningen löd; Vill Du gifta Dig med mig?

Klockan 13.38 från en mobil på spåret mellan Evertsberg och Oxberg kom svaret; Ja! Om det nu har någon koppling till varför Quickbutton Badges VD inte kunde träffa oss idag, vet vi inte, men vi önskar ett stort Grattis.

Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Windahl