Trycket som är framtidens melodi

Publicerad
2012-11-13
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Fortfarande finns det de som påstår att man inte kan trycka som Tobex trycker och ändå trycker de bara vidare. Det är till och med så att Torbjörn Johansson och Eva Thèen-Johansson fått flera internationella pris för sina tryckta alster.
Det handlar med andra ord om digitaltryck med pigment- och dispersionsfärger, inga lösningsmedels-
baserade färger så långt ögat kan nå här på Strömslundsgatan 3C i Borås.

Tobex
Torbjörn Johansson och Eva Theén Johansson.

Tobex AB startade år 2000 och då i en källarlokal på 70 kvm med adress Första Villagatan. Efter ett par år flyttade man till större lokaler, 160 kvm, på Bryggargatan, mittemot Textilhögskolan. Ytterligare år gick innan flyttlasset gick till Verkstadsgatan och där var man till för 3,5 år sedan, då man tog de nuvarande lokalerna på Strömslundsgatan i besittning.
Ändå måste man inom ett halvår bestämma sig för om man ska vara kvar där eller inte. Det som talar för en flytt är att de moderna digitala tryckpressarna i en ökad utsträckning använder vatten i tryckprocessen och de nuvarande lokalerna är inte anpassade för det. Här finns exempelvis inga golvbrunnar och för att klara produktionen idag har man fått ta till mer provisoriska lösningar.

Tobex

Textilkemi och design
Året var 1972 när Torbjörn Johansson fick anställning på Almedahls, som arbetsledare i textilproduktionen och under flera år alternerade han mellan produktionsanläggningarna i Kinna och Alingsås. Almedahls fabriker grundades 1848 i Göteborg av Hans Henning Wesslau och var i första hand ett linspinneri, men med åren och genom både uppköp och fusioner kom Almedahls att bli en av landets största textilkoncerner.

Torbjörn Johansson var utbildad kemiingenjör, men istället för det brukliga examensarbetet valde han att gå en specialkurs i textilkemi. Dessutom bekostade Almedahls hans studier på Chalmers Högskola i Göteborg, där han läste in 20 poäng i just textilkemi.
Med åren avancerade han till tryckerichef, men 1997 började Torbjörn Johansson på ett annat välrenommerat textilföretag i Borås; Rydboholms Textil AB, vars historia går så långt tillbaka som till 1830-talet, då Sveriges störste industriman inom textil, Sven Eriksson, grundade Rydboholmsbolaget.
Under tiden på Almedahls så började Torbjörn Johansson med att ta fram tryckschabloner digitalt.

Av de två parhästarna är det Eva Thèen-Johansson, som arbetar mycket med tyger och materialegenskaper och med att lyssna in kundernas önskemål och förväntningar, för att se till att de också kan förverkligas på ett optimalt sätt. Själv är hon utbildad produktutformare på Textilhögskolans modedesignlinje. Efter att under några år arbetat som design- och produktansvarig på ett mindre företag, började hon sedan på Lindex som direktris med ansvar för framförallt mönster och passform.

Tobex
Fespa Award Winner2012, Pure Textile. Heli Heinos målning är mösteranpassad till stolen. Tryck på möbelsammet i Trevira CS.

Pigmentfärger fascinerar
I slutet av 90-talet kom Ciba med ett pigmentbläck med en binder, vilket möjliggjorde tryck på i stort sett alla slags textila fiber med hög färg-, tvätt-, ljus- och gnidäkthet. Den grundade sig på samma färger, som för vanligt schablontryck eller screentryck på textilier.

– Jag tänkte att det här är min grej, berättar Torbjörn Johansson.
– Är det någon gång som jag ska starta eget så är det nu och år 2000 registrerades Tobex AB på PRV.

Den första maskinen, som tog plats på Villagatan, var en Mimaki TX1 med en kapacitet på ca två kvm per timma. Kunderna strömmade till och ganska snart var det dags att fördubbla maskinparken med en Mimaki JV4, som var lite snabbare.

Måste modifieras
Ett problem genom åren har varit att maskintillverkarna inte förstått de speciella krav och förutsättningar som gäller vid textiltryck. Dessutom ställer pigmentfärgerna lite speciella krav och drygt hälften av produktionen vid Tobex sker med pigmentfärger.

– Även om tillverkarna blivit lite mer lyhörda för våra synpunkter och åsikter, så har det varit problematiskt att de inte haft tillräckliga kunskaper om textiltryck och att de agerat som om de själva kunde allt.
– Här har vi trots allt mer än 12 års erfarenhet av digitalt textiltryck och över 40 års erfarenhet av textiltryck, betonar Torbjörn Johansson.

De maskiner, som man använt genom åren, har inte varit original, utan samtliga har man i egen regi modi-
fierat på olika sätt, för att få fram de yppersta egenskaperna. Det har inte minst handlat om matningen av textilmaterialet, där Torbjörn har fått kontakt med ett italienskt företag, som tagit fram en variant av en Mimaki-
maskin med tryckmatta i gummi som fixerar tyget i samband med matningen.

Det italienska företaget har också anlitats för att ytterligare förfina modifieringarna på andra maskiner.

Tobex
Kuddar tryckta på olika material för att visa färgåtergivnignen. Tobex Fespa diplom i bakgrunden.

ITMA visade något nytt
Digitalt textiltryck är framtiden, menar Torbjörn Johansson. Det har till och med maskintillverkarna av schablontryckmaskiner börjat inse. Något som med önskvärd tydlighet framgick på ITMA 2011 i Barcelona, den stora textilmaskinmässan som äger rum vart fjärde år.

– Tidigare var det fullproppat med analoga maskiner som stod på rad och producerade, berättar Torbjörn Johansson.
– Förra året fanns det bara två mindre analoga maskiner, men de var ej igång; allt annat var digitalt och det är självklart för det digitala är klart överlägset i detaljer och färgnyanser.

Här kunde man också på video se en italiensk fabrikant vars maskiner tryckte med en kapacitet på 60-70 löpmeter per minut, vilket är ungefär vad rotationstrycket kan åstadkomma. Begränsningarna i snabbheten handlar om att kunna hantera torkningen på ett bra sätt.

Det finns också kostnadsaspekter på schablontryck. Ett företag, som tillverkar 4-5 miljoner löpmeter med schablontryckta textilier, måste ha enorma utrymmen för alla sina schabloner jämfört med digitala schabloner på en hårddisk. Det handlar inte bara om lokalkostnader; varje schablon kostar minst ca 5 000 kr och i förlängningen blir det en gigantisk bindning av kapital.

Tobex

Tobex eget mönster Flowers trycks på en Mimaki JV-5 ombyggd med tryckmatta. Tryck med pigmentfärger på linnetryck.

Textil är ett fantastiskt material
Samtidigt har också det digitala textiltrycket sina begränsningar. Än så länge finns det inte vit pigmentfärg eller metallfärger för digitalt textiltryck. Man kan inte heller klara metoder som den sk burn-out – dvs att man med en syra bränner bort en del av naturfibrerna i t ex viskos eller bomull och får kvar en genomskinlig väv, oftast i polyester.

Pigmentfärgerna har kanske inte samma briljans som reaktivfärger, men det är mycket frågan om valet av material och programvara. Med rätt materialval, beroende på design och funktion, kommer pigmentfärger att ge ett strålande intryck och en unik känsla.

Nyligen har Tobex kommit ut med, vad man skulle kunna kalla, en produkt- och materialkatalog med copyright-skyddade avsändaren; Tobex Digital Textile Printing. Här finns prover på olika sorters textilier; från lin, bomull och sammet till olika typer av polyester – t ex belagd vattenavvisande polyester eller det brandskyddsklassade Trevira CS.

– Vi gör sådant som andra inte kan göra, förklarar Eva Théen-Johansson.
– Vi har en ständigt ökande ström av återkommande kunder och vi har ett omfattande samarbete med olika konstnärer, artister och designer.

Inför möbelmässan; Stockholm Furniture & Light Fair som är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och ljusdesign, kommer man att visa upp den nya materialkatalogen. Mässan äger rum den 5-9 februari 2013 på Stockholmsmässan.

Tobex
Tobex första pris i Fespas tävling 2007, Gold Winner-NordicRegion. Reproduktion av gobeläng från slutet av 1400-talet. Gobelängen är ca 280×420 cm och hänger på Torpa Stenhus.

Fespa-vinnare
Under de senaste fem åren har Tobex vunnit sex guldpriser och ett silverpris i Fespa Print Awards.
Det började med ett guldpris 2007 för en reproduktion av en 1400-tals gobeläng. År 2008 blev det två guld-
priser, dels i Textiles med kuddar tryckta för SAS och dels i Fine Art med specialtryckta tyger till dansföre-
ställningen; Simultan hommage á Sonia Delaunay.

På Fespa 2009 fick man ett guldpris i Fine Art för ett 10-meter långt tryck på viskos/siden/sammet med design av Liz Nilsson. Inte mindre än två guldpriser och ett silverpris fick man 2010, dels i Pure Textile med ett tryck
på Sammet Trevira CS med motiv av konstnärinnan Heli Heino, dels i New Innovative Applications med ett tryck på vattenavvisande polyester med vattenbaserade dispersionsfärger och dels ett silverpris i On Flexible Material för åtta bilder på supertunn polyester till en utställning av Kajsa Eriksson, som är doktorand i mode-
design på Göteborgs Universitet.

Hall of Fame
Dessutom blev Torbjörn Johansson, i hård konkurrens, utsedd till Sveriges representant i Fespas Hall of Fame och så här presenterades han;

”Torbjorn is never afraid to try new things and new fabrics. Over the years he has managed to print on almost any types of fabrics like very thin silk, cotton, linen, roller blind fabric, screen mesh, different types of polyester and even on waterproof polyester with water based inks. Torbjorn and Tobex have also achieved great success as a winner in the Fespa Digital Print Awards with printings being innovative and sustainable.”

Tobex Fespa

Tobex tävlade i tre klasser 2010 och vann i alla klasser.

Utmanande uppdrag
Det märks att Torbjörn Johansson och Eva Théen-Johansson verkligen går in helhjärtat i de uppdrag som Tobex får och det är utmanande, krävande uppdrag, som måste genomföras med stor precision och hög kompetens.

Nyligen var makarna på besök på det danska, internationellt uppskattade Louisiana Museum of Modern Art och tittade på en utställning med bl a verk av Sonia Delaunay. Tillsammans med Ulla Bodin tryckte Tobex tyger till en balett med motiv av just Sonia Delaunay.

– Det var en fantastisk produktion, berättar Torbjörn Johansson.
– Vi tryckte på 10-15 olika material för att få fram underlag till kostymerna, till och med på mercen, som användes till att göra schabloner.

Eva Théen-Johansson minns samarbetet med Kungliga Dramatiska Teatern och Morgan Alling om hans kostym i föreställningen; Två herrars tjänare och rollen som Truffaldino.

Det är också Tobex som gjorde den 5 meter höga och 54 meter långa kulissen till en musikal för föreningen Tåger i Borås. Motivet var ett enda foto av gågatan i staden. Sedan har man gjort ett scendraperi på 9×28 meter till kulturhuset i norska Larvik, som ligger mittemot svenska Strömstad i Bohuslän.
Snart ska man också börja med att tillverka ytterligare ett scendraperi; denna gång till teatern i danska Ålborg.

– Något som varit väldigt hedrande är att vi fått trycka scendraperierna till Ida Sjöstedts visningar av sina produktioner tre år i rad, berättar Eva Théen-Johansson.
– Hon var nominerad både 2011 och 2012 till Guldknappen, som är Sveriges mest prestigefyllda pris för modedesigner.

Tobex
Fespa Digital Print Award Fine Art Winner 2008; Tryck på siden och screenmeshväv för tillverkning av schabloner, till föreställningen Homagé to Sonia Delaunay.

Loreen och kronprinsessan Victoria
Den 14 juli i år firade kronprinsessan Victoria sin 35-åriga födelsedag med en sedvanlig festföreställning i Borgholm på Öland. Bland alla artisterna, som under Mark Levengoods ledning uppträdde, fanns årets Melodifestivalvinnare och även segraren i Eurovision Song Contest 2012; Loreen.

– De scenbyxor som Loreen hade på Victorias födelsedag är gjorda av jerseytyg som vi på Tobex tryckt, säger en stolt Eva Théen-Johansson.
– Det är resultatet av ett samarbete med fantastiska Martin Bergström, som är en otroligt skicklig kreatör och designer.

Andra kunder är exempelvis herrmodemärket Morris, som vill ha vepor tryckta på bomull och Swedish Hasbeens, som tillverkar modeträskor för en internationell marknad. Max Jenny vill ha vattenavvisande material och Eightmood föredrar vepor i lin/bomull.
Till och med Mjölby kommun står på kundlistan och här har man tryckt handdukar med potatisar som motiv, eftersom just Mjölby är den region där det odlas mest potatis i hela landet.

Tobex - Loreen

Loreen.

Stadigt framåt
Den senaste investeringen var i en Mimaki-maskin med en maximal tryckbredd på 320 cm, vilket gör den till den bredaste tryckmaskinen i Norden som är avsedd för tryck på traditionella tyger som bomull och lin men även för tryck med dispersionsfärger på bl a gardin och rullgardinstyger i polyester.

Tobex har även satsat på en personalförstärkning genom anställningen av textildesignern Monica Yngvesson som närmast kommer från Hemtex.

– Nu är vi redo att möta framtida utmaningar med vår breda kompetens och erfarenhet inom företaget. Monica ger oss nya möjligheter att även erbjuda designtjänster till de kunder som önskar det.
– I samarbete med våra kunder kan vi ta fram specialdesignade mönster eller hjälpa till med rapportering av tryckmönster, säger Eva Théen-Johansson.

Med åtta yrkesskickliga och hängivna medarbetare, 10-talet optimerade maskiner och över 7 miljoner i om-
sättning tar sig Tobex an en spännande framtid. Även om de bägge sönerna valt att ha egna företag inom transport- och åkerisektorn, så är man ändå lite av ett familjeföretag eftersom en sonhustru och den ena sonens svärfar arbetar i företaget.

Kunderna då … jo, Tobex marknadsför sig på tre sätt; dels genom sitt deltagande på Möbelmässan, dels genom rekommendationer från nöjda kunder, dels genom att vara aktiva på sociala medier som hemsidan och genom en Facebook-sida som uppdateras minst en gång i veckan.
Sammantaget har det gett bra resultat och visst verkar digitalt tryck vara framtidens melodi. Vi får väl se vem som skapar Loreens scenbyxor när nu Eurovision Song Contest ska välkomnas i Malmö, då tävlingen har sin 58:e omgång.

Ett stalltips till scensugna artister är att hålla ett öga på Tobex. Kanske kan det ge en chans till att få uppträda på kronprinsessans 40-årsdag 2017. Det är bara att satsa hårt och hoppas att tyget håller.

Text/foto Lars Knapasjö