Regler för reklam i sociala medier

Publicerad
2012-11-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Konsumenten måste själv kunna få sålla bland den reklam som delas på Facebook och andra sociala medier. Det slås nu fast av konsumentombudsmännen i de nordiska länderna. I fortsättningen måste det också tydligt framgå vad som är reklam.

Det konsumentombudsmännen i de nordiska länderna nu gör är att slå fast att marknadsföringslagens regler även gäller när företag marknadsför sig via sociala medier, som exempelvis Facebook.

Det här innebär att det för vissa reklammeddelanden krävs samtycke i förhand från mottagaren medan det för övriga krävs att man måste kunna tacka nej till fortsatt reklam. Det vill säga, att man direkt i meddelandet ska kunna markera att man inte längre vill ha reklam från ett visst företag.

– Jag förväntar mig nu att ståndpunkten skapar större klarhet om vad det är som gäller när företag marknadsför sig via sociala medier, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman.

Förutom kravet på rätten att välja bort viss reklam ställs också bl a kravet på att det tydligt måste framgå vad som är reklam. I dag är lagen mycket tydlig på punkten om reklamidentifiering i redaktionella medier och ingen skillnad bör göras för sociala medier.
Konsumentombudsmännen har också för avsikt att låta frågan uppmärksammas på europeisk nivå då den berör lagstiftning som är gemensam för hela EU.

Gunnar Larsson
Gunnar Larsson