Nu faller bitarna på plats

Publicerad
2012-11-20
Skribent
Redaktionen

2 års arbete går mot fullbordan

I mitten av nittiotalet funderade Torsten Jansson mycket kring hur man skulle kunna skapa en stark affärsre-
lation mellan det egna företaget New Wave och dess kunder. Med gemensamma ansträngningar och delade investeringar borde man kunna driva både företag och bransch framåt, resonerade han.
Dessa tankar blev början till Profile Professionals, som efter 15 år på marknaden nu går in i nästa fas.

Ibland måste saker få mogna och Profile Professionals blev med tiden en relativt löst sammanhållen organi-
sation byggd på frivilligt medlemskap. För de flesta medlemmarna låg uppsidan i gemensam marknadsföring och åtnjutande av många förmånliga avtal genom New Wave.
New Wave Group har ju också växt kraftigt sedan Profile Professionals bildades och efterhand har nya varu-
märken adderats till det utbud som presenteras gentemot företagsmarknaden.

Vision 2015
När de värsta vågorna efter finanskrisen ebbat ut i slutet av 2009 fanns ett behov av att staka ut kursen för marknadskonceptet. Metodiskt tog New Wave fram en handlingsplan, Vision 2015, som presenterades mitt ute på Medelhavet i slutet av maj 2010.
Vision 2015 innehöll en avsiktsförklaring och en tidsplan för olika steg. Den bärande tanken var att se över varumärket, positionera det och därefter börja agera mer enhetligt mot marknaden än vad man dittills gjort. Detta arbete skulle genomföras 2012 och lanseras 2013.

NWG - Nu faller bitarna på plats

Bygga från grunden
I augusti 2011 kontaktade marknadschefen på New Wave Mode, Fredrik Zander, reklambyrån Falck & Co
som jobbat med flera kedjekoncept i lanseringsfasen, bl a XL-Bygg, Kinnarps Interiör och Fastighetsbyrån.
Byrån fick i uppdrag att ta fram en varumärkesplattform för Profile Professionals och i det arbetet fanns inga pekpinnar eller givna förutsättningar. Tvärtom ville uppdragsgivarna frigöra sig från de förutfattade meningar som är så vanliga i profilbranschen och ta sig an mediet med friska ögon.
Förutom omfattande enkäter och annat underlag som New Wave tagit fram under 2010-2011 så genomfördes omfattande research för att se hur slutkunderna tänker och hur branschen presenterar sig.

Ny varumärkesplattform
Ur arbetet växte den nya plattformen fram. Inte bara en ny logo, utan ett nytt fokus för hur vi skall kommunicera vår kundnytta. Denna plattform presenterades den 25 maj på en kundträff i Alba, Italien och togs mycket väl emot av medlemsföretagen som tidigare bara sett det, vad man skulle kunna kalla, oraffinerade underlaget.

– Vi har försökt att hålla arbetet hemligt och i stora drag gör vi det fortfarande. Det är januari 2013 som gäller och i möjligaste mån håller vi konceptet bakom lyckta dörrar fram tills dess säger Fredrik Zander.

Detta är inte bara en grafisk manöver, det är också ett nytt tänk som delvis går stick i stäv med hur vi jobbat traditionellt. Vi räknar med att det skall höja nivån på hur vårt media kommuniceras i framtiden.

Nästa steg: Boot Camp
Formellt rullas den nya varumärkesplattformen ut den 1 januari och den 13 januari hålls, något av ett tränings-
läger i Kosta där nya profilen och nya arbetsrutiner kommer att nötas in på över 250 anställda inom medlems-
bolagen under tre hela dagar. Övningar i den skalan sker inte varje dag i den här branschen.

Expansion
I förutsättningarna för marknadskonceptet finns en expansion, både i Sverige och i övriga Norden:

– Vi vill bli ytterligare 20 medlemmar under de kommande åren och Profile Professionals har under 2012 etablerats i både Norge och Danmark enligt dagens svenska modell, med totalt runt 60 enheter. När en uppgradering blir aktuell där är ännu inte beslutat, berättar Fredrik Zander.

– Ett samarbete mellan olika företag är ett mindset som måste få växa fram naturligt. Det tar tid, vi har jobbat
i 15 år för att komma dit vi är idag.

Resultatet av två års varumärkesarbete kommer att synas från och med 1 januari och i nästa nummer kan vi avslöja detaljerna.