Med fokus på kunderna

Publicerad
2012-11-16
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Året är 1998 och Claes Söderberg har precis börjat som försäljningschef på R&D eller R&D Sverige AB, som det officiella namnet då var. Tidigare hade han anställning på företaget Barracuda eller Saab Barracuda AB med produktion i Gamleby.
Där hade han arbetat med försäljning av maskerings- och kamouflagesystem, men med väldigt mycket ut-
landsresor och närvaro i Gamleby blev det inte många dagar hemma i Halmstad med familjen.
Viljan att tillbringa mer tid med familjen på hemorten och att pröva på något helt nytt och annorlunda gjorde att han tog steget över till R&D. Och det blev både nytt och annorlunda.

Redan efter ett år blev R&D uppköpta av en av de ledande aktörerna inom skylt-, display- och märknings-
branschen; Spandex. Namnet blev snart R&D Spandex.

R&D Spandex

– Hittills hade vi enbart sysslat med att tillhandahålla material, nu fick vi plötsligt en betydligt bredare produkt-
portfölj som också innehöll ett brett utbud av maskiner, inte minst Gerber Edge-maskiner samt tillbehör och service till dessa, berättar Claes Söderberg, som är VD för R&D Spandex AB sedan år 2001.
– Vi kan alltid leverera det senaste inom nya material, tillbehör och utrustning. Med över 35 års erfarenhet i branschen är Spandex den i särklass tryggaste samarbetspartnern om man vill få verksamheter att växa och förvandla kreativa idéer till konkurrenskraftiga lösningar.

Spandex har specialiserar sig på försäljning, distribution och service inom digitaltryck, material och material-
konvertering samt aluminiumbaserade skyltsystem. Idag har man som koncern över 20 000 kunder i mer än 15 länder och man representerar flera av branschens ledande varumärken; ImagePerfect, Avery, 3M m fl.

Med fokus på kunderna

Långsiktigt partnerskap
R&D Spandex kombinerar sitt kompletta produktsortiment av helhetslösningar med en bred och erfaren personalstyrka, allt för att kunna möta kundernas alla möjliga och skiftande behov.
Ända sedan 1976 har koncernens verksamheten varit inriktad på att leverera helhetslösningar för professio-
nella skyltmakare och grafiska producenter i deras produktion av storformat i fullfärg, kundanpassade skylt- och displaysystem, hållbar utomhusreklam, konst eller överhuvudtaget all förekommande grafisk och visuell kommunikation.

Claes Söderberg

Claes Söderberg

– Det har resulterat i ett långvarigt, kundfokuserat förhållande med en konstant kundkrets sedan decennier tillbaka, förklarar Claes Söderberg.

Med välberättigad stolthet visar man också upp sitt digitala produktsortiment med allt material som kan produceras i printrar; folier, laminat, banderoller och mycket annat. Man kan också leverera printade prover
på de material som kunden valt. Flertalet av materialen är också anpassade för maskiner med latex-bläck.

Service i fokus
Under samtalet med Claes Söderberg återkommer han gång efter annan till vikten av servicefokusering i allt från tillgänglighet, logistik och framför allt kunskap om varenda produkt hos säljare, ordermottagare och innesäljare.

I Laholm har R&D Spandex ett stort, välsorterat och välfyllt lager. Man räknar med att man får inleveranser minst 2-3 gånger i veckan. Med hjälp av sitt logistiksystem med turbilar kan man leverera mer eller mindre
från dörr till dörr ett par gånger i veckan över hela landet med maximal leveranssäkerhet. Kunden kan också ha direktkontakt med chaufförerna, för att logistiken och servicen ska bli optimal.
Naturligtvis kan kunden alltid få sitt material levererat till dagen därpå med tredje part.

Tittar man på hela Spandex-gruppen är det över 7 600 paket, som lämnar deras lager varje natt och levereras till dörr redan nästa dag med en säkerhet på nära 99,5%.
Om det blir fel någon gång, ser man till att åtgärda problemet så snabbt som möjligt.

– Jag vågar säga generellt, att vi rekryterar den bästa personalen och ser till att de får nödvändig utbildning för att de ska ge kunderna bra råd och vägledning, understryker Claes Söderberg.
– Vår personal är mycket engagerad och sätter alltid kunden först. Vi har förmodligen branschens största och bredaste produktutbud för leverans nästa dag.

R&D Spandex har 45 anställda och omsätter drygt 120 miljoner kronor. Sverige är huvudmarknaden, men man har en säljare i Danmark och dagliga leveranser dit. Dessutom har man återförsäljare i Norge och Finland.
Den nuvarande fastigheten är på mer än 2 000 kvm och har byggts till i tre olika omgångar. Nu finns funderi-
ngar på en ny utbyggnad, eftersom verksamheten expanderar kraftigt.

Magnus Carlsson

Magnus Carlsson visar SignSystem

SignSystem – eget skyltsystem
På R&D Spandex har materialkonvertering av både rull- och skivmaterial alltid varit en viktig servicefunktion. Det kan vara att man fräser, formatsågar, klipper, kapar, bockar eller ytbehandlar med t ex laminering eller ett adhesiv.

En särskild avdelning för konvertering av skyltunderlag och signsystem startade i februari 2011 och syssel-
sätter idag fem medarbetare.

I samband med tillverkning av kundspecifika skyltar, kunde man konstatera att det fanns vissa mått som ofta återkom i beställningarna från olika kunder. Det blev ett skäl till att man nu utvecklat ett standardsortiment av skyltar under beteckningen SignSystem. Fortfarande specialtillverkar man kundanpassade skyltar, men nu ska kunden också kunna välja skyltenheter med egna artikelnummer ur standardsortimentet för omedelbar leverans.

– Vi gjorde en förhandsvisning av vårt SignSystem på Sign Scandinavia på Kistamässan i oktober förra året, berättar Claes Söderberg.
– Mottagandet var mycket positivt och antalet kunder och presumtiva kunder i vår monter översteg alla våra förväntningar.

När det gäller försäljning av SignSystem är det Magnus Carlsson har ansvaret. Peter Ljungberg är den som svarar för tillverkning och materialkonvertering av de nya standardiserade SignSystemen.

– Med SignSystem kan man ha samma formspråk med olika system, vilket ger en effektiv visuell kommuni-
kation, förklarar Peter Ljungberg.

På R&D Spandex har man ett eget testlaboratorium, där man testar och utvärderar de egna materialen, men kan också låta kunderna göra egna tester när det gäller kvalitet, hållbarhet, livslängd etc.

 R&D Spandex

Först ner, sedan upp
Hur ser då Claes Söderberg på marknaden och dess framtid.

– Jag upplever att det sker en viss koncentration kring några större företag, framför allt internationellt och för egen del har vi fokus på service och på att snabbt kunna tillhandahålla material ur ett brett lager med allt som kunden kan ha behov av.
– Kraven på snabba och säkra leveranser ökar i takt med att kunderna inte vill binda kapital i egna lager. Det gör att kundanpassad materialkonvertering också kommer att vara en viktig servicefunktion och ett säkert säljargument.

År 2008 slog lågkonjunkturen till med kraft, vilket märktes även för R&D Spandex, men sedan dess har vinden vänt och man har med råge överträffat tidigare resultat. Bland kunderna finns det ett starkt intresse för maskin-
sidan och ett behov av att nyinvestera – inte minst flatbedprintrarna väcker intresse och här kommer R&D Spandex att se till att finnas med i den utvecklingen.

Carwrapping ökar
Något som verkligen tagit fart är carwrapping och foliering, framför allt helfoliering. Efterfrågan och nyfiken-
heten är så stor inom det området, att R&D Spandex arrangerar egna både endags- och tvådagarskurser i carwrapping.

Dag 1 ägnas åt de mer grundläggande funktionerna, där exempelvis förbehandling av fordonet är av största vikt. Dag 2 går djupare in på själva appliceringen av folien och den viktiga efterbehandlingen, så att folieringen blir av högsta kvalitet.

 R&D Spandex

Brett sortiment lockar
Sortimentet hos R&D Spandex är brett och utökas kontinuerligt. En i raden av de senaste nyheter är Epson SureColor SC-S30600. Det är en storformatsprinter, som är byggd för höga hastigheter och gör det möjligt för digitaltryckare att producera högkvalitativa, hållbara och fotorealistiska grafiska applikationer för både inom- och utomhusbruk med mindre påverkan på miljön.

En annan nyhet är distributionsrättigheterna till lamineringsbordet Rollsroller, som tillverkas av Karlstads-
baserade Rollsroller AB, som har över 20 års erfarenhet av innovativa, kvalitativa och patenterade lösningar
för skyltindustrin.

Viktigt med kommunikation
R&D Spandex arbetar inte bara med visuell kommunikation. För att få ut sitt budskap om vad man kan göra inom visuell kommunikation, måste man själv vara duktig på att kommunicera.
Ett sätt är att ha en hemsida som hela tiden uppdateras och som rymmer all information som kunder och intressenter skulle kunna vilja ha tag i. Dessutom har man ett ständigt återkommande nyhetsbrev och kon-
cernen som sådan är mycket aktiv på mässor och flitig avsändare av pressreleaser mm.

– Som nationell kommunikatör sitter jag med i en koncerngemensam marknadsgrupp med placering i Bryssel, berättar Julia Persson.
– Härifrån sker en samordning av alla marknadskommunikativa aktiviteter, där min uppgift är att svara för en lokal, nationell vinkling.

Claes Söderberg bekräftar vikten av att hålla en tät kommunikation med kunder och media, för att ständigt profilera R&D Spandex som en ledande aktör. Man skulle kunna tro att VD-skapet innebär ett 24/7-åtagande, men så är det inte försäkrar han.

– Jag hinner både med familjen och golfen och så har jag lite luftiga intressen. Vi är några som flyger luft-
ballong med HP-ballongen i Halmstad, där HP står för sponsorn Hallands Posten.

Det är inte svårt att bli lite avundsjuk på tanken att få byta stress och vardagsjäkt på marknivå mot en stunds avkoppling en fin kväll bland luddiga moln. Det kanske är det som kallas för luftaffärer och i så fall är vi nog många som väldigt gärna vill in i den branschen.

R&D Spandex

Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Windahl