Med sikte på framtiden

Publicerad
2012-11-12
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Om nu sommaren svek oss och aldrig infann sig, så kan jag konstatera att vintern är mer trogen och pålitlig. På vägen från SSTFs sista och Fespa Swedens första årsmöte i Malmö kunde jag i Värnamotrakten kallt konstatera att vägkanterna var täcka med snö. Det oundvikliga är åter ikapp oss, men kom ihåg att om drygt
två månader kan vi säga de välsignade; nu vänder det…

Debatten och diskussionerna på Fespas årsmöte var intressanta och framför allt hade de fokus på framtiden. Vilken väg kommer utvecklingen att ta? Vilka faktorer är det som styr?
Alla tycks överens om att förändringarna kan väntas bli stora, men är också optimistiska på så sätt att förändringarna kommer att innebära möjligheter till nya, lönsamma affärer.

Samtidigt visar amerikanska undersökningar på att det stora flertalet printföretag går med förlust eller otillräcklig lönsamhet. Ändå är optimismen och framtidstron tydlig. Peter Ollén från Grafiskt Forum/AGI berättade att man i en amerikansk undersökning försökt sammanfatta vad som karaktäriserade de få,
men framgångsrika printföretagen och det var;

1) De jobbar med nischer och specialiserar sig t ex på restaurang eller juridik.
2) De har färre anställda i förhållande till omsättningen.
3) De har mindre utrustning än snittet, men förnyar oftare.
4) De har en separat sälj- och produktionsapparat.

Vi har definitivt lämnat blysättningen bakom oss, men frågan är; affischer eller digitala skyltar, pappers-
tidningar eller webbtidning … eller både och? Ett problem är; hur tar vi betalt? Här stökar Internet till det för oss. Samtidigt som nätet är öppet för alla och ger en enorm frihet och otroliga möjligheter till ingen kostnad alls,
så kommer frågan; hur tar vi betalt och av vem? För i en marknadsekonomi måste mer eller mindre allt ha sitt pris och få kosta. Som individer håller vi igång det ekonomiska maskineriet genom att antingen konsumera, från frukostflingor till kanoner, eller betala skatt som går till allt, från välfärd till motorvägar.

Andreas Skantze på Big Image framför ofta vikten av att företagen tar betalt, inte bara för de fysiska produkterna och faktiska tjänsterna, utan också för sin kompetens, sin kreativitet och sin erfarenhet. Det är en debatt jag skulle vilja se mer av och det i kombination med funderingar på vad utvecklingen inom teknik och marknad kommer att erbjuda.

Förr kunde man samla i ladorna på ett annat sätt än idag. Vi lever i förändringarnas tidevarv, där omlopp och ständig förnyelse skapar framgång och lönsamhet. Just därför måste vi alltid ha siktet inställt på framtiden. Precis som Fespa Sweden har haft, både i organisationens verksamhet och interna dialoger, men också symboliskt i att ta steget från en liten nationell förening till en gren av en internationell och stark bransch-
organisation. Ni visar på så sätt vägen mot framtiden – oaktat snöslask eller regnsommar.

Lars Knapasjö

Med sikte på framtiden