I samband med att Bankomat AB nu tar över skötseln av landets drygt 2 000 kontantautomater, under varu-
märket Bankomat, kommer många av dessa att genomgå en rejäl uppfräschning. Minst hälften kommer att bytas ut helt, medan andra får sin mjukvara uppgraderad.
Profileringsföretaget Brand Factory har fått uppdraget att skylta om kontantautomaterna.
Avtalet mellan de båda företagen löper under flera år, vars första etapp konkret handlar om omskyltning av
ca 700 externa kontantautomater, som inte är i anslutning till något bankkontor. Detta beräknas vara klart till sommaren 2013. Uppdraget omfattar både ljusskyltar och vanlig skyltning, samt kringtjänster såsom projekt-
ledning och hantering av bygglov.
Andres Skilberg, säljare på Brand Factory.
– Vi är mycket stolta över detta prestigefulla uppdrag, säger Andres Skilberg, säljare på Brand Factory.
– Bankomat är ett otroligt utbrett varumärke som de flesta känner till.
Bankomat är sedan länge ett etablerat varumärke, men är numera alltså även ett bolag, Bankomat AB. Varumärket har genomgått en varsam uppdatering inför omskyltningen, där logotyp, färg och form moderni-
serats något.
Den största förändringen kommer att märkas hos Swedbanks och Sparbankernas automater, som efter omskyltningen får samma utseende som de andra automaterna under varumärket Bankomat.