20 miljarder står på spel på PRomotion Expo

Publicerad
2012-11-08
Skribent
Redaktionen

I mitten av augusti var det avspark för andra halvleken för promotionåret 2012. Matchen ägde rum på Elmia i Jönköping, där 180 utställare och över 2 000 återförsäljare sammanstrålade på PRomotion Expo, som är Nordens största branschmässa för profil- och promotionprodukter. Målet är att knipa åt sig så mycket som möjligt av de drygt 20 miljarder kronor som branschen omsätter årligen på den nordiska marknaden.

Den 22:a upplagan av PRomotion Expo bjöd på kändisar, välkända varumärken och mängder av nyheter inför höstens, vinterns och julens marknadsaktiviteter.

– Det personliga mötet är överlägset och än viktigare på en allt tuffare marknadsarena. Det handlar om att värna om befintliga kunder och anstränga sig extra för att hitta nya.
– För branschens aktörer är PRomotion Expo en nästintill avgörande mötesplats, menar Tore Lindfors, projektledare för PRomotion Expo.
– Det gäller såväl börsnoterade New Wave Group, som stora europeiska bolag till medelstora och små företagare.

PRomotion Expo
PRomotion Expo
Thobias Pettersson, Victor Pettersson och Johan Pettersson från Ernst Alexis.

Många nyheter
Bland nyheterna kan nämnas MAC Kid, en kniv utformad för barns fysiska förutsättningar och säkerhet. Här fanns också Kay Bojesens näbbiga fågelkollektion Songbird, skapad på 1950-talet men som först nu tagits i produktion för att göra sällskap i resten av Bojesens djurkollektion.

Man kunde även hitta den prisbelönta brandvarnaren Chick a Dee, som ser ut som en liten fågel, men tjuter
85 decibel om brandrök sprider sig. Ny var Touch & Write-pennan som fungerar både att skriva på papper med och att trycka på smartmobiler och läsplattor.

Le Creuset lanserade på mässan en ny kokbok för en vardagsgourmet. Recepten i boken Nordisk mat, med en touch av Le Creuset, har tagits fram i samarbete med kocken och matstylisten Carsten Kyster.

Roswi AB, som ställde ut med bl a varumärkena Victorinox, Sigg, Chef´n och Light My Fire, har förvärvat Creative Design AB och presenterade därmed för branschen nya varumärken som iSi, architec, Galic och Lékué.

Leif Mannerström
Leif Mannerström

Kändisar på plats
Uppfinnaren och industridesignern Karolina Räntfors, som fångade två av Draknästets affärsänglar Ljubo Mrnjavac och Mats Gabrielssons intresse, var på plats för att marknadsföra innovationen Tic, som snabbt och enkelt fäster lösa knappar utan nål och tråd.
En av dagarna gästspelade dessutom stjärnkocken Leif Mannerström, som numera även är designer och inspiratör för tillverkare av köksprodukter.


Text: Erica Braun
Foto: Lars Knapasjö