Valuta – en intressant variabel utan intresse

Publicerad
2012-10-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Vi har i Sverige valt att stå utanför Euron – vilket i sig var ett bra beslut, vilket inte minst bevisats av de senaste tre årens turbulens på valutamarknaderna.

Majoriteten av produkter, som säljs i promotionbranschen importeras och därmed följer att varje affär innehåller ett risktagande i valutakursen. Det mesta betalas i US- dollar eller i Euro. Bägge dessa valutor förändras mot svenska kronan dagligen, varje sekund och då och då med stora hopp upp/ned.

En inköpskalkyl för en importerad vara innehåller oftast bara variablerna:
1) Inpris i utländsk valuta
2) Valutapris
3) Fraktkostnad
4) Eventuell tull

Det konstiga ligger i att importörerna reagerar direkt om leverantören försöker höja inpriset på varan. Man börjar oftast direkt att förhandla med honom och försöker förmå honom att minska höjningen eller fördröja den. Leverantören får alltid en motreaktion och importören kan till och med i vissa fall åka och besöka honom för att förhandla och samtidigt jaga efter en alternativ tillverkare. Kort sagt man lägger snabbt och gärna krut på en leverantörsprishöjning.

Samma sak gäller fraktkostnaden – man söker billigaste speditör, går gärna med i branschavtal och ställer minst en gång om året de olika speditörerna emot varandra – allt med siktet inställt mot att få lägsta pris. Tullen kan man inte göra mycket åt, mer än att man lägger tid på att försöka ändra produktens design eller material för att hitta ett statistiskt nummer på artikeln med lägre tullsats.

På valutan, som hela tiden varierar och kan förändra hela kalkylen, lägger man inte mycket tid. Ofta kan det gå
3-4 månader mellan orderläggning och skeppning. Under denna tid förändras garanterat valutan, men man har ingen aning om i vilken riktning och i många fall bryr man sig inte förrän den dagen det är dags att betala exportören.

Många som man pratar med säger att valutautsikterna informerar banken – vilket är en ganska ytlig information. Bankerna tjänar pengar på att sälja valutan och är dåliga på att gå igenom med kunden möjligheten att öppna valutakonto, köpa valuta på kontrakt, köpa valutan i förtid och få ränta på pengarna under tiden m.m.

Banken tjänar mest på betalningar som görs på dagen från ett svenskkronors konto. Avsaknaden av god valutakunskap, valutaplanering och valutakonto gör att varan lätt kan bli 5-10% dyrare än den skulle blivit med förståelse för valutarisken man tar och högre kunskapsnivå.

Hela poängen med mitt resonemang är att många inte inser att man ibland lägger krutet på fel variabel vid kalkylering. Något att tänka till lite på.

Leif Ahlström

Leif Ahlström
Daytrader