Showroom viktigare än mässa?

Publicerad
2012-10-05
Skribent
Redaktionen

Showroom har blivit ett populärt sätt för företag att synas utöver mässor, frågan är om företagen väljer bort mässorna till förmån för showroom?
Lindgreens Allé i Köpenhamn är ett bra exempel, här har många svenska och skandinaviska modeföretag valt att öppna showroom.

– Esprit har funnits i området i 15 år och nu är det omkring ett femtiotal modeföretag som sitter här ute. Vi har för avsikt att det ska bli fler och har förhandling med ytterligare ett par svenska företag. Alldeles nya är Morris, säger Jan Elving, fastighetsägare Øens Murerfirma A/S, samtidigt menar han att området endast är ett komplement till mässorna.

Andreas Åhrman, marknads- och säljsansvarig hos Nudie Jeans, som har showroom vid Lindgreens Allé är mycket positiv till möjligheten med showroom;

– För oss har det aldrig handlat om att välja mellan showroom eller mässa generellt sätt.
– Vi avstår oftare mässa när det handlar om marknader där vi redan har en bra kundbas som vi ska serva. Och det är klart att om det blir ett kluster av showroom så underlättar vi ju för inköparna. Men för att marknadsföra och visa upp sig är mässa väldigt bra. Vi har mycket att tacka Bread & Butter för vår framgång internationellt, så dem är vi lojala. Annars lägger vi mycket tid på att undersöka och se var vi ska vara härnäst, det bestämmer vi från säsong till säsong.