Allt enligt en artikel i tidningen Dagens Nyheter/DN. Alla med en mejladress vet hur de ser ut. Reklammejlen med ett personligt tilltal; Grattis Andreas, du har fått ett unikt erbjudande.
Samtidigt vet vi i vilken av mejlprogrammets korgar de breven brukar hamna. Så varför fortsätter företag skicka reklam på detta sätt? Den frågan får inget svar, utan fördjupas snarare av studien vid Temple University Fox School of Business.
I studien skickades 10 miljoner mejl med personliga reklambudskap till 600 000 mottagare för att se hur bra den marknadsföringsformen är. Slutsatsen blev inte speciellt positiv. 95% av mottagarna reagerade negativt på meddelandena, övriga var som bäst neutralt inställda.
Faktum är att det är bättre att skicka opersonlig reklam, något som går stick i stäv med vedertagna säljstrategier. Professorn bakom studien tror, att anledningen står att finna i nätets särskilda miljö, där oron för intrång i den personliga integriteten är starkare än känslan av personligt tilltal.
– I en värld där phising, identitetsstölder och kreditkortsbedrägerier är vanliga, är många kunder försiktiga med
e-mejl, och särskilt mejl med en personlig hälsning, säger professor Sunil Wattal.
Det finns ett undantag där företag kan skicka personliga meddelanden utan att väcka den tilltänkta kundens vrede och det är om kunden tidigare handlat från företaget. Dessa personer reagerade varken positivt eller negativt på reklammeddelanden, medan personer som inte känt till företaget var mest benägna att slänga eller till och med avsäga sig liknande meddelanden.